Bank van parana pine schroten waar mee afwerken?

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb jaren geleden een partij weggesloopte Parana Pine schroten meegenomen die weggegooid zouden worden. Ik heb hier nu een bank van gemaakt die over een lage temperatuurverwarming moet komen. Omdat ik achteraan over een breedte van 2 meter geen poten kwijt kon en wel hoogte onder de bank nodig had voor de verwarming, heb ik een frame van staal gelast, de bank moet alleen nog geschuurd worden.

Ik vraag mij af of ik deze kan afwerken met Bankirai olie, de bank komt binnen te staan dus krijgt niet veel te verduren? Ik wil niet dat het hout gaat glimmen, liefst mat.


Voor als mensen het leuk vinden wat foto's:

IMG_20190208_113808.jpg
IMG_20190209_183750.jpg
IMG_20190210_165001.jpg
IMG_20190211_180043.jpg
IMG_20190212_181551.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Misschien een 2 componenten lak? En dan eentje die niet glimt.
Dat is makkelijk schoonmaken, omdat het wel heel glad word.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Erg mooie bank geworden! hoe heb je het hout aan het staal bevestigd?
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
wauw, knap! hoe bereken je de hoeken van je 'wigjes' om mooi die curve te volgen?
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Heel mooi...
Bankirai olie zou kunnen, of verbeterde houtolie en er zijn nog wel meerder soorten olie.
Kijk hier eens: https://www.hout-olie.nl/ Daar kun je alle info vinden over afwerkproducten.
Zorg er wel voor dat het goed droog word en niet vettig, een verwarming blaast namelijk altijd veel stof naar boven, en dat blijft dan plakken!
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Misschien een 2 componenten lak? En dan eentje die niet glimt.
Dat is makkelijk schoonmaken, omdat het wel heel glad word.

Bestaan die? Ik heb bij lakken altijd het idee dat er echt een laag overheen gaat, waardoor je altijd een soort glas krijgt

Erg mooie bank geworden! hoe heb je het hout aan het staal bevestigd?

Ik heb het hout aan elkaar bevestigd en om de 7 latten ongeveer een gat in het staal geboord en van onderaf vast geschroefd

wauw, knap! hoe bereken je de hoeken van je 'wigjes' om mooi die curve te volgen?

Ik heb de vorm geïnspireerd op de meubels van Bruno Mathsson. In Värnamo kan je in al zijn stoelen zitten, ik vond het goed zitten vandaar dat ik deze vorm heb gekozen. Ik heb eerst met een simpele metaalbuiger de kokerprofielen in de gewenste vorm gebogen, deze vorm is leidend geweest voor het hout en ik heb de wiggen dus elke keer op maat gezaagd verder niks berekend gewoon op het oog gedaan.

Heel mooi...
Bankirai olie zou kunnen, of verbeterde houtolie en er zijn nog wel meerder soorten olie.
Kijk hier eens: https://www.hout-olie.nl/ Daar kun je alle info vinden over afwerkproducten.
Zorg er wel voor dat het goed droog word en niet vettig, een verwarming blaast namelijk altijd veel stof naar boven, en dat blijft dan plakken!

Bedankt voor de link. Ga het vanavond doorlezen.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Quote "Bestaan die? Ik heb bij lakken altijd het idee dat er echt een laag overheen gaat, waardoor je altijd een soort glas krijg".
Skylt, zo mat en onzichtbaar als het maar kan!
Komt binnen zeg je; Lappenwachs van Kreidezeit, prachtig spul en het hout krijgt er een diepe, gelige tint van. Idee?
Mooie bank om te zien!
Omdat de voorkant tot de vloer doorloopt; hoe komt het met je hielen/hakken? Dwingt de vorm je 'erg' recht op te zitten? Maar dat is meer een vraag dan kritiek hoor. Gr, Hendrick
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Quote "Bestaan die? Ik heb bij lakken altijd het idee dat er echt een laag overheen gaat, waardoor je altijd een soort glas krijg".
Skylt, zo mat en onzichtbaar als het maar kan!
Komt binnen zeg je; Lappenwachs van Kreidezeit, prachtig spul en het hout krijgt er een diepe, gelige tint van. Idee?
Mooie bank om te zien!
Omdat de voorkant tot de vloer doorloopt; hoe komt het met je hielen? Dwingt de vorm je 'erg' recht op te zitten? Maar dat is meer een vraag dan kritiek hoor. Gr, Hendrick

Ik ben niet van plan elke week te stofzuigen onder de bank, zie het als een convectorput. De bank kan je vrij makkelijk naar voren schuiven door het stalen frame dat prima zelfdragend alleen aan de zijkanten draagt die af aan de grond(over de verwarming).

Rechtzitten valt wel mee door de redelijk ruime zitting onderaan die gekanteld naar achteren is, geeft veel steun aan de onderrug. Het is natuurlijk geen loungebank, maar het zit prima een stuk beter dan de gemiddelde houtenbank. Hielen heb ik geen last van ik zit nooit met mijn hielen onder een bank maar eerder naar voren.

Ik denk toch dat ik eigenwijs als ik ben voor een was of olie ga... Ik wist alleen niet of dit misschien een reactie aan ging met Parana Pine, maar dat is niet het geval zo te lezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.