Un Soirée des Haches

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
1700 tableau 1.jpgthumbnail_IMG_20180113_152328.jpgøkser-1-1024x582.jpgImage 6-10-18 at 3.58 PM (1).jpg78cbeaaa825e9d32a7fc1507750695c5--grinding-av.jpg1700 finales.jpgDSC_0119.jpgturberg.jpgBeste Nederlands, en Belgische houtvrienden,
Aanstaande april, eind van de maand in een dorp midden Frankrijk verzamelen zich een gezelschap gereedschap smeden van de ver hoeken van de wereld. Professional smeden komen van uit de VS tot Zwitserland, Frankrijk tot Noorwegen en meer om een bijzonder herschepping van een ouwe bijlvorm voor houtbewerking een nieuwe leven in te blazen. Samen met de aanwezig houtbewerkers gaan ze die bijl op authentiek wijs maken en gebruiken. Bovenstaande foto's geven een blik op de werk van sommig van de aanwezig smeden en houtbewerkers inclusief Terje Granas, James Austin, Martin Claudel, Joshua Burrell en meer. Dit boodschap vormt de aankondiging van dit bijzonder samenkomst en tentoonstelling van traditional vakmanschap in een mooi omgeving.

Grote,

EdB
 
Laatst bewerkt:

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
29
2
Bedankt Ernest voor het delen, en ik heb het opgezocht, maar het is toch ver bij mij vandaan Melay 52400.
In de dorps activiteiten wordt dit vermeld;
http://saulge.fr/Une-dynamique-associative-Des-associations-variees rubriek ( AUTRES )
En de Site:
https://allaxemen.wordpress.com/axe-makers/

AXEMEN
But(s) de l'association :La promotion du métier de taillandier fabricants de haches et en tant qu'exerçant un métier d'art à caractère artisanal dûment qualifié dans la fabrication des haches et outils à taillants assimilés en amont de l'usage qu'en font d'autres corps de métiers, tels que : charpentier, bûcherons, menuisiers, sabotiers, sculpteurs sur bois, chaisiers, tourneurs, etc...

Président Monsieur BZDRENGA Roland19, Beumène - 86500 SAULGETél : 06.37.65.10.68
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik besef dat voor de meesten die het hier heeft gelezen het een flink afstand is . Mijn aankondiging was vooral bedoeld voor mensen met een bepaald belang, traditionele houtconstructie, gereedschappen smeden of hoogwaardige gereedschappen in het algemeen. De verzamelde smeden op de bijeenkomst in Beumène zijn hooggekwalificeerd en erkend in het maken van bijlen en het is zeer zeldzaam om dit verzamelde talent uit heel Europa op één locatie te vinden. Bijvoorbeeld Martin Claudel, die tot voor kort het hoofd smid was in Guédelon, van Josh Burrell, het onderwerp van BBC's programma's om er maar twee te noemen. Dus, ja, voordat je het interessant vindt om zover te reizen, moet het onderwerp heel interessant voor je zijn. Maar voor degene dat bij dat omschrijving past zou het echt de moeite waard zijn, en tenslotte niet de minste daarvan zijn er verschillende mogelijkheden om bijlen gemaakt door deze heren te bezitten.
Hier vind je het werk van Serge Turberg, een van de deelnemende smeden.
 
Laatst bewerkt:

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
29
2
Ik vind je bericht zeker interessant, en wie weet lukt mij nog om naar toe te gaan :) dit ov volgende jaar :cool:
 

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
29
2
Hoi Ernest,
Ik heb het ooit gelieerd om te smeden, maar ben niet meer actief bezig met het vuur en de hamer.
Ik heb altijd interesse gehad in gesmede gereedschappen, tevens ook in de bijlen, messen en zwaarden.
Groeten Iwan
 

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
29
2
Hoi Ernest, smeed je zelf ook, of allen houd bewerken?
Bedankt voor die sites en info, heel interessant
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hoi Ernest, smeed je zelf ook, of allen houd bewerken?
Bedankt voor die sites en info, heel interessant
Nee, ik ben geen smid. Voor mij is het werk van de smid altijd een geallieerde vaardigheid geweest. Ik ben vaak naar de smid gegaan in verband met mijn houtbewerking en ben getuige geweest van de verdwijning van de laatste twee dorpssmederijen in mijn regio hier in Friesland. De laatste jaren heb ik een relatie opgebouwde met verschillende gereedschap smeden in Frankrijk wat heeft geleid tot dit international vergadering in april met de bedoeling dat het groeit en zich herhaalt als noch jaarlijks dan om de paar jaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.