Welke bouwstofzuiger

TheVinci

Nieuw lid
17 feb 2019
13
0
Goedemorgen allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een goede bouwstofzuiger. Omdat ik geen zin heb dat mijn werkplek steeds helemaal onder het stof zit + het is beter voor mijn gezondheid. Aangezien deze wereld nieuw voor mij is zou ik graag jullie advies willen vragen.

Ik ben opzoek naar een goede mobile bouwstofzuiger die eigenlijk competelbel is met meerdere merken (als dat mogelijk is). Mijn werkzaamheden zijn zeer divers van platen zagen tot het schuren van tafels en het bewerken van houten balken.

Nu heb ik zelf al een aantal merken gezien waar in de Festool mini en Starmix mij het meest aanspreken.

Kunnen jullie mij hier advies in geven ?

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie reactie.

Gr. TheVinci
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Is zou wel voor formaat midi gaan als je ook apparaten er mee gaat afzuigen. De zak van de midi houdt al niet over laat staan die van de mini. Starmix is ook erg goed.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Als het voor je gezondheid is, kies dan geen stofzuiger uit de L klasse. Het filter daarvan laat het fijne stof eigenlijk gewoon door. En juist dat is vrij schadelijk. Kies voor hout, verf en gips minimaal een M klasse, en als je ook nog cement glaswol en dergelijke op wilt zuigen ga dan voor minimaal een H. Hoe hoger de classificering, hoe fijner (en duurder) het filter wordt. Maar ook hoe sneller het verstopt kan raken. Bij de hogere klasses is een automatische filterreiniging daardoor eigenlijk een must.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er zijn al vele draadjes geweest over stofzuigers even de zoekfunctie gebruiken en je vind een schat aan informatie
 

TheVinci

Nieuw lid
17 feb 2019
13
0
Oké bedank voor jullie reactie. Tijdens het zoeken kwam ik ook een cycloon tegen die je tussen je stofzuiger kan zetten m.b.t. fijn stof.

Ik heb inderdaad op het forum gezocht en je vind er veel informatie over echter haal ik er zelf nog niet helemaal uit waar ik het beste voor kan gaan. Zit er een groot verschil tussen een Festool en Starmix
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik heb inderdaad een Festool midi met een cycloon eraan gekoppeld, van waaruit het stof in een stalen kuip (ding van de IKEA) valt. Bevalt me goed, maar je moet wel nadenken over fijnstof inderdaad. Zelf heb ik daar ook nog geen goede oplossing voor, ik zet gewoon beide ramen open als ik stof maak. Maar dat is in de winter geen goed idee, zorgt voor veel temperatuurschommelingen, wat niet zo goed is voor mij én voor het hout wat er ligt...

Dit topic is wellicht ook interessant: https://www.woodworking.nl/showthread.php?1429-Zelfbouw-fijnstof-filterunit.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Ik heb al jaren de Bosch GAS 25, waar ik erg tevreden over ben. Dit geldt voor zowel de nat als droog functie. Destijds vond ik het een mooie prijs/kwaliteit verhouding. Zeker als beginner en er nog vaak nog zoveel aangeschaft moet worden. Tot dusver voldoet hij voor mij eigenlijk voor iedere machine.
 

TheVinci

Nieuw lid
17 feb 2019
13
0
Oké bedankt voor jullie reactie, ik ben al flink wat wijzer. Ben tegelijk aan het kijken voor een invalzaag en een schuurmachine en ik twijfel daar ook wel over welk merk ect.
 

TheVinci

Nieuw lid
17 feb 2019
13
0
Voornamelijk voor platen te zagen mbt meubels maken en af en toe een tuinhuisje. Maar er is zo veel op de markt dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet
 

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Als het voor je gezondheid is, kies dan geen stofzuiger uit de L klasse. Het filter daarvan laat het fijne stof eigenlijk gewoon door. En juist dat is vrij schadelijk. Kies voor hout, verf en gips minimaal een M klasse, en als je ook nog cement glaswol en dergelijke op wilt zuigen ga dan voor minimaal een H. Hoe hoger de classificering, hoe fijner (en duurder) het filter wordt. Maar ook hoe sneller het verstopt kan raken. Bij de hogere klasses is een automatische filterreiniging daardoor eigenlijk een must.

