Is Festool echt zo High-end?

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Festool lijkt zich meer te richten op interieurbouw. Mafell richt zich op houtskeletbouw. Naast levensduur speelt de nauwkeurigheid waarmee je kunt werken uiteraard ook een rol
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Festool lijkt zich meer te richten op interieurbouw. Mafell richt zich op houtskeletbouw. Naast levensduur speelt de nauwkeurigheid waarmee je kunt werken uiteraard ook een rol


Natuurlijk, maar nauwkeurigheid is voor mij zó vanzelfsprekend dat ik het in mijn lange verhaal (hierboven) niet genoemd heb.
Voor nauwkeurig werken is een stabiele, goedgebouwde machine nodig. Om die reden vallen al veel goedkope machines af. Maar om deze zelfde reden heb ik wel eens een festo-schaaf teruggelegd in het schap. Die machine was een plaatje om te zien, maar te slap.
Wim.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Het gaat er volgens mij ook om waarvoor je het gebruikt.
Vergelijk het eens met auto's. Heb je perse die dure Mercedes nodig, of is een Opel Kadett ook goed genoeg om me van A naar B te vervoeren, als ik toch maar een paar km hoef? Dan is die Opel Kadett goed genoeg. Maar ijd je iedere dag van Groningen naar Maastricht, is de Mercedes toch een stuk geschikter.
Of neem een Tesla. Geweldig mooie auto, en mag volgens mij als een van de weinige of zelfs de enige elektrische auto een flinke aanhanger (2000 kg+) trekken en heeft een grote actieradius. Maar al de snufjes zoals zelf sturen enzo hoef ik niet en maakt, naast de naam waar je ook zeker voor betaalt, de auto voor de gemiddelde Nederlander onbetaalbaar. Wat voor mij toch een reden is om nog diesel te rijden.

Zo ook met gereedschap. Ben hobbymatig gebruiker, maar heb inmiddels ook al redelijk wat profkwaliteit aangeschaft. Zoals laatst een Harvey zaagtafel. Maar heb ook gereedschap van de kwaliteit Van Cranenbroek / Lidl, voor zaken waar kwaliteit minder van belang is en waarvan ik het gereedschap maar een enkele keer per jaar gebruik,maar toch handig is om het te hebben en waarvoor ik het eigenlijk "voor eenmalig gebruik" heb gekocht (zoals een multitool of bandvijl), of juist voor klussen waar het ruwer mag gaan (goedkoop zaagblad in de reciprozaag als ik spijkers verwacht tegen te komen).
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik denk dat high end voor iedereen een eigen betekenis heeft
Smaken verschillen
Wat voor de 1 werkt
werkt juist voor de ander niet
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hey hallo
Ik denk dat high end voor iedereen een eigen betekenis heeft
Smaken verschillen
Wat voor de 1 werkt
werkt juist voor de ander niet

Gewoon het feit dat Festool gekocht wordt door legio yuppies en mensen die het enkel willen showen en gewoon eens per jaar een schilderijtje willen ophangen EN omdat het duur is...daarom ontstaat (deze) discussie.

Goed gereedschap is duur en Festool is goed...evenals Mafell en een paar merken welke in de handen van de juiste mensen High End machines worden welke High End producten kunnen vervaardigen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dit zijn van die discussies net als met smartphones kom je nooit uit.

Festool heeft een hoge aanschaf waarde, bij verkoop is de waarde ook nog hoog, het werk super fijn het is elke keer weer een feestje als je er mee mag werken :)
En elk merk richt zich op een bepaalde markt.
En elk gereedschap is kapot te krijgen of te mishandelen. Is het dan een slecht merk of spoor je zelf dan niet?

Zo hoor je ook zo vaak een iPhone is duur, in mijn ogen is het veel geld maar duur zeker niet.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
De ts75 heb inmiddels al jaren en gebruik de zaag intensief, nooit problemen mee. Misschien snapt de betreffende "onderzoeker" de techniek niet?
Die onderzoeker snapt misschien veel dingen niet ,maar de techniek juist wel
Wat hij gewoon aangeeft is dat je veel te veel betaald voor de kwaliteit of kostprijs van het maken van zoiets

Maar ik ben ook best een fan van Festool
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Hmmm, zo ben ik ook opgevoed. Maar ik heb het veranderd in: "Gebruik gereedschap creatief". Daar kom je namelijk veel verder mee.

In de 36 jaren dat ik zelfstandig scheepstimmerman ben (met zwaar en fijn houtwerk, zwaar ijzerwerk en allerlei technische klussen) heb ik vele handmachines gehad.
Ik geef machines op hun donder, en daar moeten ze tegen kunnen. Maar dat doe ik wel verantwoord (klinkt misschien tegenstrijdig).
Terugkijkend over die lange periode kan ik een soort balans opmaken van handmachines die goed waren en die slecht waren.
Ik repareer en onderhoud de machines zelf en ken ze dus van binnen en van buiten. (Terzijde, ik heb een afwijking: zodra ik een nieuwe machine heb draai ik 'm open. Ik wil weten hoe het er van binnen uitziet en waar zwakke punten zitten).

