Werkblad recht krijgen / torderen?

Veggie

Nieuw lid
16 feb 2019
3
0
Hallo Mede Forumers :D,

Ik ben Mark en een nieuw lid hier op het forum, heb mij geregistreerd omdat ik de volgende vraag heb;
In mijn kelder wou ik een nieuw werkblad op de werkbank, nu heb ik een blad gevonden van verlijmde, vurhouten, balken.

Een oud en al gebruikt blad, wat ook nog wat vochtig zal zijn van binnen, de afmetingen zijn 280*65 en 11 cm dik.
Als ik nu voor het blad sta is de hoek linksachter en rechtsvoor scheef t.o.v. elkaar :confused:, m.a.w., als ik linksachter op
het onderstel druk dan is rechtsvoor 1,5 cm van het onderstel.

Nu vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan corrigeren?

- Heeft het nut om er kracht / gewicht op de hoeken te zetten en deze naar beneden te forceren?
- Zal het hout recht(ter) worden naarmate het verder opdroogt?
- Zijn er andere tips waarmee ik het blad recht kan krijgen?

Ben een hobbyist en heb geen heavy duty hout bewerking machine's staan.
Hoor graag jullie tips?

Alvast bedankt en een goed weekeinde,
Mark!

Foto's:

image2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Hallo Veggie,

Werk zelf niet zo met vuren, maar wat ik vaak her en der voorbij zie komen is dat vuren hout altijd werkt, het is een houtsoort die niet zo stabiel is blijkbaar.
Je zou het zoals je zegt kunnen forceren, maar vaak trekt dit de rest van het geheel niet ten goede, denk dat het met jouw opzet ook het geval is als ik snel op de foto kijk. Je zou er met een blokschaaf overheen kunnen gaan en heel misschien als je die hebt een bovenfrees. Anders zou je er voor kunnen kiezen een ander forumlid lief aan te kijken en tegen een slijpbeurt jouw blad over de vlak en vandikte bank te halen, alhoewel 65cm zal krap worden.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Zit het echt in je blad, niet in het onderstel of in de vloer ? Als je 2 latjes van de zelfde dikte haaks op je blad neer legt dan kun je deze uitzichten door erover heen te kijken of het idd in je blad zit.
 

Veggie

Nieuw lid
16 feb 2019
3
0
Hallo Veggie,

Werk zelf niet zo met vuren, maar wat ik vaak her en der voorbij zie komen is dat vuren hout altijd werkt, het is een houtsoort die niet zo stabiel is blijkbaar.
Je zou het zoals je zegt kunnen forceren, maar vaak trekt dit de rest van het geheel niet ten goede, denk dat het met jouw opzet ook het geval is als ik snel op de foto kijk. Je zou er met een blokschaaf overheen kunnen gaan en heel misschien als je die hebt een bovenfrees. Anders zou je er voor kunnen kiezen een ander forumlid lief aan te kijken en tegen een slijpbeurt jouw blad over de vlak en vandikte bank te halen, alhoewel 65cm zal krap worden.

Hallo Lesley,

Een bovenvrees heb ik niet en met schaven ook geen ervaring, zoals ik zei ben ik een hobbyist en doe ik relatief weinig aan houtbewerken.
Het ding vlak (laten) maken m.b.v. een ander forumlid zou fantastisch zijn! Mocht iemand mij kunnen helpen in de buurt van Enschede/Almelo/Hengelo dan zou dit echt super zijn!

Graag hoor ik dan van diegene :cool:

Zit het echt in je blad, niet in het onderstel of in de vloer ? Als je 2 latjes van de zelfde dikte haaks op je blad neer legt dan kun je deze uitzichten door erover heen te kijken of het idd in je blad zit.

