Kleine Werkruimte indelen

Nickvanstein

Nieuw lid
27 jan 2019
12
0
20190218_184255.jpg

Hierbij een foto van de eerste stap. Vandaag gemaakt. Koelkast gaat weg daaronder komt een freesttafel van 60 bij 100cm een zelfgebouwde. En de bosh pts10 wordt vervangen door de bosg gts10 want wordt helemaal gek van dat dat ding. Zaagblad staat niet recht geleidenrails heeft veel speling. Drama
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
die bierkoelkast mis ik nog in de werkplaats:).
De opstelling verandert waarschijnlijk nog wel een paar keer. De ruimte-efficiency moet niet ten koste gaan van het gebruiksgemak, dus probeer ook niet te veel in de kleine ruimte te proppen, of machines te veel te combineren.
 

Nickvanstein

Nieuw lid
27 jan 2019
12
0
die bierkoelkast mis ik nog in de werkplaats:).
De opstelling verandert waarschijnlijk nog wel een paar keer. De ruimte-efficiency moet niet ten koste gaan van het gebruiksgemak, dus probeer ook niet te veel in de kleine ruimte te proppen, of machines te veel te combineren.

Helemaal mee eens.. het is ook even een tussenstap. Tot er een werkpkaats beschikbaar is. Maar is wel lastig.. de meeste machines maken het werk allemaak veel makkelijker en nauwkeurig
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik werk in een schuurtje van 2.5 x 3M. Daarin de volgende machines: zaagtafel, kolomboor, frees, lintzaag, VVDbank, vlakbank (150x30cm), afzuiger, vriezer en droger. Vraag me niet hoe maar het werkt!
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik werk in een schuurtje van 2.5 x 3M. Daarin de volgende machines: zaagtafel, kolomboor, frees, lintzaag, VVDbank, vlakbank (150x30cm), afzuiger, vriezer en droger. Vraag me niet hoe maar het werkt!
HA zoveel ruimte heb ik ook. De kity636 staat dus compleet tegen de muur geparkeerd. Tuin is bij droog weer verlengstuk werkplaatsje
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik werk in een schuurtje van 2.5 x 3M. Daarin de volgende machines: zaagtafel, kolomboor, frees, lintzaag, VVDbank, vlakbank (150x30cm), afzuiger, vriezer en droger. Vraag me niet hoe maar het werkt!

Ik heb ongeveer hetzelfde, loop ook tegen problemen aan.

Zou je ooit een foto willen/kunnen maken voor inspiratie?

Alvast bedankt.

Gr Danny
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik werk in een schuurtje van 2.5 x 3M. Daarin de volgende machines: zaagtafel, kolomboor, frees, lintzaag, VVDbank, vlakbank (150x30cm), afzuiger, vriezer en droger. Vraag me niet hoe maar het werkt!

Dat is heel veel in een hele kleine ruimte! Ik heb er ongeveer hetzelfde aan machines, maar dan met een tweede werkbank en een gereedschapswagen, maar geen frees en geen losse vlakbank (wel een vlak/vandiktebank). Ik vind het bij mij al vol staan, terwijl ik dubbel zo veel ruimte heb. Dus ik ben benieuwd naar jouw foto’s.

Overigens heb ik mijn Metabo vlak/vandiktebank op een motorheftafel met wielen gezet, zodat ik deze kan laten zakken en onder mijn werkbank kan parkeren. Bij gebruik kan die omhoog om ergonomisch wat beter te werken.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Op het moment nog wat aan het schuiven. Wanneer het goed staat zal ik hier een foto plaatsen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Op het moment nog wat aan het schuiven. Wanneer het goed staat zal ik hier een foto plaatsen.

Dat ken ik. Mijn Inca lintzaag heb ik vervangen door een Hammer. De Inca stond op en ladenblok, dus daar plaats voor moeten zoeken. Die was net klein genoeg om naast mijn Inca vlak/vandiktebank onder de werkbank te kunnen. Maar die Inca vlak/vandiktebank is vervangen door een grotere Metabo en de Metabo past niet met het ladenblok onder de werkbank. Dus weer lopen schuiven om daar plaats voor de maken. Zo blijf ik bezig :D.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Dat ken ik. Mijn Inca lintzaag heb ik vervangen door een Hammer. De Inca stond op en ladenblok, dus daar plaats voor moeten zoeken. Die was net klein genoeg om naast mijn Inca vlak/vandiktebank onder de werkbank te kunnen. Maar die Inca vlak/vandiktebank is vervangen door een grotere Metabo en de Metabo past niet met het ladenblok onder de werkbank. Dus weer lopen schuiven om daar plaats voor de maken. Zo blijf ik bezig :D.

Herkenbaar. Ik zie het als een soort sport ;)
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Ik schuif al 2 jaar lang met mijn spullen. Heb een ruimte gemaakt van 5 bij 6 meter (andere 4 X 6 is opslag boot en fietsen hout) en afgelopen week besloten om mijn afkorter wand van 5 meter te vervangen voor iets efficiënter waardoor ik minder rommel hoekjes heb. Hopen dat ik dan weer een tijdje tevreden ben. Maar zoals bij elke hobbyist hou je dromen natuurlijk en zul je altijd wat veranderen.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik heb ook een ruimte van 3x4, maar die ben ik nu aan het inrichten..
Er staat nog steeds veel te veel spul in, dat weg kan, dus dat moet ik nog eerst op zien te ruimen, voordat ik andere dingen kan maken.

