18V - Dilemma

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Hoi hoi,

Ik gebruik naar volle tevredenheid een Festool CXS en de M12-reeks van Milwaukee, maar deze schieten soms iets te kort.
In de lente/zomer ga ik wat extra werken moeten uitvoeren en hiervoor ben ik eens aan het kijken om 18V-machines aan te schaffen (schroefmachine/boorhamer/slagschroevendraaier/...)
Ik heb enkele jaren geleden een 18V set met 2 batterijen van Metabo gewonnen (2x 3,1Ah LiHD) en ik heb hierbij een zeer goedkope Metabo 18V (BS Quick) gekocht.
Ofwel ga ik verder in de Metabo, maar dan in het duurdere segment ofwel verkoop ik deze machine incl batterijen...
Ik weet niet hoe de kwaliteit van de Metabo's zijn op de dag van vandaag?
Voordeel is dat ze zowel compacte batterijen hebben (intussen al 4Ah) alsook zwaardere types (5,5 Ah en hoger).
Ook kan je de boorkop eraf halen en andere houders monteren.

Mijn vader en mijn broer hebben beiden Makita gekocht.
Makita lijkt me veel meer acties te doen (zeker incl gratis batterij) en we kunnen machines van elkaar lenen.
Echter blijft Makita precies wat 'steken' op zijn 5Ah-batterijen?
Zij hebben ook geen afneembare koppen, dit is geen must, maar toch zeer handig.

Als laatste hebben we Milwaukee.
Zij hebben ook een brede range van machines en ik ben wel tevreden van de M12.
Alleen heb ik niet zoveel dealers in de buurt en is dit toch een vrij grote omweg (toch al snel 40km rijden).

I know, dit is een luxeprobleem, maar ik wou toch even raad vragen via dit forum omdat ik zelf heel hard twijfel.
Eens je een bepaald merk hebt dan zal je daar ook verder in 'investeren' (als hobbyist weliswaar!) en ik koop nu eenmaal graag goed gereedschap :)
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
5Ah is voor een koolborstelloze accutol enorm veel, duizend schroeven haal ik makkelijk (4x40)

Maar mijn koolborstel reciprozaag is na 10 minuten zagen leeg, met een 9Ah zou die na 18 minuten leeg zijn, is ook nog steeds kort :cool:
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
5Ah is voor een koolborstelloze accutol enorm veel, duizend schroeven haal ik makkelijk (4x40)

Maar mijn koolborstel reciprozaag is na 10 minuten zagen leeg, met een 9Ah zou die na 18 minuten leeg zijn, is ook nog steeds kort :cool:

Ik zeg hierbij niet dat 5Ah weinig is, maar Makita heeft voor de rest niet veel keuze in batterijen.
Ik vind de compacte batterijen soms zeer handig, ook al zijn ze iets sneller leeg :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.