Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 59

Is Festool echt zo High-end?

Is Festool echt zo High-end?

Sloopfilmpje over de Festool Track Saw TS 55:

https://www.youtube.com/watch?v=oezp-_DcUgg
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Is al 4 jaar oud dat filmpje, oud nieuws.....
    ik gebruik mijn ts55 en ts75 heel regelmatig en doen het nog steeds prima, zijn inmiddels ca 6,5 jaar oud
    Met een hamer past alles...

Je kunt alles stuk krijgen maarbik denk toch dat festool z’n kwalteit wel heeft bewezen.
    Toxiq, gebruik van professioneel gereedschap door particulier mag na 6,5 jaar natuurlijk geen problemen opleveren.
    Ik ga ervan uit dat ik bij normaal gebruik als hobbyist dit soort gereedschap niet verslijt
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door handig18 Bekijk Berichten
    Toxiq, gebruik van professioneel gereedschap door particulier mag na 6,5 jaar natuurlijk geen problemen opleveren.
    Deels waar, ware het niet dat belangrijker is hoe men met zijn gereedschap omgaat
    Ik ken pro's die gereedschap na gebruik achter in de wagen smijten, maar ik ken ook hobbyisten die gereedschap gebruiken waar het niet voor gemaakt is, onder het motto 'daar moet het maar tegen kunnen'

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Sinds m'n 12e jaar ben ik gedurende m'n opleiding (LTS, MTS en HTS) gehersenspoeld met de notie:"Gebruik je gereedschap waarvoor het ontworpen is." Ik krijg nog steeds een rode waas voor m'n ogen als ik iemand gereedschap zie mishandelen. Tot zelfs in de keuken toe. Ik heb de huisgenoten indringend moeten toespreken en het gaat al beter. Dus geen keukenmessen als schroevendraaier of breekijzer gebruiken of een vork om iets los te peuteren. Het beste gereedschap gaat naar z'n mallemoer bij misbruik. Het enige verschil met een mindere kwaliteit is dat goed gereedschap het langer volhoudt bij mishandeling voordat het de geest geeft.
    Ik heb met Festool nog geen enkele vorm van achteruitgang kunnen bespeuren terwijl ik al een Triton bovenfrees en een Makita invalzaag in rook zag opgaan.

De ts75 heb inmiddels al jaren en gebruik de zaag intensief, nooit problemen mee. Misschien snapt de betreffende "onderzoeker" de techniek niet?

De onderzoeker snapt de techniek als geen ander.... en de conclusie is gewoon dat er relatief goedkope componenten gebruikt worden. Maar de economische realiteit is dat dit bij nagenoeg alle producten gebeurt en “planned obsolescence” is gewoon een feit.

Blijft
    dat het product nog steeds voldoet voor de gemiddelde gebruiker. Maar hoogwaardig zit meer in het ontwerp en de toleranties, niet persé in de levensduur. Er is natuurlijk wel een reden voor die beperking van 36 maanden voor de all-in garantie :-).

Hey hallo
    Ik vindt dit wel een negatief bericht
    Ik ben een gereedschap gebruiker zowel hobbymatig als professioneel en ben erg te spreken over hun gereedschappen ik heb er een aantal die al 18 jaar oud zijn en nog steeds prima functioneren
    En nee ik ben niet alleen festool fan ik heb ook nog talloze andere merken
    Gewoon prima spul wat die lui maken
    Kost wat maar dan heb je ook wat
    Mvg Leroy

Nu ja, een klein puntje heeft de videomaker misschien wel, maar aan de andere kant....als er zoveel positieve berichten zijn hoeft het dus blijkbaar niet beter/anders want het spul functioneert prima

dat fabrikanten dingen maken om na x jaar stuk te gaan, daarover blijf ik me verbazen, regeringen en politieke partijen die om het hardst brullen dat het klimaat een probleem is, mooi...begin eens bij al die fabrieken, als we uit die weggooi maatschappij komen scheelt dat ook al heel veel

Het punt van de videomaker is om te laten zien dat het gebruik van goede componenten en een goed ontwerp vaak weinig met de prijs of het marketingplaatje van de fabrikant te maken heeft. Soms toont ie bizar slechte ontwerpen of uitvoeringen in onderdelen van bekende fabrikanten maar ook soms onderdelen die juist weer zwaar over-engineered zijn. Er is vaak geen peil op te trekken. Maar feit blijft vaak wel, of het nou Festtool is of een ander, dat er vaak slechte keuzes worden gemaakt waardoor specifieke onderdelen sneller storing zullen opleveren dan nodig was. En helaas is dat ook regelmatig zo gepland.

En ja dat is ook bij Festool zo. Genoeg verhalen van schuurpads die binnen een paar jaar vergaan, smeermiddelen die zich al heel snel splitsen in meerdere componenten en daardoor hun werking verliezen, ontwerpfouten in de Kapex 110v motor, enz. En het is nou niet dat ze daar snel wat aan lijken te doen.

Wat dat betreft is er ook weinig om aan te nemen dat ze (veel) beter zouden zijn dan de gemiddelde fabrikant op hetzelfde prijspunt, behalve dat ze je dat zelf vertellen :-).
    Wat ik van Festool heb werkt prima, maar dat geldt ook voor de meeste andere gereedschappen die ik heb. Vaak onderscheiden ze zich door handigheden, maar niet echt in kwaliteit.

Zijn Dyson teardown is trouwens ook erg grappig...
    Laatst gewijzigd door GH1; 15-02-19 om 08:07.

Forum Rechten