Wel goed om te zien hoe anderen hier mee omgaan
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben sinds kort begonnen met houtbewerken en heb al wat kleine projectjes gedaan. Nu wil ik mijn werkkamer gaan inrichten maar blijf maar twijfelen wat ik het beste kan kopen en kan maken. De ruimte is 3 meter bij 4 meter, met een deur in de hoek van de 4 meter kant.

Ik wil graag een tafelzaag, lintzaag, tafelfrees, afkortzaag, vandiktebank en werkbank erin kwijt.

Denk dat er geen andere optie is dan de meeste dingen met wielen maken en machine te gebruiken die makkelijk verplaatsbaar zijn. Ook voor de machines zou ik graag advies willen krijgen.

Kan iemand mij helpen met deze uitdaging?


Grotere ruimte zoeken. Hebben wij ook gedaan ;-)
Denk erom dat je wel kunt schuiven, maar dat dat lang niet altijd een zinvolle oplossing is. Wel als je per sessie maar aan 1 machine werkt, maar stel dat je planken zaagt van een stam, of ander dik/breed deel, en je moet elke keer het overgebleven zaagvlak vlakken voordat je de volgende plank afzaagt: vlakbank naar het midden van je werkplaats rijden en installeren zodat je voor en achter voldoende ruimte hebt; plank vlakken; vlakbank weer weg; lintzaag naar het midden rijden en installeren, inclusief afzuiging; zaagsnede maken; plank wegzetten; lintzaag weer weg; vlakbank weer installeren, en het overgebleven stuk hout vlakken; vlakbank weer weg; lintzaag installeren, en de volgende plank afzagen - etc. etc. Het kan, maar je wordt het snel beu. Met een dergelijk kleine ruimte zou ik het aantal machines heel sterk beperken, en op zoek gaan naar een gedeelde werkplaats voor de grotere bewerkingen...
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Wat bedoel je met "afkorter wand"? Heb je zo'n tafel met een afkortzaag in het midden?
Ja dat klopt. Iets van mdf wat in mijn ogen toen mooi leek. Maar ik hou er ontzettend veel ruimte in over zodat ik het nu efficienter ga maken. Plus nu een goede afzuig installatie inbouwen.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
A joh, zo blijf je lekker fit.:D

Grotere ruimte zoeken. Hebben wij ook gedaan ;-)
Denk erom dat je wel kunt schuiven, maar dat dat lang niet altijd een zinvolle oplossing is. Wel als je per sessie maar aan 1 machine werkt, maar stel dat je planken zaagt van een stam, of ander dik/breed deel, en je moet elke keer het overgebleven zaagvlak vlakken voordat je de volgende plank afzaagt: vlakbank naar het midden van je werkplaats rijden en installeren zodat je voor en achter voldoende ruimte hebt; plank vlakken; vlakbank weer weg; lintzaag naar het midden rijden en installeren, inclusief afzuiging; zaagsnede maken; plank wegzetten; lintzaag weer weg; vlakbank weer installeren, en het overgebleven stuk hout vlakken; vlakbank weer weg; lintzaag installeren, en de volgende plank afzagen - etc. etc. Het kan, maar je wordt het snel beu. Met een dergelijk kleine ruimte zou ik het aantal machines heel sterk beperken, en op zoek gaan naar een gedeelde werkplaats voor de grotere bewerkingen...
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
[...] dus om de EB aan te zetten zit er een wcd met afstandsbediening tussen. Erg handig.. (paar tientjes bij de Hornbach, heb je er 4).

Wel even opletten wat het maximum wattage is. Ik had ook een setje. Stofzuiger aangesloten op de contactdoos met afstandsbediening, zaag aangesloten op stofzuiger. Samen was dat 3100w, maar daar had ik even niet over nagedacht. Het contactdoosje kon max 2100w hebben:cool:
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Ja dat klopt. Iets van mdf wat in mijn ogen toen mooi leek. Maar ik hou er ontzettend veel ruimte in over zodat ik het nu efficienter ga maken. Plus nu een goede afzuig installatie inbouwen.

Ik had het zelf als volgt bedacht: ik maak een hoog werkblad (hoogte 100 cm), aan de muur. Een mitre-saw station, maar dan zonder de onderkastjes (70 cm diep). Daaronder kan ik dan alles op wielen parkeren als ik het niet nodig heb (werkbank is ongeveer 90cm hoog). Daarboven maak ik veel opbergruimte (in mijn geval met van die ikea-bakken), incl. een vakkensysteem waar ik mijn elektrisch gereedschap in opberg. Tot nu toe ben ik er erg blij mee. Erg flexibel terwijl je toch veel ruimte vrij kunt maken.

Volgens mij moet je dan het grootste deel van de gereedschappen wel een plekje kunnen geven, terwijl je toch ruimte over houdt.

https://www.woodworking.nl/showthread.php?26252-Garage-Verbouwen-tot-echte-werkplaats/page4
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Uh FeikeJan, tandjes dat is in mijn ogen een mega schuur. Dit moet je eens proberen op mijn 2.5 bij 2.5 meter :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.