Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 38
    Ja, dat is altijd lastig. Ligt ook aan de toepassing waarvoor je het wilt gebruiken. En het budget uiteraard. Succes met je keuzes!

Voornamelijk voor platen te zagen mbt meubels maken en af en toe een tuinhuisje. Maar er is zo veel op de markt dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LeonvB Bekijk Berichten
    Als het voor je gezondheid is, kies dan geen stofzuiger uit de L klasse. Het filter daarvan laat het fijne stof eigenlijk gewoon door. En juist dat is vrij schadelijk. Kies voor hout, verf en gips minimaal een M klasse, en als je ook nog cement glaswol en dergelijke op wilt zuigen ga dan voor minimaal een H. Hoe hoger de classificering, hoe fijner (en duurder) het filter wordt. Maar ook hoe sneller het verstopt kan raken. Bij de hogere klasses is een automatische filterreiniging daardoor eigenlijk een must.
    In de praktijk zijn de gebruikte filters in de L en M stofzuigers tegenwoordig hetzelfde, enige verschil is dat M klasse zuigers een waarschuwingssignaal af moeten geven als de zuigkracht onder een bepaald punt daalt vanwege een volle zak.
    Laatst gewijzigd door Harold999; 20-02-19 om 01:34.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harold999 Bekijk Berichten
    In de praktijk zijn de gebruikte filters in de L en M stofzuigers tegenwoordig hetzelfde, enige verschil is dat M klasse zuigers een waarschuwingssignaal af moeten geven als de zuigkracht onder een bepaald punt daalt vanwege een volle zak.
    Juist en die volle zak kun je voorkomen door er een cycloon tussen te plaatsen.
    Mvg,
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Bedankt voor julie reactie, ik ga zeker kijken naar een cycloon lijkt mijn wel een toegevoegde waarde als ik de reacties zie.

Hallo allemaal,

Ik ben ondertussen heel wat wijzer. Heb nu twee stofzuigers op het oog:

CT sys deze vind ik wel heel praktisch ivm ruimte alleen vraag ik me af of deze machine wel genoeg vermogen heeft en genoeg capaciteit heeft voor een leuke klus bijv. een kast/platen zagen of werken met Turnhout. Uiteraard zou ik dat doen in combinatie met een cycloon/voor afscheider maar dan nog heb ik mijn twijfels.

CTL midi ik denk dat deze machine wel genoeg caciteit en vermogen heeft zowel met als zonder cycloon/voor afscheider.

Wat is jullie ervaring ? Misschien kijk ik wel naar een te duurde machine voor als beginner maar ik wil eigenlijk wel gelijk wat goeds.

Al vast bedankt voor jullie reacties

Hey TheVinci,

Ik heb zelf een CT-Sys. Heel fijn ding, maar ik zou hem nooit als enige toestel willen. Ik gebruik hem vooral als ik voor kleine werkjes naar klanten ga en 1 of 2 snedes moet zagen en wat moet opkuisen, of soms als 2de stofzuiger voor klein werk. De stofzak-capaciteit en de zuigkracht zijn echter (veel) te beperkt om dit als enige stofzuiger te hebben, hiervoor heb ik m'n oude Nilfisk.
    Een cycloon tussen die CT-sys steken gaat ook niet veel goeds doen vrees ik, daarvoor is z'n kracht te klein denk ik...

Om samen te vatten: Voor mij een heel tof ding dat ik heel veel gebruik, maar ik zou hem nooit als enige stofzuiger willen.

Ik heb zo'n grote festool stofzuiger toen gewoon via marktplaats gekocht. Staan er genoeg te koop en je bespaard je behoorlijk. Ding zuigt als tielerier en longlife zak zat erbij. M klasse en Filter kan je erg "gezond" met lucht uitblazen buiten.

Bedankt voor jullie Reactie, verder zit ik ook te kijken naar de CT 17. Dat lijkt mijn ook wel een goede machine om mee te beginnen. Weet alleen niet of die goed genoeg is was het zaag, vrees werk met hout. Ik lees zo veel en als beginner weet je soms niet echt waar je goed aan doet.

Ik heb 2 festoolzuigers in gebruik een oude ct22e en sinds 2 maandjes de ct 17 en die werkt prima icm zaag en freeswerkzaamheden
    Enige nadeel is dat er geen systainers op geplaatst kunnen worden.

Forum Rechten