Bosch GTS 10 XC speling op parallelgeleider, is dit normaal?

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Deze zaag is sinds oktober in mijn bezit maar nu ik er wat serieuzer en preciezer mee aan de slag wil kom ik er achter dat er erg veel speling zit op de parallelgeleider. Té veel om de geleider makkelijk in te kunnen stellen. Is dit normaal voor deze zaag?
Zijn er hier mensen die dezelfde zaag hebben en mij kunnen vertellen of dit bij hun ook zo is?

 

KristofWouters

Nieuw lid
8 jan 2019
14
0
Ik heb hem niet, maar op alle reviews welke ik gezien/gelezen heb spreken ze hier toch over ja...
Dat is voor de meesten (inclu moi) blijkbaar ook de reden om naar de Makita te gaan... Deze zou hier minder last van hebben...
 

CoSo

Actieve deelnemer
12 okt 2018
162
52
Voor mij ook de grootste reden om voor de DeWalt DWE7492 te gaan ipv de Bosch.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb dezelfde zaag en er geen last van. Op het andere einde zit een stelschroef waarmee je de klemkracht kunt instellen.
Uitstekende zaagmachine waar ik heel tevreden over ben.
 

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Als dit normaal is dan is het nogal lastig de geleider parallel te zetten. Bij het vastklemmen komt de geleider helaas niet automatisch parallel te staan.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Toch wel interessant dat ze het niet beter maken, zo goedkoop is deze zaagtafel ook weer niet. Op mijn kleine Inca zit de geleider altijd perfect recht als ik hem vastzet, en dat is een erg simpel ding, je zou denken dat ze zoiets toch makkelijk zouden kunnen kopiëren.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik heb hem ook al bijna 6 jaar en dik tevreden.
Doordat de geleider zowel op de kop als aan de voet klemt kun je hem idd soms wat scheef zetten. Door de stelschroef aan de kop wat te verhogen en de onderste geleiding proper te houden, valt dit allemaal best mee. Denk er aan, na de voorste tanden zaagt het blad toch niet meer, dus een beetje open zetten (geleider kop iets van het blad af ) kan geen kwaad.

Nu, het is zoals tuoh zegt een bouwzaag ... net zoals de Makita en Dewalt en Metabo en ....

Wil je perfectie, dan is het toch aanbevolen om een tafelzaag met stalen werkblad ( bv Robland E45),

Heb ooit een review (in mijn beste Duits :)) over deze machine geschreven op de duitse Bosch forum:

https://www.bosch-professional.com/de/de/community/category/gts10xc-und-dado/275020-t/p2#main

Viel Spaß.
Jos
 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Je geleider staat los...die knop waar je hand steeds op zit eens omlaag drukken en kijken wat je nog kan bewegen...denk dat je resultaten inmens verbeteren...
Mijn mening is verder wel...dat als je niet weet hoe een dergelijke machine werkt..je m misschien niet moet aanschaffen of gebruiken...
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hee knutselaertje,
Eerst de openings post even goed lezen.
En lang niet iedereen krijgt bij zijn geboorte alle kennis mee die hij of zij de rest van zijn/haar leven nodig heeft.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
de openingspost maakt t eerlijk gezegd niet beter..de machine is 3 maanden in bezit en nog niet is er aan gedacht dat de knop van de geleider gesloten moet worden...terwijl dat toch best heel logisch is.
daarnaast vind ik het levensgevaarlijk als er zonder (voldoende) kennis/ ervaring/begeleiding een dergelijke machine gestart wordt...
verder is het logisch dat je niet alle kennis van te voren hebt...das logisch... ik zie niet in hoe je opmerking bijdraagt aan de discussie?
 

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Ik heb hem ook al bijna 6 jaar en dik tevreden.
Doordat de geleider zowel op de kop als aan de voet klemt kun je hem idd soms wat scheef zetten. Door de stelschroef aan de kop wat te verhogen en de onderste geleiding proper te houden, valt dit allemaal best mee. Denk er aan, na de voorste tanden zaagt het blad toch niet meer, dus een beetje open zetten (geleider kop iets van het blad af ) kan geen kwaad.

Nu, het is zoals tuoh zegt een bouwzaag ... net zoals de Makita en Dewalt en Metabo en ....

Wil je perfectie, dan is het toch aanbevolen om een tafelzaag met stalen werkblad ( bv Robland E45),

Heb ooit een review (in mijn beste Duits :)) over deze machine geschreven op de duitse Bosch forum:

https://www.bosch-professional.com/de/de/community/category/gts10xc-und-dado/275020-t/p2#main

Jos

Dank voor de tip!

Je geleider staat los...die knop waar je hand steeds op zit eens omlaag drukken en kijken wat je nog kan bewegen...denk dat je resultaten inmens verbeteren...
Mijn mening is verder wel...dat als je niet weet hoe een dergelijke machine werkt..je m misschien niet moet aanschaffen of gebruiken...

Ik ben me volkomen bewust van het feit dat de geleider los staat :)
Het gaat om de millimeters verschil bij het naar links-rechts verschuiven en het feit dat je de geleider daardoor scheef kan vastklemmen.




de openingspost maakt t eerlijk gezegd niet beter..de machine is 3 maanden in bezit en nog niet is er aan gedacht dat de knop van de geleider gesloten moet worden...terwijl dat toch best heel logisch is.
daarnaast vind ik het levensgevaarlijk als er zonder (voldoende) kennis/ ervaring/begeleiding een dergelijke machine gestart wordt...

Goh wat knap dat je op afstand mijn kennis en ervaring weet!
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
was niet duidelijk in je eerste post...zoals ik aangaf heb ik er geen last van, mijn schroefje is ook stukje strakker aangedraaid misschien.
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Ik trof deze zaag toevallig in een winkel en heb het even geprobeert.
als ik hem spande ging de tegenoverliggende kant wat naar rechts maar dan zat hij ook vast zonder beweging waar dan ook.
geen idee of het exact haaks was maar er zat geen speling in NA het vast zetten.
 

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Inderdaad is dat het punt, bij het vastklemmen komt de geleider niet vanzelf haaks te staan.
Ik heb gemaild met bosch en zelf een heleboel tips gelezen en gekeken (youtube) op internet.

Ik heb het na een avondje proberen nu zo voor elkaar dat als ik de geleider van rechts naar links beweeg deze keurig haaks blijft. Rustig de klem dichtdrukken en de geleider zit netjes parallel.
Beweeg ik de geleider van links naar rechts dan blijft deze scheef, óók als je de klem dicht drukt.

Maar ik ben vooralsnog wel tevreden met deze oplossing.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.