[TK] Opgeknapte Ryobi RA2500 radiaalzaag (254mm, zaagbereik 445mm, 220V)

Status
Niet open voor verdere reacties.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Te koop: volledig opgeknapte Ryobi RA2500 radiaalzaag

Wederom heb ik een Ryobi radiaalzaag te koop (nu met onderstel en spouwmes). Net als de andere is deze zaag helemaal opgeknapt. Alle bewegende delen zijn schoongemaakt en opnieuw in de olie gezet. Hierdoor is de zaag in alle richtingen soepel te verstellen. Alle hoeken zijn gecontroleerd en opnieuw ingesteld, zodat deze in alle richtingen haaks is. De zaag heeft in alle richtingen positieve stops (0, 45, 90 graden…), waardoor je snel en accuraat kunt werken. Natuurlijk is dubbel verstek mogelijk.

46191260125_bef4eefaee_z.jpg


De vraagprijs is €375.

De zaag is voorzien van een nieuw werkblad en langsgeleider/fence. Het blad bestaat uit 3 delen en een fence. Hierdoor kun je de fence op 3 posities zetten en zo het meeste halen uit het zaagbereik. Het verzetten van de fence is 1 minuut werk. Bij dit soort zagen valt het blad achter de fence. Bij een klein blad kun je de fence wat verder naar achter zetten om zo een groter zaagbereik te hebben. Bij een groter zaagblad heb je minder zaagbereik, maar kun je dikker materiaal zagen. Door dit principe verschilt het zaagbereik per dikte materiaal: bij materiaal tot 30 mm dik is het zaagbereik 445 mm en bij 50 mm is het zaagbereik 405 mm. Met ene kleiner blad en een verdere aanpassing van de fence kun je nog breder zagen.

In de fence zitten nu sleuven voor 0 en 45 graden, maar natuurlijk kan de zaag op elke hoek ingesteld worden en kun je een nieuwe inkeping maken. Mocht de fence beschadigd raken, dan vervang je die door een plank van ongeveer dezelfde dikte en hoogte.

Deze radiaalzaag staat op een (verwijderbaar) onderstel. Het onderstel is op 3 werkhoogtes in te stellen:
  • 905 mm
  • 865 mm
  • 685 mm

Tegenover normale afkortzagen heeft de radiaalzaag een aantal voordelen:

  • Het eerste is natuurlijk dat het zaagbereik een stuk hoger is. Deze zaag kan 445mm plaatmateriaal van maximal 30 mm afkorten. Dat is 50% meer dan bv een Kapex 120 (308 mm).
  • De hoek waarmee afgekort kan worden is groter. Met de juiste fence kun je tot 90 graden aan, terwijl de meeste afkortzagen niet verder gaan dan 60 graden.
  • Daarnaast is het mogelijk om een sleuf te maken in het hout. Met een optionele dadostack kun je zelfs bredere sleuven te maken.
  • Daarnaast kun je het blad 90 graden draaien zodat deze parallel aan de langsgeleider/fence staat. Hierdoor kun je ook balken of plaatmateriaal/balken in de lengte zagen/schulpen (zie foto's). Dit kan van 0 tot 605 mm.
  • Het belangrijkste voordeel is echter dat je het zaagblad door het hout trekt. Hierdoor is het hout altijd ondersteund en krijg je een veel mooiere zaagsnede (vergelijkbaar met een zero clearance insert bij een zaagtafel).
  • Hierdoor is het ook mogelijk om verschillende diameters zaagbladen te gebruiken. Alles tot 254mm kan.

Het voordeel van de Ryobi tegenover Dewalt radiaalzagen is dat de bediening aan de voorzijde zit. Je hoeft dus niet achter aan de machine te zitten voor de hoogteversnelling of om onder de arm op een hoek te zetten.

Specs:

  • Zaagbereik bij afkorten tot 30 mm dik: 445 mm
  • Zaagbereik afkorten 30 mm - 50 mm dik: 405 mm
  • Schulpen: tot 605 mm
  • Zaaghoogte: 70 mm (met 254 mm blad 80 mm)
  • Vermogen: 1250W (220V)
  • Afmetingen tafel: 1050 x 650 mm x 18 mm
  • Afmetingen zaag excl. tafel en onderstel: 745 x 520 x 600 mm
  • Zaagblad : 230 mm x 30 tanden
  • Met spouwmes

Het zaagblad is scherp en heeft widia tanden en kan dus nog een keer geslepen worden. Het zaagblad heeft een kleine slag, waardoor de zaagsnede iets breder is. Ik heb overwogen om het zaagblad te vervangen, maar heb dit niet gedaan zodat de koper de keuze heeft welk blad hij/zij wil. Bij een andere post op dit forum was een discussie of er een blad met een negatieve spaanhoek op moest of niet. De meningen waren verdeeld. Een blad met een positieve randhoek zaagt beter, maar “hapt” meer. Een blad met een negatieve tandhoek hapt niet en is dus veiliger. Omdat het zaagblad niet ideaal is, heb ik dezelfde prijs aangehouden als de andere Ryobi (ondanks dat deze een onderstel en een spouwmes heeft).

De tafel kan van de zaag af en het onderstel kan er ook af, waardoor deze in bijna elke auto past. Ik heb de zaag vervoerd in een Peugeot 208. De zaag staat in Maastricht en kan daar afgehaald worden.

