Festool Domino, waar?

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Voor alle duidelijkheid: ik koop mijn spullen ook nog steeds in het buitenland (of tegenwoordig ook via Klium), maar als een prijsverschil slechts 5 of 10 euro bedraagt, zal ik geneigd zijn deze verdeler te nemen met beste retourservice.

En ook voor de duidelijkheid: kan ook enkel beamen dat de 2dehandsmarkt vaak onaantrekkelijk is (of toch alleszins de nieuwe machines aan bijna-nieuwprijs van bedenkelijke afkomst).



Moest er iemand op het forum ervaring hebben met een garantie-afhandeling door een Duitse verkoper, ben ik uiteraard zeer benieuwd te vernemen hoe dat verlopen is....
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Heb je uberhaupt wel gekeken naar het online reparatieverzoek..... werkt gewoon vanuit je Festool account, geen enkel contact met een dealer voor nodig.

edit: Zie dat ze / Festool in BE hopeloos achterlopen, daar doen ze het nog moeilijk (of ze hebben de beschrijving nog niet bijgewerkt) :).
 
Laatst bewerkt:

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Heb zelf ook e.e.a. van rubart.de, mannen zijn traag (leveringen duren vaak voor Festool ~ 14 dagen). Maar wel vaak het goedkoopst, verschil is 20-30% (t.o.v. de adviesprijzen).

Ze hebben niks op voorraad.... dus niet vandaag bestellen en morgen in huis. Maar, voor het prijsverschil kan ik prima wachten. Heeft mij al vele euro's bespaart.

Krijg netjes van Festool (CZ) een brief met de garantie e.d (maar besteld dus in DE). Weet niet hoe dat in NL gaat, vermoed het zelfde?

Festool OF 1400 Set, advies E 768, Rubart: E 581 (in CZ E 669). Dan, wacht ik wel ff.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Bij Rubart registreren ze de machines van Festool meteen voor je. Je hoeft dus niets meer te doen. Mocht je dan pech hebben en hij gaat stuk binnen het garantietermijn, dan kun je online via Festool je reparatie aanmelden. Deze zal dan rechtstreeks via Festool lopen en dus niet via een derden (lees verkoper). Al met al lijkt mij dit een prima service van Festool zelf.

Edit: Ik ga er niet van uit dat de machine defect zal geraken maar mocht dit onverhoopt toch gebeuren dan is het wel een fijn idee dat de garantieprocedures niet omslachtig zullen zijn.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Als ik het dan goed begrijpt dan hebben ze bij Festool een pick-up & return systeem.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Bij Rubart registreren ze de machines van Festool meteen voor je. Je hoeft dus niets meer te doen. Mocht je dan pech hebben en hij gaat stuk binnen het garantietermijn, dan kun je online via Festool je reparatie aanmelden. Deze zal dan rechtstreeks via Festool lopen en dus niet via een derden (lees verkoper). Al met al lijkt mij dit een prima service van Festool zelf.

Edit: Ik ga er niet van uit dat de machine defect zal geraken maar mocht dit onverhoopt toch gebeuren dan is het wel een fijn idee dat de garantieprocedures niet omslachtig zullen zijn.

Wordt de machine dan op jou naam geregistreerd en zie je hem zelf ook in je my festool? De ophaal service is er ook pas sinds een jaar geloof ik.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Waarom niet gewoon even lezen bij Festool hoe het echt werkt ipv al die veronderstellingen....

Ben bij Festool zelf ten rade gegaan. Vandaag mailtje naar de klantendienst van Festool België gestuurd:

Mail (letterlijk citaat):

Geachte,

Ik koop af en toe een apparaat van Festool en doe dat meestal via Nederlandse of Duitse webshops (erkende festool dealers). Bij deze apparaten zitten de nodige documenten om ze te registreren, of soms doet de leverancier dit zelf. Ik stel me daarbij de volgende vragen:

Kan ik dit apparaat registreren in België via de website festool.be? Kan ik hier in België aanspraak maken op de volledige service na verkoop?

Kan ik een dergelijk apparaat, na correcte registratie, bij een gebrek of defect dat onder garantie valt, aanmelden voor reparatie onder garantie via festool.be. Of zal het toestel verzonden moeten worden naar de leverancier in kwestie?


Graag ontving ik een antwoord hierop teneinde een doordachte keuze te kunnen maken.


Vriendelijke groeten & alvast bedankt voor uw antwoord.



Antwoord (letterlijk, enkel naam van respondent weggelaten):


Beste,

Het is mogelijk uw toestellen te registreren via de onze site www.festool.be misschien zal u de gegevens van deze dealer niet kunnen ingeven maar dit geeft niet. Belangrijk is dat het toestel geregistreerd is.
U kunt van de diensten genieten maar u moet wel langs een officiële dealer van België gaan voor de herstellingen, diefstalverzekering, …
Maar de dealer zal u misschien administratieve kosten aanreken.
Wij blijven steeds tot uw dienst voor verdere vragen.
Met vriendelijke groeten.


