Is Festool echt zo High-end?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is al 4 jaar oud dat filmpje, oud nieuws.....
ik gebruik mijn ts55 en ts75 heel regelmatig en doen het nog steeds prima, zijn inmiddels ca 6,5 jaar oud
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Je kunt alles stuk krijgen maarbik denk toch dat festool z’n kwalteit wel heeft bewezen.
Toxiq, gebruik van professioneel gereedschap door particulier mag na 6,5 jaar natuurlijk geen problemen opleveren.
Ik ga ervan uit dat ik bij normaal gebruik als hobbyist dit soort gereedschap niet verslijt:p
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Toxiq, gebruik van professioneel gereedschap door particulier mag na 6,5 jaar natuurlijk geen problemen opleveren.

Deels waar, ware het niet dat belangrijker is hoe men met zijn gereedschap omgaat
Ik ken pro's die gereedschap na gebruik achter in de wagen smijten, maar ik ken ook hobbyisten die gereedschap gebruiken waar het niet voor gemaakt is, onder het motto 'daar moet het maar tegen kunnen'
 

WR1944

Oud hout
Sinds m'n 12e jaar ben ik gedurende m'n opleiding (LTS, MTS en HTS) gehersenspoeld met de notie:"Gebruik je gereedschap waarvoor het ontworpen is." Ik krijg nog steeds een rode waas voor m'n ogen als ik iemand gereedschap zie mishandelen. Tot zelfs in de keuken toe. Ik heb de huisgenoten indringend moeten toespreken en het gaat al beter. Dus geen keukenmessen als schroevendraaier of breekijzer gebruiken of een vork om iets los te peuteren. Het beste gereedschap gaat naar z'n mallemoer bij misbruik. Het enige verschil met een mindere kwaliteit is dat goed gereedschap het langer volhoudt bij mishandeling voordat het de geest geeft.
Ik heb met Festool nog geen enkele vorm van achteruitgang kunnen bespeuren terwijl ik al een Triton bovenfrees en een Makita invalzaag in rook zag opgaan.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
De ts75 heb inmiddels al jaren en gebruik de zaag intensief, nooit problemen mee. Misschien snapt de betreffende "onderzoeker" de techniek niet?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De onderzoeker snapt de techniek als geen ander.... en de conclusie is gewoon dat er relatief goedkope componenten gebruikt worden. Maar de economische realiteit is dat dit bij nagenoeg alle producten gebeurt en “planned obsolescence” is gewoon een feit.

Blijft
dat het product nog steeds voldoet voor de gemiddelde gebruiker. Maar hoogwaardig zit meer in het ontwerp en de toleranties, niet persé in de levensduur. Er is natuurlijk wel een reden voor die beperking van 36 maanden voor de all-in garantie :).
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik vindt dit wel een negatief bericht
Ik ben een gereedschap gebruiker zowel hobbymatig als professioneel en ben erg te spreken over hun gereedschappen ik heb er een aantal die al 18 jaar oud zijn en nog steeds prima functioneren
En nee ik ben niet alleen festool fan ik heb ook nog talloze andere merken
Gewoon prima spul wat die lui maken
Kost wat maar dan heb je ook wat
Mvg Leroy
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu ja, een klein puntje heeft de videomaker misschien wel, maar aan de andere kant....als er zoveel positieve berichten zijn hoeft het dus blijkbaar niet beter/anders want het spul functioneert prima

dat fabrikanten dingen maken om na x jaar stuk te gaan, daarover blijf ik me verbazen, regeringen en politieke partijen die om het hardst brullen dat het klimaat een probleem is, mooi...begin eens bij al die fabrieken, als we uit die weggooi maatschappij komen scheelt dat ook al heel veel
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het punt van de videomaker is om te laten zien dat het gebruik van goede componenten en een goed ontwerp vaak weinig met de prijs of het marketingplaatje van de fabrikant te maken heeft. Soms toont ie bizar slechte ontwerpen of uitvoeringen in onderdelen van bekende fabrikanten maar ook soms onderdelen die juist weer zwaar over-engineered zijn. Er is vaak geen peil op te trekken. Maar feit blijft vaak wel, of het nou Festtool is of een ander, dat er vaak slechte keuzes worden gemaakt waardoor specifieke onderdelen sneller storing zullen opleveren dan nodig was. En helaas is dat ook regelmatig zo gepland.

En ja dat is ook bij Festool zo. Genoeg verhalen van schuurpads die binnen een paar jaar vergaan, smeermiddelen die zich al heel snel splitsen in meerdere componenten en daardoor hun werking verliezen, ontwerpfouten in de Kapex 110v motor, enz. En het is nou niet dat ze daar snel wat aan lijken te doen.

Wat dat betreft is er ook weinig om aan te nemen dat ze (veel) beter zouden zijn dan de gemiddelde fabrikant op hetzelfde prijspunt, behalve dat ze je dat zelf vertellen :).
Wat ik van Festool heb werkt prima, maar dat geldt ook voor de meeste andere gereedschappen die ik heb. Vaak onderscheiden ze zich door handigheden, maar niet echt in kwaliteit.

