Minimum dikte multiplex kastdeurtjes

FrankAm

Nieuw lid
19 nov 2012
7
0
Hallo woodworkers,

Voor het maken van kastfrontjes heb ik me later inspireren door onderstaand plaatje.
De deurtjes zijn uit de plaat gezaagd / gelaserd en hebben dus dezelfde dikte als de plaat.

frontjes-idee-groot.jpg

Nu vraag ik me af hoe dik de plaat moet zijn om te voorkomen dat de deurtjes krom trekken én of dat nog afhankelijk is van welk soort multiplex ik gebruik?

Het grootste deurtje wordt 45x45 cm.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
kromtrekken heeft niet zoveel met de dikte te maken.
De afwerking moet goed zijn een drooghouden is ook wel handig
(deuren van 40mm multiplex trekken ook krom)

ik zou minimaal 9 mm gebruiken en een triplex gebruiken geschikt voor buiten toepassingen
zorg wel dat het minstens 5 laagjes zijn dit is berken triplex denk ik
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Berken multiplex (Baltic Birch) is stabieler dan andere soorten; onder meer doordat er meer laagjes gebruikt worden. Volgens mij dan ook het beste materiaal hiervoor. 15 mm lijkt mij een beetje de benedengrens, hoewel het plaatje suggereert dat de wand met de deurtjes dunner is & gestabiliseerd wordt middels een alu profiel.

Om kromtrekken te voorkomen moeten alle zijden van het materiaal behandeld worden.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Hoe meer lagen in het multiplex hoe stabieler..... maar zelfs met het betere berken multiplex geven fabrikanten aan dat er t/m 12mm door de spanningen in het materiaal geen garantie is op vlakke platen.

Goede kwaliteit plaatmateriaal, wat dikker en een goede constructie en afwerking levert je de beste kans tegen kromtrekken op.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Dikke kans dat bovenstaande plaatje geen multiplex maar een (gedeeltelijk) kunststof plaat is.
Zo te zien is het een soort kampeerwagen? Daar zit vaak een met HPL beplakte plaat in. Kunststof, alu of berken. Er zijn zelfs lichtgewicht platen met een populieren kern. Daar moet je overigens wel de randen van afweken met kantenband oid dus dat gaat hier niet werken.

Groet,
CC
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ik zal ook voor HPL gaan, zijn over het algemeen goed bestand tegen vocht. Alleen bewerken is wat lastig omdat er wel eens stukjes willen afbreken bij zagen etc.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Als je de deuren wilt gaan laseren kijk dan wel even of het materiaal er voor geschikt is. exterieur verlijmd materiaal wilt der laser straal niet er door heen gaan hebben we gemerkt.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Is trespa hier geen optie 6mm lijkt me dik genoeg. Kant frees erlangs en je hebt een mooie zwarte lijn erlangs zoals het plaatje.
 

FrankAm

Nieuw lid
19 nov 2012
7
0
Hartelijk dank voor allen antwoorden!
Hoewel trespa en HPL me ook interessant lijken wil ik graag voor hout gaan omdat dat de uitstraling geeft die ik zoek.

Weet iemand nog een goede leverancier van Berken muliplex in de omgeving van Utrecht / Maarssen?

Groet, Frank
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
houd er wel rekening mee dat de schroeven van de scharnieren een beetje houvast nodig hebben.
Dus niet te dun
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Bij dunner materiaal kun je ook glasscharnieren gebruiken. Die klemmen eromheen & zien er heel gaaf uit, trouwens. (Wel prijzig.)

Alternatief kun je denken aan beslag dat voor boten gebruikt wordt — daar wordt om gewicht te besparen vaak dun materiaal gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.