een salontafeltje van beuk met een RAMP

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Een brutale tip:

Na het vlakken frees je aan de onderkant een zwaluwstaart-groef dwars op de nerf waar je sebiet (of niet zuiderburen!) een bijbehorende lat inschuift. Een soort 'rekeind'.

Ik weet niet of dit in het ontwerp past maar ik gooi het toch in de groep.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
DANK DANK DANK

Ik neem de plank morgen mee en hoop op life tips. Aangezien ik alleen CV heb is opstoken geen optie. De plank heeft 2/3 maanden in de diepvries schuur gestaan. Ik kan me goed voorstellen dat de plank op 20 graden gelijk gaat "schotelen" mooi woord. STOM dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik laat hem maar gewoon een paar dagen/weken on de woonkamer onder de kast liggen. Dan maar eens kijken. Ik vind de plank te mooi om er niet mee door te klooien. Een idee is om een gleuf aan de onderkant te frezen en daar een jat in te leggen. ook heb ik een staalstrip van 5cm breed en 4mm dik , die zie ik niet zo snel buigen. Ik vind de vlinders eigenlijk een mooie plan. Ik heb een mooi stuk purper hart staan. Ook ligt er en stuk eiken ergens in de schuur?? Dat ijzer is niet mijn mooiste plan. Ik ga voor de vlinders denk ik. Morgen verder, dan ook de foto's.
 

tuoh

Oud hout
Als je de plank binnenshuis gaat stockeren, leg ze dan met de holle kant op de grond. Op deze manier gaat de hartzijde dan op zijn beurt meer uitdrogen en krimpen.
Zoals Jaap al aangaf is er een reële kans dat de plank dan terug vlakker komt te staan.
De kans op barsten gaat wel serieus toenemen nu, dat moet je in elk geval heel goed in de gaten houden, komen er scheuren te voorschijn, breng de plank dan over naar een koelere ruimte.
Het hele proces gaat dan wel langer duren, maar het hout krijgt dan meer de tijd om zich aan te passen.

Zolang het hout zijn evenwichtsvochtgehalte niet bereikt heeft is het zinloos om om te gaan klooien met klampen, staalprofiels of iets dergelijks, hout dat wil trekken tijdens het drogen hou je niet tegen.
Je moet het hout zoveel mogelijk zijn zin geven :D Hout kan je niet dwingen, dat word altijd afgestraft.
Als je stuk hout ongeveer 40mm dikte heeft, dan mag je rekenen dat het een kleine twee jaar kan duren eer je dit vochtgehalte bereikt.
Ik zou je dan ook willen adviseren om het onderstel al te vervaardigen, en het blad er gedurende deze tijd los op te laten liggen. Naargelang het blad werkt kan je het tijdens het verder drogen regelmatig eens draaien. Dit word dus een langdurige job :cry:

Mvg,

André
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vandaag is de plank op reis geweest. ;)

In het gastvrije lemmer van div mensen tips gehad. Allemaal hartelijk dank. Vooral de gastheer en gastvrouw mijn dank voor een lekker middagje houtjes praten

De plank ligt nu onder de bank in de woonkamer. Tot latere acties.

Hartelijke groet Hugo

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Oeps. :mrgreen:

Ik zeg, langs de scheur in twee stukken zagen, opnieuw schaven en 2delig tafelblad van maken! Of geen tafel, maar een kruk/bijzettafeltje. :?:
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wouter

Tijdens het ontbijt zag ik hem ineens weer liggen en ben er maar eens naar gaan kijken Hij ligt pas een maand binnen. Ik moet op de een of ander manier er achter zien te komen hoe de vochtigheid in de plank is. Het lijkt mij het beste hem nog maar een tijdje onder de bank te laten liggen. Ik hoop dat hij uiteindelijk een beetje uitvlakt. Ik vind de scheur geen enkel probleem , juist wel iets aparts. Doorzagen kan altijd nog maar ik wil er eigenlijk 2 houten vlinders in maken. Een van purperen hart en een van notenhout, mooi voor het contrast.

Hartelijke groet Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Tijdens de grote opruiming van de woonkamer (schilderen) kwam ik een oude bekende tegen. Sinds 13 maart was hij verhuisd naar onder de bank. 6-7 maanden onder de bank is een aardige tijd. Het kromtrekken is gestopt, lijkt zelfs een beetje op de terugweg. Voor mijn gevoel is de kleine scheur groter maar dan lijkt misschien maar zo. Hij gaat nog even terug maar ik heb er wel weer meer vertrouwen in.
Hugo

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
De scheur kan je best leuk verwerken in de tafel lijkt me.
Zoiets als dit:
img5449478bdbdb27bff.jpg


In elk geval zonde om in de kachel te gooien!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.