Verticaal klemmen van (relatief) brede planken

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Hallo, ik ben op zoek naar een manier om planken verticaal te klemmen, zoals bijvoorbeeld bij het zagen van zwaluwstaarten. De optimale oplossing is denk ik een twin screw vise, van bijvoorbeeld Veritas, maar die vind ik nogal prijzig.

Ik was dus op zoek naar een goedkopere oplossing om planken van 30-40 cm (50 a 60 zou nog beter zijn) verticaal te kunnen klemmen. Mogelijke oplossingen zijn gaten maken in de zijkant van de werkbank, waarin je dan gewone lijmklemmen kunt steken (zoals hier), of zelf een soort DIY versie van de Veritas twin screw vise te maken.

De meeste DIY versies die ik gezien heb hebben alleen geen ketting tussen de twee schroefdraden, waardoor je steeds beide moet aandraaien om gelijke druk te krijgen aan beide kanten, dat lijkt me niet ideaal.

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, of toevallig een mooie oplossing heeft gezien.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dank voor de tip, zo'n t-track met hold down klemmen erin had ik ook al eens ergens anders gezien. In principe een mooie oplossing, misschien ga ik daar wel voor.

Het heeft alleen wel twee nadelen, namelijk dat je niet dikkere balken kunt klemmen, en dat je niet zoals op de bovenkant van een bankschroef bench dogs/uitstekend pinnetje hebt waarmee je dan weer horizontaal met bench dogs in de werkbank kunt klemmen.

Als je zowel een t-track als bankschroef (zoals WR1944) zou doen zou je dat probleem natuurlijk niet hebben, maar in mijn opstelling past dat niet en heb ik maar 1 kant om te gebruiken...
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als ik een brede plank zou moeten klemmen, zou ik 1 zijkant in meubelmakersbankschroef klemmen en de andere zijde met een lijmklem aan de werkbank klemmen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een werkbank heb zoals Paul Sellers, die zich daar uitstekend toe leent:
PaulSellersWorkbench.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Iik heb al jaren een opbouw Moxon
Die ketting is helemaal niet nodig op een Moxon. En beperkt zelfs het tot het spannen van hout met parallelle kanten. Ik vind het een fantasietje zou het niet willen.
Je draait inderdaad de twee draaiers aan als je de eerste keer een stuk hout met een bepaalde dikte opspant. De kans is zeer groot dat de daarna op te spannen stukken dezelfde dikte hebben. Zeker zolang je aan hetzelfde project werkt, zijn de planken meestal even breed.

In dat geval draai je er maar één los, zet een ander stuk erin (of hetzelfde, bijvoorbeeld omgedraaid, enz) en draai je die ene terug vast. Je doet het dus ook met één draaier. Slechts als de dikte verandert draai je beide kanten aan. Je voelt heel goed aan of je ongeveer dezelfde klemkracht geeft aan beide kanten, bovendien is dat niet kritisch.
Dit gaat allemaal zo snel en efficiënt dat het ontwerp, door Moxon beschreven, terecht als een goed ontwerp wordt aanzien.
Nog iets: in tegenstelling tot een bankschroef kun je hier met veel dunnere spindels toekomen om je werkstukken muurvast te zetten.

Groeten
Ornament
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Na al die jaren houtbewerken, ben ik er achter gekomen dat het klemmen van je werkstuk een groot en belangrijk onderdeel van het werk is.
In het begin was ik te gemakzuchtig. En dan kom je er achter dat als je meer tijd steekt in het vast zetten, je dit weer tijd en ergernis scheelt tijdens het echte hout bewerken.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: bankschroeven, klemmen, beng-dogs enz enz zijn best prijzig. En bij elkaar zou je er ook een hele mooie zaagmachine van kunnen kopen.
Maar uiteindelijk levert het je alleen maar plezier en mooiere werkstukken op.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ik heb misschien een idee voor een oplossing: Eigenlijk is het vergelijkbaar met een wagon vise, alleen dan breder, en met zwaluwstaart ipv gewoon een groef. Het voordeel van deze methode is dat de schroefdraad niet helemaal doorsteekt, en je dus de over volle breedte kunt klemmen.

Ik vraag me af of het in de praktijk soepel genoeg gaat en of het mooi recht blijft (zal waarschijnlijk vooral afhangen van hoe netjes je de zwaluwstaarten maakt). Als alternatief zou je ook lineaire geleidingen kunnen gebruiken aan de zijkanten ipv. zwaluwstaartgroeven, korte stukjes zijn niet echt duur.

Een plaatje zal het wat duidelijker maken:

Schermafbeelding 2019-02-18 om 09.50.07.jpgSchermafbeelding 2019-02-18 om 09.50.02.jpg

Het nadeel is dat je geen lange planken in de breedte kunt klemmen, maar voor mijn situatie maakt dat niet uit. Je zou de vise jaws (bekken?) nog wat kunnen laten uitsteken, dan zou dat toch nog gedeeltelijk mogelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Mits een paar kleine aanpassingen gaat dat concept wel werken.

- geen zwaluwstaarten aan de uiteinden maar een redelijk losse tand en groef passing, dat gaat soepeler werken. De drukbalk mag los passen tussen het frame.
Beter wat speling dan een strakke passing. Bij het aandraaien zoekt de drukbalk zelf zijn juiste plaats.
- De grijze drukbalk zal minimaal 45mm dik moeten zijn (kwartiers hout) en licht hol geschaafd in de lengte, aan de kant waar het werkstuk geklemd gaat worden.
Zo word bij het aandraaien de druk mooi verdeeld over de hele breedte van het werkstuk.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dank voor de tips Tuoh. Met een relatief losse tand en groef zal het inderdaad waarschijnlijk soepeler gaan, en bij gecentreerde planken blijft de druk mooi verdeeld.

Maar wat als je een minder brede plank uiterst rechts of uiterst links wil klemmen? Dan gaat hij een beetje scheef hangen en heb je geen gelijke druk meer over het werkstuk. Of zou dat wel meevallen als je zoals jij zegt een dikke 45mm+ drukbalk gebruikt?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
De meeste klemmen van een T-track (iig die van de baptist) zitten op een bout (ik dacht M6), die kan je natuurlijk makkelijk vervangen voor een langer exemplaar
 

tuoh

Oud hout
Smalle planken uit het midden inspannen met een centraal geplaatste spindel gaat hier niet werken. Smalle werkstukken zullen altijd in het midden moeten geplaatst worden.
Wat op zich geen enkel probleem hoeft te zijn, voor de meeste bewerkingen moet het werkstuk niet perfect haaks(ten opzichte van het werkblad) ingespannen worden.
Moet het wel mooi haaks zitten? Leg er dan even een winkelhaak tegen tijdens het inspannen. Die winkelhaak hang je gewoon op de rand van het werkblad en met het lemmer naar beneden.
Elk concept heeft zijn voor- en nadelen, dat is in dit geval niet anders.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Ik heb een gewone Slöbergs werkbank, met een klem met centrale spindel. Als je nou een plank aan een zijde van deze klem verticaal wil klemmen heb je dus dat probleem dat de plank niet goed vast zit. Ik lost dat op door aan de andere kant van de klem een klos even dik als de plank te klemmen. Dan wordt de druk van de klem ineens wel over het hele contact gebied verdeeld en zit de plank (mits niet al te breed) gewoon vast genoeg om zwaluwstaarten te zagen. Is de plank breder, dan gebruik ik een extra lijmklem.

-maarten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.