In de praktijk zijn de gebruikte filters in de L en M stofzuigers tegenwoordig hetzelfde, enige verschil is dat M klasse zuigers een waarschuwingssignaal af moeten geven als de zuigkracht onder een bepaald punt daalt vanwege een volle zak.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
In de praktijk zijn de gebruikte filters in de L en M stofzuigers tegenwoordig hetzelfde, enige verschil is dat M klasse zuigers een waarschuwingssignaal af moeten geven als de zuigkracht onder een bepaald punt daalt vanwege een volle zak.

Juist en die volle zak kun je voorkomen door er een cycloon tussen te plaatsen.
Mvg, :)
 

TheVinci

Nieuw lid
17 feb 2019
13
0
Bedankt voor julie reactie, ik ga zeker kijken naar een cycloon lijkt mijn wel een toegevoegde waarde als ik de reacties zie.
 

TheVinci

Nieuw lid
17 feb 2019
13
0
Hallo allemaal,

Ik ben ondertussen heel wat wijzer. Heb nu twee stofzuigers op het oog:

CT sys deze vind ik wel heel praktisch ivm ruimte alleen vraag ik me af of deze machine wel genoeg vermogen heeft en genoeg capaciteit heeft voor een leuke klus bijv. een kast/platen zagen of werken met Turnhout. Uiteraard zou ik dat doen in combinatie met een cycloon/voor afscheider maar dan nog heb ik mijn twijfels.

CTL midi ik denk dat deze machine wel genoeg caciteit en vermogen heeft zowel met als zonder cycloon/voor afscheider.

Wat is jullie ervaring ? Misschien kijk ik wel naar een te duurde machine voor als beginner maar ik wil eigenlijk wel gelijk wat goeds.

Al vast bedankt voor jullie reacties
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey TheVinci,

Ik heb zelf een CT-Sys. Heel fijn ding, maar ik zou hem nooit als enige toestel willen. Ik gebruik hem vooral als ik voor kleine werkjes naar klanten ga en 1 of 2 snedes moet zagen en wat moet opkuisen, of soms als 2de stofzuiger voor klein werk. De stofzak-capaciteit en de zuigkracht zijn echter (veel) te beperkt om dit als enige stofzuiger te hebben, hiervoor heb ik m'n oude Nilfisk.
Een cycloon tussen die CT-sys steken gaat ook niet veel goeds doen vrees ik, daarvoor is z'n kracht te klein denk ik...

Om samen te vatten: Voor mij een heel tof ding dat ik heel veel gebruik, maar ik zou hem nooit als enige stofzuiger willen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb zo'n grote festool stofzuiger toen gewoon via marktplaats gekocht. Staan er genoeg te koop en je bespaard je behoorlijk. Ding zuigt als tielerier en longlife zak zat erbij. M klasse en Filter kan je erg "gezond" met lucht uitblazen buiten.
 

TheVinci

Nieuw lid
17 feb 2019
13
0
Bedankt voor jullie Reactie, verder zit ik ook te kijken naar de CT 17. Dat lijkt mijn ook wel een goede machine om mee te beginnen. Weet alleen niet of die goed genoeg is was het zaag, vrees werk met hout. Ik lees zo veel en als beginner weet je soms niet echt waar je goed aan doet.
 

anthony

Actieve deelnemer
16 dec 2013
28
0
Ik heb 2 festoolzuigers in gebruik een oude ct22e en sinds 2 maandjes de ct 17 en die werkt prima icm zaag en freeswerkzaamheden
Enige nadeel is dat er geen systainers op geplaatst kunnen worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.