Bosch GTS 10 XC speling op parallelgeleider, is dit normaal?

loewie1984

Nieuw lid
27 jan 2016
3
0
Frappante is dat ik dit nog veel erger had met de Bosch PTS10, en toen zei de Bosch klantenservice tegen me: "meneer wilt u meer precisie, dan moet u bosch blauw kopen". Nu ik dit lees gaat het geen GTS10 XC worden.
800 piek betalen en dan nog lopen te klooien met een winkelhaak of speedsquare om de geleider haaks te krijgen, dacht het niet.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Volgens mij is het wel haaks, maar is de kritiek dat tijdens het aanspannen de geleider wat verplaatst. Dit is juist doordat die haaks trekt . Voorzover bij mij bekend heeft vrijwel elke geleider dit. Je hebt wat speling nodig om de geleider te kunnen verplaatsen. Zelfs die op een Hammer of Festool.
 

loewie1984

Nieuw lid
27 jan 2016
3
0
Ja maar een geleider zou niet moeten verspringen bij het vastklemmen. Dat is net het probleem. Bij mijn Bosch PTS10 scheelde dat soms 2 tot 3 millimeter. En dan zat ik te meten met afstand tot het zaagblad, en of de geleider achteraan net zo ver van het zaagblad stond als vooraan. Dus dan moet je op 3 dingen gaan letten/meten. En als het net zo veel tijd kost om er achter te komen of je je geleider wel goed hebt staan, kun je net zo goed een tracksaw kopen en zelf de liniaal erlangs leggen.

Het is gewoon lastig om een goede betaalbare tafelzaag te vinden onder de 1000 euro voor een hobbyist. Ik heb me gigantisch vergist in de PTS10 en zit daarom nu te dubben. Zelf maken of door sparen voor een cabinet zaag.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Volgens mij is het wel haaks, maar is de kritiek dat tijdens het aanspannen de geleider wat verplaatst. Dit is juist doordat die haaks trekt . Voorzover bij mij bekend heeft vrijwel elke geleider dit. Je hebt wat speling nodig om de geleider te kunnen verplaatsen. Zelfs die op een Hammer of Festool.
Bij zagen zoals die van dewalt loopt de geleider over een tandheugel aan zowel de voorkant als de achterkant. Je stelt de geleider door aan een wiel te draaien, de geleider zelf raak je niet aan. Die hebben het probleem niet dat ze scheef gaan staan.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
zet er een hulpgeleider op
Als je die juist plaatst ten opzichten van de zaag is een kleine afwijking t.o.v het blad geen probleem
je hout zal nooit gaan klemmen op het zaagblad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.