47052802182_ca6bfab0d5_z.jpg


33229762688_426d4bb107_z.jpg


33229765148_0d12784778_z.jpg


33229765588_87b57e8fc6_z.jpg


33229762688_426d4bb107_z.jpg


46191257045_e81eb5c546_z.jpg


33229763178_59b8e5353e_z.jpg


46191267225_317c1a1026_z.jpg


47052804032_5debeb07cd_z.jpg


33229764428_a7208a0f54_z.jpg


46191260955_f8ed6fc2b1_z.jpg


47052804032_5debeb07cd_z.jpg


46191258435_eed8e0e8b9_z.jpg


46191255735_cbdb886461_z.jpg


33229761228_290879bb1b_z.jpg
 

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Helaas ook geen ruimte voor deze zaag, maar een nette en goede advertentie.
Wel vroeg ik mij af hoe de nauwkeurigheid/speling is tegenover bijvoorbeeld een kapex? Ik kan me namelijk voorstellen dat naarmate de zaagcapaciteit groter is, er ook meer speling op kan treden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
De afkortzaag en de radiaalzaag zijn een ander soort zagen en hebben daardoor elk hun sterktes. De radiaalzaag is op veel mogelijke manier bij te stellen en is daardoor zeker nauwkeurig te krijgen (net als de Kapex). Door de constructie is de radiaalzaag zeer stabiel, ook als je het volledige zaagbereik gebruikt. In het zagen van sleuven is deze Ryobi beter dan de Kapex, want de Ryobi kan een dado-stack gebruiken. Ook is het nauwkeurig instellen van de diepte van de sleuf op de Kapex lastiger. Het zagen in verstek kan de radiaalzaag hogere hoeken aan. Echter heeft de Kapex meer positieve stops en daarmee kun je handiger nauwkeurig zagen. De Ryobi kan net zo nauwkeurig zagen, maar je moet dus iets meer meten als je een hoek wilt zagen waarbij je geen positieve stop hebt. In het bovenstaande focus ik op de nauwkeurigheid. Er zijn nog meer voor- en nadelen die de radiaalzaag heeft tegenover de Kapex (en omgekeerd).
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Mooie machine, ik heb zowel interesse als plaats! Hoe zit het met stofafzuiging, is daar een voorziening voor?

Kom je wel eens in de buurt van Antwerpen? Ik heb niet zo’n zin om er helemaal voor naar Maastricht te rijden...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Artikel nr 59. Bij Dewalt DW 729. Bij schulpen met een radiaalzaag altijd gebruiken. De meeste mensen gebruiken een radiaalzaag om af te korten. Als je er ook mee gaat schulpen dien je voor je eigen veiligheid een neerhouder te gebruiken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Mooie machine, ik heb zowel interesse als plaats! Hoe zit het met stofafzuiging, is daar een voorziening voor?

Kom je wel eens in de buurt van Antwerpen? Ik heb niet zo’n zin om er helemaal voor naar Maastricht te rijden...

Antwerpen - Maastricht is maar iets meer dan een uur, dus zo ver is het niet. Je bent altijd welkom om eens te komen kijken. Helaas kom ik niet vaak met de auto in Antwerpen of in de buurt.

Op de kap rond het zaagblad zit een aansluiting voor afzuiging. Nu moet ik wel zeggen dat dit, net als bij de meeste afkortzagen, niet heel geweldig werkt.

Artikel nr 59. Bij Dewalt DW 729. Bij schulpen met een radiaalzaag altijd gebruiken. De meeste mensen gebruiken een radiaalzaag om af te korten. Als je er ook mee gaat schulpen dien je voor je eigen veiligheid een neerhouder te gebruiken.

Sorry, je hebt gelijk. Die had ik gemist.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik probeer niet mijn gelijk te halen. Het is meer ter informatie voor de nieuwe eigenaar. Doordat de motor over je werkstuk hangt, is het moeilijk om het aangedrukt te houden met schulpen. Verder fijne veelzijdige machines. Succes met de verkoop.
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Antwerpen - Maastricht is maar iets meer dan een uur, dus zo ver is het niet.

Daar heb je in feite gelijk in, zo ver is het ook weer niet. Ik laat de gelegenheid toch voorbij gaan deze keer, er krijgen een paar andere machines prioriteit in de werkplaats alvorens weer wat bij te kopen.

Mocht de Ryobi over een tijdje nog niet verkocht zijn dan maak ik de rit mogelijks alsnog ;-)
Succes met de verkoop!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Martijn, jammer! Maar begrijpelijk. Een radiaalzaag is een handige machine, maar snap dat andere machines priotiteit hebben.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Immens veel interesse! budget, daar loopt het wat mis op dit moment :rolleyes:

Tja, dat is een lastige. Tenzij daar op korte termijn verandering in komt. Dan kan ik hem wel reserveren.

Interesse zeker, kan hem alleen niet kwijt :(

Je kunt de arm helemaal opzij draaien, waardoor het werkblad vrij is om te gebruiken voor andere zaken. Zo bespaar je dus wat ruimte. Het onderstel kan eraf, waardoor je er kastjes of iets anders onder kunt zetten om zo effectiever om te gaan met de ruimte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.