Welke bouwstofzuiger

TheVinci

Nieuw lid
17 feb 2019
13
0
Bedankt voor jullie reacties,
Ik heb al veel vergeleken maar ik blijf uitkomen op Festool. Dus het zal een van de 3 worden denk ik.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Kijk voor je besluit ook eens bij Starmix heeft een zeer goede TNO test, heb de 1635 in de werkplaats maar een 2e voor op de klus staat op mijn verlanglijst.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Prima stofzuigers die Starmix..... maar ik erger me dood aan het feit dat je de slang niet fatsoenlijk kan opbergen en dat je met verloopstukken moet gaan pielen. Had ik dat geweten dan was het toch een Festool model geworden. Hun nieuwere gladde slang werkt vaak ook nog een stuk prettiger.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ach starmix levert ze tenminste mee. Dat was voor mij de reden om voor starmix te gaan, ik werd er zo moe van dat je bij Festool voor een stok en wat verloopstukken weer in de buidel mag tasten. Het is een stofzuiger.... De slang kan je er heel makkelijk afhalen en oprollen dat gepropt met die slang bij Festool vond ik ook niet ideaal.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
In de praktijk zijn de gebruikte filters in de L en M stofzuigers tegenwoordig hetzelfde, enige verschil is dat M klasse zuigers een waarschuwingssignaal af moeten geven als de zuigkracht onder een bepaald punt daalt vanwege een volle zak.

Welke klasse is de Festool CT 17, dat kan ik nergens vinden.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
De Festool CT 17 heeft geen klasse opgave wel de CT 17 CTL die heeft de L klasse kijk maar op Festool.nl de 3e letter geeft het type aan.

Rinus
 

WillemDeZwijger

Nieuw lid
15 mrt 2019
15
1
Als beginnend / aspirant houtbewerker sta ik voor dezelfde vraag (aanschaf). Na grasduinen in de zoekfunctie ben ik er nog niet helemaal over uit. Ik lees overal dat de afzuiging vooral antistatisch moet zijn, in verband met onwenselijke stofophoping.

Op dit moment bezit en gebruik ik een bovenfrees (zeer weinig), handcirkelzaag, decoupeerzaag (heel regelmatig) en diverse schuurmachines. Dit naast de reguliere huis- tuin en keuken klusjes. Ik heb wel de ambitie om het houtbewerken de komende jaren verder (op amateurniveau) verder uit te bouwen.

Zelf kijk ik nu naar een Bosch GAS 20L of FEIN Dustex 25L (je moet ergens beginnen tenslotte). Zijn er betere alternatieven die (liefst) antistatisch zijn? Of zijn dit prima "starters"?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je de stofzuiger regelmatig verplaatst, is een cyclone wellicht niet zo handig. Ik heb er eentje gehad en was blij toen ik er vanaf was. Heb nu een Starmix met automatische filterreiniger. Dan kan je langer doorwerken. Ik gebruik geen stofzakken. De filters moet ik wel af en toe (met de hand) schoonmaken. Als je een compressor hebt, blaas je die zo schoon.
 

TheVinci

Nieuw lid
17 feb 2019
13
0
Duidelijk verhaal, door de reacties ga ik toch nog wat machines vergelijken. Bedankt allemaal !
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
De CT17 wordt specifiek gepositioneerd als schoonmaakzuiger voor "bouwplaatsen, in garagewerkplaatsen en in kantoren"
Ik vind m aan de beperkte kant. Zou eerder kiezen voor een Midi, desnoods een Mini (als het formaat van de machine uitmaakt).

En inderdaad — er is geen klassebepaling van de CT17. Dat weegt ook mee.

Andere suggestie: een hoop stofzuigers komen uiteindelijk van een paar fabrikanten. Je zou kunnen kiezen voor een Makita of Metabo die door Starmix gemaakt is. Scheelt geld en is net zo goed. Een beetje de plaatjes vergelijken geeft al snel een indruk wie wat gemaakt heeft, voor zover je dat middels Gorgle niet uitvindt.
 