Zijn Dyson teardown is trouwens ook erg grappig...
 
Laatst bewerkt:

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
dat fabrikanten dingen maken om na x jaar stuk te gaan, daarover blijf ik me verbazen, regeringen en politieke partijen die om het hardst brullen dat het klimaat een probleem is, mooi...begin eens bij al die fabrieken, als we uit die weggooi maatschappij komen scheelt dat ook al heel veel

Voor het milieu wellicht wel idd. Maar de manier waarop de economie draait is daar niet op ingericht. Dus om de levensstandaard een beetje op peil te houden is het zaak dat mensen regelmatig spullen moeten vervangen; van gereedschap tot electronica tot meubels etc.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Ik denk dat het zo'n 15 geleden is dat ik een Festool invalzaag kocht. Binnen een jaar begaf het ding het ineens. Ik weet niet zeker meer wat er aan de hand was maar ik dacht een as gebroken. Ik herinner mij nog wel heel goed de verbolgenheid van de Festool monteur. Zijn gereedschap zo mishandeld.

Ik was mij van geen kwaad bewust. Hij was gewoon vastgelopen.

Nou ja ik weet het allemaal niet precies meer. Ik weet wel dat hij gerepareerd terug kwam en het sindsdien nooit meer heeft laten afweten.

Moet wel zeggen dat ik gezien de prijzen voor blauwe Bosch of Makita zou gaan als ik een nieuwe nodig had. Volgens mij is dat spul net zo goed. Zeker voor een hobbyist.

André
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Als je van plan bent om je zaag in -10 3-hoog op een dak te gebruiken om OSB platen ruw op maat te zagen en hem daarna zo nu en dan van het dak te laten vallen kun je beter voor een DeWalt of Skilsaw gaan.

Is je huis echter al opgezet, en is het je baan die kastenwand van MDF naadloos in de nis te monteren, dan is de Festool een betere keus.

Daartussen een breed scala natuurlijk. En dat gezegd hebbende heeft de Mafell een nog hoger prijskaartje en een robuustere reputatie. Misschien kun je die wel van een dak gooien en er daarna een kastdeur mee zagen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik ben ook in het bezit van Festool voor de hobby, maar ik denk wel dat het meer machines zijn voor de interieurbouw dan in de grote bouw.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De garanties van Festool zijn bij registreren juist extra goed. Aannemers in de bouw gebruiken tegenwoordig maar al te graag Festool vanwege die goede voorwaarden.

Dat het alleen voor de interieurbouw is is al lang een fabeltje. Veel Festool machines die al lang worden gemaakt, zoals de invalzaag stammen nog van Holzher, en dat was juist een veel geziene machine op de bouw naast concurrent Elu. Of je nu Festool, Makita, Dewalt of Bosch gebruikt, allemaal zijn ze gewoon geschikt voor alle werkzaamheden.

Het is de man of vrouw die het vasthoud die bepaald wat er voor werk uitkomt:)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Je kunt daar eindeloos over debateren — high end of wat? Ik vergelijk het maar met auto’s: vanaf een bepaald bedrag is er geen kwaliteitswinst meer — het rijdt comfortabel van a naar b, is veilig & toch rijden er legio mensen in bakken die driekwart ton of meer kosten. Dan gaat het puur om imago.
Ik vind dat Festool net onder de grens van high end zit. High end is Mafell en merken waar wij nog nooit van gehoord hebben. En mijn limiet zit dus net op die grens. (Zegt de man die 38 grijze systainers met inhoud in zijn werkplaats heeft staan…)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kids don't try this at home... waanzinnige test maar toch wel indrukwekkend


Been there....twice :(

Ik ben eens op een cursusavond geweest bij Festool, daar lag een Ti15 op de bodem van een cementkuip gevuld met water
Die lag daar niet eventjes, maar die woonde daar, een klein beetje roest, maar....hij deed het prima

Mijn PDC18, is bij een vriend eens van de steiger gelazerd, lag 2 minuten op de bodem, heeft daar goed last van gehad, toevallig had hij Demi water, eerst de boel overvloedig gespoeld (zonder accu) daarna met de compressor langdurig schoongeblazen, in de volle zon gezet en eind van de dag in een panty in bak met rijst en week laten liggen

Ik kan je vertellen, hij had er goed last van, deed niet veel meer, naarmate de tijd verstreek ging hij weer beter werken, de begrenzer waarmee je instelt hoe hard een schroef aangedraaid mag worden deed het sindsdien niet goed meer

Een jaar later (bij die zelfde vriend) dacht ik....die gebeurd geen tweede keer, lang verhaal, maar jawel....hij lag er weer in
Zelfde relaas
De machine ging het uiteindelijk steeds beter doen, begrenzer werkt nog steeds niet, 1 accu is dood...

Kortom, leuke test, maar de nieuwere machine (of in ieder geval de PDC) kan niet tegen water
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.