Grootste deel zit in het blad... :(

Bedankt voor jullie reactie en het meedenken!
Fijne zondag,
Mark!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Welkom op het forum!
Je hebt al een mooi werkblad om mee te beginnen.
Zo’n dik blad zal alle draagconstructies naar zich laten buigen, dus aan een frame vastschroeven zal alleen het frame laten buigen.
Als je wilt leren houtbewerken, is dit wel een mooie start. Een vlakke werkbank is wel handig, maar geen noodzaak. Tenzij je met de hand planken gaat vlak schaven.

Je kan een eenvoudige schaaf kopen, die goed scherp maken, en dan gewoon beginnen met schaven.
Net zolang totdat ie niet meer wankelt. En dan de bovenkant vlak schaven.
Dat kan al met een nr 4 en een lange rechte plank als controle.
 

Veggie

Nieuw lid
16 feb 2019
3
0
Welkom op het forum!
Je hebt al een mooi werkblad om mee te beginnen.
Zo’n dik blad zal alle draagconstructies naar zich laten buigen, dus aan een frame vastschroeven zal alleen het frame laten buigen.
Als je wilt leren houtbewerken, is dit wel een mooie start. Een vlakke werkbank is wel handig, maar geen noodzaak. Tenzij je met de hand planken gaat vlak schaven.

Je kan een eenvoudige schaaf kopen, die goed scherp maken, en dan gewoon beginnen met schaven.
Net zolang totdat ie niet meer wankelt. En dan de bovenkant vlak schaven.
Dat kan al met een nr 4 en een lange rechte plank als controle.

Hallo SunRayes,

Bedankt voor je advies! Zelf schaven gaat mij toch niet lukken denk ik, ben ik te klunzig voor en dan verpest ik t strakjes...
Iemand zei mij de onderkant goed nat maken, en op de grond leggen. Dan zou die wel bijtrekken door de zwaartekracht...

Iemand die dit kan bevestigen?

Groeten,
Mark!
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Maar waarom wil je een vlak werkblad als je relatief weinig aan houtbewerking doet en ook niet van plan bent om er veel mee te doen?
 

tuoh

Oud hout
Hallo SunRayes,

Bedankt voor je advies! Zelf schaven gaat mij toch niet lukken denk ik, ben ik te klunzig voor en dan verpest ik t strakjes...
Iemand zei mij de onderkant goed nat maken, en op de grond leggen. Dan zou die wel bijtrekken door de zwaartekracht...

Iemand die dit kan bevestigen?

Groeten,
Mark!

Flauwe kul!

Wil je een recht blad krijgen? Dan zal je (zelf) de handen uit de mouwen moeten steken. Vlakken en opnieuw vandikte schaven. Machinaal, met de handschaaf, of met een bovenfrees.
Een blad van 110mm dik kan je niet verpesten door zelf aan de slag te gaan, gewoon aan beginnen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het werkblad is los (te maken) van het onderstel, vermoed ik.
11 cm hoog is een haalbare hoogte voor goed uitgeruste collega van dit forum.
Je kan het blad van 65 cm in 2 laten zagen.
Dan heb je gelijk de ideale kans om in het open gezaagde midden een vochtmeting uit te voeren.
Ligt het % rond de 15, dan zit je goed.
Is het meer, dan is het blad te vochtig, en wacht je beter tot het voldoende droog is.
Pas dan heeft het zin om het te vlakschaven + te rechten.
65 / 2 = 32,5 wat een haalbare breedte is om het door een vakdikte te steken.
Delen nadien met lijm + draadstangen horizontaal aan mekaar verbinden.
Vergeet niet dat vurenhout zacht is.
Maar een sectie van 65 x 11 cm en 280 lang geeft door zijn gewicht voldoende stabiliteit aan een werkbank - die ideaal rond de 90 cm hoog is . . .
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ik zou me er niet te druk om maken voor een werkbank
Mocht ie toch nog vochtig zijn wat jij verwacht dan blijf je aan de gang
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Niet echt, op een gegeven moment is de vochtigheid wel redelijk stabiel en wordt het werken wel wat minder. Maar ik zou in ieder geval een aantal maanden wachten met eraan te gaan schaven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.