Constructie voor recht ophangen lamp SCHUIN dak

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Goedendag allen,

Ik zit met het volgende situatie:
In de aanbouw heb ik een schuin gipsplaten plafon. De hoek zal ongeveer 30 graden zijn (nog niet precies opgemeten).
Ik wil daar drie lampen boven de eettafel hangen, met elkaar verbonden.
Het probleem is dat de lampen kapjes natuurlijk niet mooi aansluiten tegen een schuin plafon en als dit wil lukt dan valt de snoer niet mooi.
Om dit op te lossen wil ik van hout een soort tussenstuk maken in de vorm van de hoek van het plafon (boven) en netjes 90 graden onder, zodat de lamp gewoon recht kan hangen. Ik heb hier een tekening van gemaakt ter verduidelijking.
De binnenkant moet dan gedeeltelijk hol zijn om de snoeren te verwerken.

Untitled.jpg

Mijn vraag

Hebben jullie enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken (constructie tussenstuk) en kan bevestigen aan plafon.

Massieve balk:
- mal maken, overnemen op balk en uitzagen
- van bovenaf uitfrezen / benodigde ruimte hol maken.
- ik zit met deze oplossing alleen te dubben hoe ik dit moet bevestigen aan een gipsplaten plafon als de balk ongeveer 20 bij 20cm is.

Met plaatmateriaal?
- opmeten van de hoek en plaat in juiste hoek zagen
- zo heb je wel direct een hol gedeelte
- nadeel lijkt me dat je met al die hoeken zit en een 3d tussenstuk moet bouwen. Dat zal lastig worden om dat overal mooi te laten aansluiten.

Grote kans dat ik iets over het hoofd zie.
Bedankt voor jullie suggesties, mogelijke oplossingen en/of gedachten.

Groet, Paul
 

Bijlagen

  • voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    61,9 KB · Weergaven: 401

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Hallo Paolo,

Een heel andere oplossing wellicht: heb je gedacht aan 3D-printen? Dan kun je precies in de vorm van de kapjes een stuk maken dat direct aansluit op het plafond, inclusief alle gaten voor draden en bevestiging. Stuur me maar een PB als je dat wat lijkt, ik kan dat voor je verzorgen.

Groet,

Rick
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
IMG_20190213_181344__01.jpg

Zoiets zou ik aan denken. Drie balkjes in de breedte (of twee, of vier, afhankelijk van de afmetingen), schulpen in verstek, de breedste misschien samenstellen uit twee stukken (en daarna pas schulpen, anders klemt de verlijming zo lastig) en daaromheen iets van multiplex of simpelweg gipsplaten. Voor de bevestiging van de lamp zou je nog een extra plankje tussen de balken kunnen maken ter versteviging, of de lamp gewoon aan de middelste balk hangen.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Als je de beschikking hebt over een bovenfrees en een T-sleufbit dan kun je kiezen om (afhankelijk van het gewicht van het geheel) er 2 of meer T-slotgaten in te maken in de houten constructie, en vervolgens een paar schroeven (wel aan gipsplaatpluggen als je niet in een balk achter het gips kunt schroeven), zodat je de balk er op kunt schuiven. Heb je meteen een blinde bevestiging. Een T-slotgat is eenzelfde opening als aan de achterzijde van de meeste wandklokken, een rond gat met een smaller sleuf erachter. De kop van je schroef past door het gat, maar niet door de sleuf, waardoor het dus blijft hangen :)

Eventueel multiplex doosje in elkaar lijmen/nieten ipv massieve balk uithollen (Kun je ook prima schilderen zoals je wilt). Als de lampen relatief zwaar zijn, de bevestiging van de lampen in het plafond plaatsen en door laten lopen door je doos heen, zodat het gewicht aan het plafond hangt, niet aan je ombouw. Gaat toch een kapje overheen neem ik aan.
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Bedankt wederom voor de reacties.
Leuke ideeën allemaal.

@hahnwerke: geheel nog niet aan 3D printen gedacht. Zal mijn eerste ervaring ermee zijn. Ik hou het in ieder geval in mijn achterhoofd. En ook jouw naam als ik wellicht ooit iets anders nodig heb :). Bedankt voor je reactie. Als ik er nu toch niet utikom, kom ik bij jou terug!
@Wolt: bedankt voor de duidelijke tekening / genomen moeite
@Welp: Wat een slimme manier om zo iets op te hangen. Ik ga een T sleufbit aanschaffen. Inventief systeempje zo. Vraag me wel af of het dan mooi strak tegen het plafon kan komen.

Ik zal zeker posten als het gelukt is!
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Heb je een T-sleuf bit nodig of kun je gewoon planken (ene breder dan de ander) op elkaar zetten om de "T" te maken? Ja toch?
Zwaluwstaartbitje zou ook gewoon moeten werken.
Gewoon in je plafond schroeven met pluggen, de bak eronder hangen en de gaten dichtmaken met een propje (als je het nog gaat verven).
 

WR1944

Oud hout
Ik heb het niet in Nederland gezien maar hier (USA) bestaat er een steun die tussen plafondbalken geklemd kan worden.
https://www.lowes.com/pd/RACO-1-Gan...rk-Ceiling-Fan-Ceiling-Electrical-Box/3127059

Die steun wordt door een gat in het plafond boven de plafondplaat gebracht. Door aan de stang te draaien kun je de steun klem zetten tussen de balken. Dan heb je in ieder geval iets stevigs om wat aan op te hangen. Dan is het een kwestie van een schuin vulstuk onder de lamphouder en je klemt dat tegen de steun. Anders kun je een houten balkje maken dat 2 tot 3 mm langer is dan de ruimte tussen de balken. Dat zet je dan klem tussen de balken. Dan heb je een stevig uitgangspunt en hoef je niets aan de plafondplaten te hangen.
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
@Bijtel: ja dat kan wel maar dat wordt nooit zo fraai. Bovendien wil ik drie lampen (met kapjes) naar 1 electra punt leiden. Daar kan ik het tussenstuk ook mooi voor gebruiken.

In ieder geval: ik ga ermee aan de slag en ik zal zeker posten wat het is geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.