Dado op Hammer

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Beste Lezers,
Volgende week wordt mijn Hammer B3 geleverd.Yesss
Bij de bestelling heb ik de Dado optie genomen.
Bestellen jullie de groefzaag bij Hammer zelf, of bestellen jullie die ergens anders ?
De Hammer versie is nogal stevig van prijs als amateur houtbewerker.
Bedankt voor de tips.

Beste groeten,
Jean
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb indertijd een Stehle verstelbare groevenfrees gekocht via een bevriende dealer (mooie korting) daar moesten echter twee nauwkeurige pasgaten in gefreesd worden voor de meenemers op de machine. Dat heb ik door mijn broer laten doen die eigenaar van een fijnmetaalbedrijf was. Alles zat dus mee....... echter ondanks de verwachtingen bleek me later dat de verstelmogelijkheid tegenviel. Met de set die ik heb kom ik niet verder dan een groef tussen 11 en 14 mm. Als ik weer zou moeten kiezen ging ik nu tegen de meerprijs voor de Hammer-set. Let wel dat de max. diameter 18 cm is.

Fons

p.s. Kijk ook hier: https://www.woodworking.nl/showthread.php?12357-Felder-quot-dado-quot-groef-frees-systeem
 
Laatst bewerkt:

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Sinds 1 jaar heb ik de B3 met Dado optie tot nu toe heb ik die niet hoeven te gebruiken, als ik er werk voor zou hebben dan koos ik de Hammer Dado set, kort geleden voor het eerst de voorrits gebruikt heerlijk om daar mee te werken het is de eerste keer wel even stellen maar dan gaat het ook voortvarend, geplastificeerd spaanplaat bv zaagde ik voordien met de Maffell invalzaag die heeft een instelling dat je eerst de toplaag doorzaagt en daarna de gehele diepte.

Rinus
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Ik dacht dat de Hammer groeffees-optie tot een dikte van 19,5mm toeliet en niet tot 18mm, toch?
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Bedankt voor de feedback. Zal dan nog een beetje doorsparen en toch de originele dadao set worden van Hammer.
Groeten,
Jean
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zou iemand de 'vrije lengte' van de zaagas kunnen opmeten, van een machine die de dado-optie heeft?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Kan indien gewenst deze van een Felder KF 700 opmeten, weet niet of de assen even lang zijn.

Let op bij bladen van een ander merk / oudere bladen: bij de overstap van mijn vorige combi naar de Felder kon ik geen enkel zaagblad van de oude machine op de nieuwe gebruiken zonder ze aan te passen (gaten meenemers herboren). Allebei asgat 30, maar de boring van de meenemers is anders. Weet nog altijd niet of er een eenduidige standaard is inzake de boring van die meenemers.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Liefst van een Hammer B3, ik had duidelijker moeten zijn.

Dan over de boring van de meenemers, daar heb ik al op zitten vloeken... Ze hanteren daar een drie-delige code, bijv 2/10/60. Wat maar zoveel wilt zeggen als 2 gaten van 10 mm diameter en 60 mm uit mekaar. Maar op veel zaagbladen en verkoopsites staat dit gewoon niet vermeld, raar genoeg.

*edit* ik zie hier net iets wat volgens mij overeenkomt met de gaten in bijvoorbeeld Felder zaagbladen: [FONT=&quot]PH02 = 2/7/42 + 2/9.5/46.5 + 2/10/60. Straks even nameten.[/FONT]
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Da's exact wat ik bedoelde Rinus, bedankt! De afstand klopt, dus het lijkt erop dat mijn B3 ook de dado optie heeft?

20190215_193208.jpg

De sticker is misschien ook een indicatie. Ik kreeg er overigens ook deze twee flenzen bij, heeft jouw B3 deze ook?

20190215_193227.jpg

Ik heb tot nu toe het Leitz verstelbare groefblad dat er bij zat gebruikt, daarmee is de hoogte wel beperkt tot 15mm.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Deze flenzen zitten er ook bij, wat er ook bij zit is een smallere inlay voor in het blad die de inlay voor gebruik van het zaagblad vervangt, wat is volgens mij mis is die sticker ik kwam er zelf achter dat als je de voorrits gebruikt er een blad van 250mm op moet(is niet vermeldt in technische omschrijving), zal morgen eens kijken of ik die sticker kan vinden.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Bedankt voor de info! Die sticker is ook gewoon zichtbaar op jouw foto ;) Hangt alleen op een andere plaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.