Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 13 van de 13
    Smalle planken uit het midden inspannen met een centraal geplaatste spindel gaat hier niet werken. Smalle werkstukken zullen altijd in het midden moeten geplaatst worden.
    Wat op zich geen enkel probleem hoeft te zijn, voor de meeste bewerkingen moet het werkstuk niet perfect haaks(ten opzichte van het werkblad) ingespannen worden.
    Moet het wel mooi haaks zitten? Leg er dan even een winkelhaak tegen tijdens het inspannen. Die winkelhaak hang je gewoon op de rand van het werkblad en met het lemmer naar beneden.
    Elk concept heeft zijn voor- en nadelen, dat is in dit geval niet anders.

Rob Cosman gebruikt in zijn werkbanken een "shoulder vise", zie https://robcosman.com/products/rob-cosmans-bench-vises. Enige nadeel dat ik zie is dat je niet heel dicht op je werkstuk kunt staan.

[Edit: typefouten verbeterd]
    Laatst gewijzigd door Trantor_3; 18-02-19 om 17:01.

Ik heb een gewone Slöbergs werkbank, met een klem met centrale spindel. Als je nou een plank aan een zijde van deze klem verticaal wil klemmen heb je dus dat probleem dat de plank niet goed vast zit. Ik lost dat op door aan de andere kant van de klem een klos even dik als de plank te klemmen. Dan wordt de druk van de klem ineens wel over het hele contact gebied verdeeld en zit de plank (mits niet al te breed) gewoon vast genoeg om zwaluwstaarten te zagen. Is de plank breder, dan gebruik ik een extra lijmklem.

-maarten

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten