Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 41

Kleine Werkruimte indelen

Ik ben sinds kort begonnen met houtbewerken en heb al wat kleine projectjes gedaan. Nu wil ik mijn werkkamer gaan inrichten maar blijf maar twijfelen wat ik het beste kan kopen en kan maken. De ruimte is 3 meter bij 4 meter, met een deur in de hoek van de 4 meter kant.

Ik wil graag een tafelzaag, lintzaag, tafelfrees, afkortzaag, vandiktebank en werkbank erin kwijt.

Denk dat er geen andere optie is dan de meeste dingen met wielen maken en machine te gebruiken die makkelijk verplaatsbaar zijn. Ook voor de machines zou ik graag advies willen krijgen.

Kan iemand mij helpen met deze uitdaging?

Het leven bestaat uit keuzes maken. Mijn werkplaats is ook erg klein. Ook op wielen past lang niet alles erin. Op het laatst paste ik er niet meer bij. Werkruimte is ook heel belangrijk. Ik zou eens goed nadenken of je al deze machines nodig hebt. Je kunt ook afkorten met een tafelzaag. Je kan je frees ook integreren in de zaagtafel. Ik heb hele mooie werkbanken gezien waar de zaagtafel en frees in zit. https://www.youtube.com/watch?v=Cepg2DAkKQE
    Of denk aan een combinatie machine. Lastige keuzes. Ik heb nu besloten om me te richten op kleinere werkstukken. (daar heb ik wel bijna 20 jaar over gedaan).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Het leven bestaat uit keuzes maken. Mijn werkplaats is ook erg klein. Ook op wielen past lang niet alles erin. Op het laatst paste ik er niet meer bij. Werkruimte is ook heel belangrijk. Ik zou eens goed nadenken of je al deze machines nodig hebt. Je kunt ook afkorten met een tafelzaag. Je kan je frees ook integreren in de zaagtafel. Ik heb hele mooie werkbanken gezien waar de zaagtafel en frees in zit. https://www.youtube.com/watch?v=Cepg2DAkKQE
    Of denk aan een combinatie machine. Lastige keuzes. Ik heb nu besloten om me te richten op kleinere werkstukken. (daar heb ik wel bijna 20 jaar over gedaan).
    Dankjewel voor je reactie. Ik denk dat ik me in deze ruimte ook ga richten op de kleinere projecten. De werkbank die je hebt gestuurd is zeker een goeie optie.

Ik doe het met 4*4 maar wel met een soort van vide (2*4) en zoldertje (2*4). Ik heb van festool de basis-set met losse machines die je eronder kunt hangen (zaag, frees, bandschuur), een flinke lintzaag (super handig) en de houtdraaibank maar wel een grote stofzuiger AF16. Alles langs de muren opgesteld zodat de loopruimte plm 3 * 2,5 mtr bedraagt. Ik heb verschillenden spullen op wielen zodat ik ze verzetten kan. Met grote stukken hout ga ik naar een professionele houtbewerker. Kijk ook eens op FineWoodworking naar de titel Small Workshops.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wijk0983 Bekijk Berichten
    Ik doe het met 4*4 maar wel met een soort van vide (2*4) en zoldertje (2*4). Ik heb van festool de basis-set met losse machines die je eronder kunt hangen (zaag, frees, bandschuur), een flinke lintzaag (super handig) en de houtdraaibank maar wel een grote stofzuiger AF16. Alles langs de muren opgesteld zodat de loopruimte plm 3 * 2,5 mtr bedraagt. Ik heb verschillenden spullen op wielen zodat ik ze verzetten kan. Met grote stukken hout ga ik naar een professionele houtbewerker. Kijk ook eens op FineWoodworking naar de titel Small Workshops.
    Dankjewel. Alles langs de muren is wel een goed idee. Houtdraaibank twijfel ik nog een beetje over. Hoewel ik denk dat dat wel handig is voor kleine projecten.

Heb je een garage ? zo ja vroeg of laat komt het er toch op neer dat je die als werkplaats gaat gebruiken.
    Dus spaar je dan die eerste stap om alles op een paar m2 proberen te doen .

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik heb 3,5x4,5 en ik kan alles wat je daar noemt in die ruimte kwijt. En meer. Ook nog een kolomboor, afzuiginstallatie, 3 meter stelling en 2 fietsen.

Als je de afmetingen van je machines weet, kan je het visueel maken door op schaal je ruimte te tekenen, je machines/werkbank uit te knippen en gewoon ´s een beetje te schuiven.

Voordeel van op wielen is dat je de machines echt weg kan zetten en die naar het midden rijden als dat nodig is.
    Mvg,

Richie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk Berichten
    Ik heb 3,5x4,5 en ik kan alles wat je daar noemt in die ruimte kwijt. En meer. Ook nog een kolomboor, afzuiginstallatie, 3 meter stelling en 2 fietsen.

Als je de afmetingen van je machines weet, kan je het visueel maken door op schaal je ruimte te tekenen, je machines/werkbank uit te knippen en gewoon ´s een beetje te schuiven.

Voordeel van op wielen is dat je de machines echt weg kan zetten en die naar het midden rijden als dat nodig is.
    Richie welke afzuig instsllatie gebruik je? Want in zn kleine ruimte heb je wel goeie afzuiging nodig.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik heb een Elektra Beckum spanenzuiger met een extra fijne filterzak: https://www.charnwood.net/products/p...ry_pathway-417. Die loopt via een zelfgemaakte Thiens Baffle (soort cycloon). Verder zou een fijnstoffilter (aan het plafond) niet misstaan denk ik
    Mvg,

Richie

Forum Rechten