Festo/Festool: wel aardig, maar de prijs/kwaliteitverhouding deugt niet. Wat mij stoort is dat er altijd wel een bepaald aspect aan een Festootje zit dat nèt een beetje knullig of onhandig is. Een zware kettingzaag-met -voet draaide ik binnen een maand kapot door een domme ontwerpfout. De Rotex is wel prima. Bij Festo(ol) heb ik sterk het gevoel dat er uitstekende ontwerpers aan werken die de machines in een aangeharkt laboratorium testen, maar niet in de zware praktijk. Dat resulteert in allerlei leuke gadgets die in de praktijk soms onhandig of kwetsbaar zijn.
Op dit moment heb ik geen enkele machine van Festo(ol) meer, en ik mis ze niet.
Festool heeft nog een heel ander probleem: het is zeer geliefd bij dieven, zeker als het in zo'n mooie systainer zit.
Mafell: Top! Zonder meer. Op dit moment draai ik veel met de handschaafmachine van 250 mm breed. Dit zijn machines zoals machines horen te zijn.
Blauwe Bosch: ooit was dat topspul. Boormachines, schaven en slijptollen die ik 30-35 jaar geleden kocht waren uitermate sterk, zuiver, fijn om vast te houden. Als er rook uit de boormachine kwam na zware langdurige overbelasting, liet ik hen even loos-draaiend afkoelen, en kon dan de mishandeling weer voortzetten. Helaas zijn al die blauwe boschen gejat. De laatste pakweg 10 jaar heb ik alleen maar slechte ervaringen met blauwe bosch. De machines zijn kwetsbaar met teveel plastic onderdelen, en bijvoorbeeld de schaafmachine heeft consequent moeite met de spaanafvoer (terwijl de oude, gebaseerd op Holz-Her, z'n spanen uitstekend wegspoot). Die schaafmachine ergerde mij zodanig dat ik hem heb weggedonderd. De eenhands slijptolletjes zijn na 5 minuten gebruik zó heet dat ze niet meer vast te houden zijn.
Ik heb meermalen geprobeerd om contact te krijgen met de R&D-afdeling van Bosch, maar ze reageren nergens op. Triest hoe een lijn van goede machines door herontwerpen slecht geworden is.
Makita: fijne excenterschuurmachines, zowel de kleinste als de grootste. Goede grote cirkelzaagmachines. Alle andere machines draaide ik binnen een maand kapot. Lawaaischoppers.
Hitachi: redelijk. Ik heb 30 jaren de schaafmachine P50 aan de praat weten te houden (schaafbreedte 178 mm), met gemiddeld elk jaar een nieuw anker en om het jaar een nieuw veld. Voor zowel Makita als Hitachi geldt: als er rook uit komt is-tie kapot (in tegenstelling tot de oude blauwe bosch). Accuboormachine van Hitachi was waardeloos.
Ryobi, Ferm, Einhell enz. allemaal waardeloos. Ik heb het allemaal wel eens gehad, en allemaal binnen een uur of dag kapotgedraaid.
Black & Decker: matig tot slecht. Alleen een heel oude vlakschuurmachine (uit 1980?) blijft heel.
Skil Een paar jaar geleden werkte ik ver van huis, toen de koolborstels van mijn grote handcirkelzaag versleten waren. Kocht toen bij de Gamma een Skil cirkelzaag, om me daarmee even te redden. Ik schrok er van, zo gevaarlijk was dat kreng. Geen spouwmes (ook geen bevestigingspunt daarvoor) en een gigantische speling op de zaagas waardoor het zaagblad enorm jutterde. Zou verboden moeten worden.
Fein Goed spul. Zowel slijptollen als multitools.
Scheer Ik heb een beest. Zo noem ik mijn Scheer bandschuurmachine: Het Beest. Draait op krachtstroom met een slimme binnenste-buiten inductiemotor. Is voorzien van een schuurraam rondom. Weegt pakweg 30 kilo. Dit is werkelijk de ultieme bandschuurmachine, beresterk, fijn te bedienen, niet overbelastbaar. Bouwjaar? Ik denk ergens in de jaren '60 of zo.
ELU Topspul, vooral de zware bovenfrezen. Elu is opgekocht door het concern dat ook de namen Black&decker en DeWalt voert. In de dure DeWalt freesmachines kun je nog de goede Elu's herkennen; de goedkopere Dewalts zijn vergelijkbaar met de B&D-shit.
Metabo Ik gebruik al tientallen jaren drie zware (klop)boormachines van Metabo, die van net iets meer dan 1000 watt. Ondanks langdurige zware mishandelingen krijg ik ze niet kapot. Echt goed! En wat ik bijzonder plezierig vind aan deze boormachines, is dat een toerenregeling hebben, in tegenstelling tot de meest voorkomende vermogensregeling. Ze houden hun toerental dus constant. Verder liggen ze perfect in de hand en hebben een slipkoppeling die doorslipt vlak voordat je je pols breekt.
Holz-Her Het beste bewaar ik voor het laatst. Toen ik in 1983 mijn bedrijf begon, kocht ik via-via een grote hoeveelheid tweedehands Holz-Her machines. Zeker de helft daarvan gebruik ik nog dagelijks. Absoluut topspul: zware bandschuurders, diverse schaafmachines, decoupeerzagen, lichte boormachines, cirkelzagen (waaronder de onovertroffen Mosquito). Deze machines (dus 36 jaar geleden tweedehands gekocht) verdragen de voortdurende mishandelingen met een minzame glimlach.