Laatst bewerkt:

TheVinci

Nieuw lid
17 feb 2019
13
0
Hoi R de Gelder,
Ik ben ook zeer geïnterneerd in de CTL mini maar ik denk dat deze machine te klein is mbt inhoud als je een dagje aan het zagen ect ben of denk jij daar anders over ? Daarom kijk ik ook naar de MIDI
 

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Als beginnend / aspirant houtbewerker sta ik voor dezelfde vraag (aanschaf). Na grasduinen in de zoekfunctie ben ik er nog niet helemaal over uit. Ik lees overal dat de afzuiging vooral antistatisch moet zijn, in verband met onwenselijke stofophoping.

Op dit moment bezit en gebruik ik een bovenfrees (zeer weinig), handcirkelzaag, decoupeerzaag (heel regelmatig) en diverse schuurmachines. Dit naast de reguliere huis- tuin en keuken klusjes. Ik heb wel de ambitie om het houtbewerken de komende jaren verder (op amateurniveau) verder uit te bouwen.

Zelf kijk ik nu naar een Bosch GAS 20L of FEIN Dustex 25L (je moet ergens beginnen tenslotte). Zijn er betere alternatieven die (liefst) antistatisch zijn? Of zijn dit prima "starters"?

Beide door jou genoemde zuigers hebben geen anti-statische slang. Heel weinig zuigers in de betaalbaardere klasse hebben dit.
Één uitzondering die ik ken: de Bosch Advancedvac 20. Goedkoop (€109,-), antistatische slang en halfautomatische filterreiniging.
Is wel iets rumoeriger dan de Bosch Gas en Fein. Met name de Fein kan een behoorlijk stille zuiger genoemd worden.
(Advancedvac 20 = 74Db, Bosch Gas 20 = 71Db, Fein Dustex 25 = 67Db)
 
Laatst bewerkt:

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
De CT17 wordt specifiek gepositioneerd als schoonmaakzuiger voor "bouwplaatsen, in garagewerkplaatsen en in kantoren"
Ik vind m aan de beperkte kant. Zou eerder kiezen voor een Midi, desnoods een Mini (als het formaat van de machine uitmaakt).

En inderdaad — er is geen klassebepaling van de CT17. Dat weegt ook mee.

Andere suggestie: een hoop stofzuigers komen uiteindelijk van een paar fabrikanten. Je zou kunnen kiezen voor een Makita of Metabo die door Starmix gemaakt is. Scheelt geld en is net zo goed. Een beetje de plaatjes vergelijken geeft al snel een indruk wie wat gemaakt heeft, voor zover je dat middels Gorgle niet uitvindt.

Festool Australië heeft verrassend genoeg de 17 wel L klasse laten certificeren:
https://www.festool.com.au/products...ct-17l-l-class-workshop-dust-extractor_769809
 

WillemDeZwijger

Nieuw lid
15 mrt 2019
15
1
Beide door jou genoemde zuigers hebben geen anti-statische slang. Heel weinig zuigers in de betaalbaardere klasse hebben dit.
Één uitzondering die ik ken: de Bosch Advancedvac 20. Goedkoop (€109,-), antistatische slang en halfautomatische filterreiniging.
Is wel iets rumoeriger dan de Bosch Gas en Fein. Met name de Fein kan een behoorlijk stille zuiger genoemd worden.
(Advancedvac 20 = 74Db, Bosch Gas 20 = 71Db, Fein Dustex 25 = 67Db)

Het is de Bosch AdvanceVac 20 geworden. Bedankt!
 

TheVinci

Nieuw lid
17 feb 2019
13
0
Ik ben er nog niet over uit. Maar wanneer ik een keuzen heb gemaak laat ik het uiteraard weten
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
The Vinci ik kan niet oordelen over CTL mini wilde alleen maar behulpzaam zijn met het zoeken naar een Kleine Festool met L certificaat, beleef zelf veel plezier aan mijn Starmix 1635.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik heb een Karcher gekocht op Marktplaats voor 2 tientjes. Ding werkt schitterend. Heb onlangs een cycloon aangeschaft maar wil nu een stofzuiger met klasse M en iets meer vermogen. Denk dat het een tweedehands Starmix gaat worden. Festool ontwijk ik zolang ik kan (schijnt een verslavend merk te zijn:rolleyes:). Welke heb jij inmiddels aangeschaft Vinci en wat zijn je ervaringen met deze stofzuiger?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.