Mijn conclusie:

Rechtstreeks via Festool kan het in België zeker niet. Je moet via een verdeler. En die kan (al dan niet aangemoedigd door Festool België???) moeilijk gaan doen. Ik denk dat er weinig veranderd is t.o.v. een aantal jaar geleden.

Ik koop uiteraard ook daar waar het het goedkoopst is. Bij kleine prijsverschillen kijk ik wel naar de retourservice. Als je dat aangehaalde voorbeeld van Rubart ziet, zou ik uiteraard ook daar bestellen. Uiteindelijk gaat er maar zelden iets mis waarbij je de garantie nodig hebt.

Bovenstaande geldt voor België. Misschien kan je in Nederland wel rechtstreeks met Festool handelen?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Het is dus Festool BE die moeilijk doet.... beetje bizar aangezien de garantie door Festool Gmbh wordt gegeven.


Festool in Belgiëheeft voor zover ik daar zicht op heb altijd moeilijk gedaan over alles wat met vastgelegde prijzen te maken heeft.




Ik heb mijn eerste toestel ongeveer vijftien jaar geleden gekocht. Was voor de tijd van online registratie. Was voor de tijd van toestellen op het internet kopen. Hier en daar vond je nog festo in de winkel. Bij erkende dealer aan officiële prijs. Was verkocht aan het merk door de kwaliteit, de systainers, de bling bling.... je kent het wel.


Had in die tijd goede contacten met gereedschapshandel die Festool niet verkocht.Gevraagd of ze eraan konden geraken op bestelling. Geen probleem.Prijs? Officiële prijs - 20%. Op alles. Promo van Festool zelf?Zelfde promo -20%. Die machinehandel maakte daar winst op... Is drieof vier toestellen goed gegaan. Hebben toen een ambras gekregen met Festool: nog 1 keer en nooit nog een toestel verkopen. Ondertussen is diezelfde handelaar officiële verdeler.... en durft nog altijd niks op de officiële prijs doen, behalve een doos schuurpapier kado doen.Andere handelaars hier in de streek: idem: officiële prijs,eventueel een korting in natura (verbruiksaccesoires). Klium is de eerste Belgische handelaar die ik onder de prijs zie verkopen (Let wel het is een uit de hand gelopen hobby: ik ben maar op de hoogte van een paar handelszaken).


Op het internet doet het verhaal de ronde dat Festool in Duistland ooit veroordeeld is na prijsafspraken, en dat het verhaal van de vastgelegde prijzen sinds geminderd is.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Tja..... erg onsympathieke manier om je markt af te schermen. Aan de andere kant zijn ze er wel transparant over, ik zie dat dezelfde procedure ook op hun website staat.
Dan is het in NL (en DE) wel een stuk makkelijker om gewoon de spullen te laten ophalen na een online reparatieverzoek.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik weet dat er een hele tijd geleden een hele polemiek ontstaan door de Belgische dealers.
In NL kregen de handelaars meer korting/betere voorwaarden, waardoor zij makkelijker korting konden geven.
Resultaat: iedereen koopt gewoon zijn gerief in NL.
Als zelfstandige is misschien wel een andere zaak, dan wil je je niet bezighouden met reparaties terug te zenden.
Gewoon bij de dealer binnengooien en laat die alles maar oplossen.

Ik heb 2 Festool-dealers in de buurt, eentje geeft 5%, de andere 10%.
Van die laatste weet ik dat zijn 20% korting krijgen van Festool, maar zij kunnen niet meer geven dan 10% omdat ze nog moeten overleven ook :)
Uiteindelijk heb ik nu toch gekozen om een schuurmachine via Klium te kopen, was nog eens 45€ goedkoper.
Normaal kijk ik zo niet naar die prijs, maar tijdens verbouwingen telt elke euro :)
En het is nog altijd een hobby, dus ik kan een schuurmachine wel ff missen als het echt niet anders kan :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Mjah, onsympathiek, wet ik niet.. Philips doet het bijvoorbeeld ook.. Bij een vorige werkgever ooit eens via parallelimport een paar pallets Senseo's bemachtigd. Zo goedkoop, dat we ze ver onder de gangbare prijs konden verkopen. Philips wil dat dus niet en heeft ons toen een tijdje "straf"gegeven door niet of nauwelijks te leveren.. Heb later nog eens met een vertegenwoordiger staan praten en het is het imago van een merk wat ze in stand proberen te houden.. Philips is geen merk wat koopjes stimuleert, zo ook Festool waarschijnlijk. Op het moment dat iedereen maar gaat prijsvechten is dat niet goed voor een "high-end"merk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.