Trouwens, ik werk dikwijls op locatie in binnen- of buitenland. Daarbij vind ik al die systainers erg onhandig, want die nemen veel plaats in. Ik vervoer de meeste machines gewoon in viskisten. Dan passen er pakweg 10 machines in 1 kist.

Wim.
Oude blauwe Bosch blijft zeker 1 van de beste
Heb 30 jaar geleden een hamerboor gekocht en niet kapot te krijgen dat ding
Tevens een oude cirkelzaag en decoupeerzaag liggen van Bosch , gebruik ik altijd als iets lomps gebeuren moet .

Makita heb is nu veel van op accu ,want daar viel Festool mij erg tegen
Hoor ik ook veel bij ons op de locaties , die hadden veel Panasonic , Festool en Milwaukkee (wat een troep)
Nu alles bijna Makita accu gereedschappen
We hadden ook nog een soort B merk van Festool , weet naam niet meer die waren levensgevaarlijk
Zoveel kracht dat je pols zowat brak , Protool was dat volgens mij
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb een nieuwe accu boor van Makita, maar die kan geen boortje van kleiner dan 2 mm vast houden. Dat is het dus dan weer net niet. Gek genoeg kan zijn veel oudere broertje uit de bouwmarkt dat wel.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ik heb een nieuwe accu boor van Makita, maar die kan geen boortje van kleiner dan 2 mm vast houden. Dat is het dus dan weer net niet. Gek genoeg kan zijn veel oudere broertje uit de bouwmarkt dat wel.
Net ook even die 2 van mij erbij gepakt
Past nog wel kleiner in ,maar als je in de boorkop kijkt zie je duidelijk een verschil dat bij nieuwe het gaatje groter is
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
We hadden ook nog een soort B merk van Festool , weet naam niet meer die waren levensgevaarlijk
Zoveel kracht dat je pols zowat brak , Protool was dat volgens mij

Ik heb zowel Protool als Festool.

Je bent duidelijk niet op de hoogte/goed geinformeerd...Het is gelijkwaardige kwaliteit en ook volledig uitwisselbare accesoires.

Het is inderdaad levensgevaarlijk ..................als je een Protool boormachine met hamerslag argeloos gebruikt om een schroefje in te draaien !!!!!!!!!!
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ik heb zowel Protool als Festool.

Je bent duidelijk niet op de hoogte/goed geinformeerd...Het is gelijkwaardige kwaliteit en ook volledig uitwisselbare accesoires.

Het is inderdaad levensgevaarlijk ..................als je een Protool boormachine met hamerslag argeloos gebruikt om een schroefje in te draaien !!!!!!!!!!
Dit was 1 zonder hamerslag ,maar wel gigantisch veel kracht
Vond het geen fijne machine om mee te werken in ieder geval , we hadden er paar met veel korting gekocht om te testen ipv Festool en Makita
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Dit was 1 zonder hamerslag ,maar wel gigantisch veel kracht
Vond het geen fijne machine om mee te werken in ieder geval , we hadden er paar met veel korting gekocht om te testen ipv Festool en Makita

Ben wel benieuwd welke dat was dan, want de accu schroefmachines van Protool die ik ken zijn/waren allemaal schroef/boor met slagpen.

Enfin de strekking van mijn verhaal blijft hetzelfde...je moet hem instellen waarvoor je hem wilt gebruiken..als je dat doet draait hij je pols niet om bij het schroeven...zet je hem op boren dan moet je bij zware werkzaamheden het bijgeleverde handvat erop schroeven. Dat maakt dan wel ineens het verschil tussen een fijne en een onwerkbare machine.
Ik geef toe dat je deze machines wel even moet leren kennen en de settings niet altijd evident zijn. Maar dat geldt voor de meeste (high end) pro machines.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
omdat je kleiner dan 1.5mm bijna niet kunt gebruiken vanuit de hand.
Even scheef houden of bewegen en het breekt af
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.