Advies stationaire schuurmachine(s) gevraagd

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag allemaal,

Een poos geleden heb ik overwogen om een schuurmachine zoals dit model (of vergelijkbaar) te kopen. De reviews waren (en zijn volgens mij) goed maar ik ben benieuwd naar ervaringen op dit forum.

Ik vraag mij af of het echte een goede koop is of dat ik beter naar modellen zoals deze en deze kan kijken.

Hoe zit het overigens in alle gevallen met de aanschaf van schuurbanden, schijven en rollen. Bestaat er een slimme keuze om er voor te zorgen dat het allemaal niet te duur wordt? Of . . . . zijn het allemaal standaard spullen.


Alvast bedankt,

André
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb de schuurmachine volgens het eerste model dat je noemt, bevalt me goed, maar soms even goed opletten als je zuiver haaks wilt schuren. Je kunt wel eens langs komen om zien hoe het werkt. Ik doe een eeuwigheid met de eerste set schuurbanden die ik er bij kocht. Overigens heeft Roeland dezelfde machine die hij ook regelmatig gebruikt.

Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Bedankt voor de uitnodiging. Ik herinner mij nog wel dat je een schuurmachine hebt gekocht maar welk merk/model heb je eigenlijk? Ridgid was hier niet te krijgen weet ik nog.

André
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het is hetzelfde model als van HBM, maar in Engeland gekocht toen zij die nog niet leverden, Axminster geloof ik.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Rutlands, geloof ik direct:rolleyes: Daar bestel ik ook wel eens wat....

......edit.....
nog even in het archief gekeken en we hadden daar inderdaad een uitgebreide discussie over o.a. Machine van Rutlands....

Fons
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Het gaat er om dat het lijkt dat je met één apparaat relatief goedkoop machinaal kunt schuren. Bijna te mooi om waar te zijn dus wordt ik achterdochtig. Wat mis ik als ik een apparaat zoals deze koop.
Maar . . . misschien is 't waar en is het een mooi all-in-one ding, zeker goed goed genoeg voor de hobbyist.

Zit het misschien in het vermogen?
Wat mis ik als ik geen schuurschijf heb, zoals op deze.
Waarom is deze laatste zoveel duurder. Als het waar naar zijn geld is, wat heb ik dan meer of extra?

Nou ja, misschien heeft iemand nog een een verrassend inzicht.

André
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
ik heb net dezelfde als die van hbm maar dan van het merk triton en gekocht bij gereedschappro ... Werkt goed voor wat het dient... Heb er extra schuurbanden van hbm bijgekocht maar waar de schuurband aan mekaar zit vastgemaakt is ie toch extra dik, dat vind ik dan weer net minder...

https://www.gereedschappro.nl/artik...schuurmachine-en-bandschuurmachine-450-w.html

Kost overigens niet veel meer dan de hbm versie maar gereedschappro is wel een puike winkel met behulpzaam personeel en goede service achteraf :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Verschillende toepassingen, verschillende machines.. Je hoeft van zo'n oscillerende spindelmachine niet te verwachten dat je iets vlak krijgt. Lichtjes opschuren zou nog kunnen, maar het gaat erg hard.. Zo'n ding is heel erg goed in rondingen schuren..

Een schuurband of schijf gebruik je weer voor hele andere dingen.

Ik heb overigens de HBM versie en het is een geweldig apparaat, ik gebruik 'm heel vaak. Wat mij betreft zou een perfecte aanvulling een grote schijf schuurmachine zijn, of band, of een combi. Juist om zaken recht te schuren of vlakker te maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.