Korte waterpas (electronisch) plaatsen op een lange waterpas, accuraat?

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Hallo,

Als je een korte (elektronische) waterpas, 60 cm, op een lange (niet elektronische) waterpas plaats ~ 200cm. Gaat dat dan nog steeds goed werken (ipv van 1 lange elektronische waterpas)? Of is dat echt "not done" ?

Begrijp dat het niet ideaal is, maar het gaat me puur hoe accuraat is dan nog is.

Dank!
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Kan prima, maar je vermenigvuldigd wel de foutmarge natuurlijk.
Als de afwijking maximaal 1mm op de uiteindes is, ga je naar maximaal 3mm ongeveer.

Zou zorgen dat het goed vast zit, en de boel controleren op iets waarvan je weet dat het perfect waterpas staat
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik denk dat dat vrij aardig werkt. Mits je lange waterpas voldoende recht is. Dat sensortje is je digitale waterpas is nog veel kleiner dan je waterpas zelf.
 

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Dank!

Ik denk dat dat vrij aardig werkt. Mits je lange waterpas voldoende recht is. Dat sensortje is je digitale waterpas is nog veel kleiner dan je waterpas zelf.
Ik vermoed dat de sensors in een lange waterpas toch echt niet naar de uiteindes gaan? Maar het iets van een accelerometer is?

En wat @sang zegt, je vermenigvuldigd de foutmarge, maar dat zit hem vooral in hoe je het bevestigt, dus zorgen dat het schoon is lijkt me?

Als de kleine een magneet heeft en beide waterpassen zijn van fatsoenlijke kwaliteit, zou het dus moeten werken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Beter jezelf afvragen welke nauwkeurigheid je nodig hebt, en dan pas kijken of het beschikbare meetmiddel voldoet. De genoemde waardes zijn aannames, en geen harde werkelijkheid. De nauwkeurigheid van een waterpas wordt gegeven als een afwijking per lengteeenheid, meestal 0,5mm per meter voor een bouwwaterpas, dan wordt de nauwkeurigheid niet slechter als die langer wordt, wel wordt de afwijking groter. En die is bij 2 meter dan 1 mm! ( Bij mijn Sola wel )

Een waterpas kan heel veel afwijken, als er niet beter nodig is voldoet die toch. Dus waar wil je het voor gaan gebruiken?

En een waterpas is makkelijk zelf te testen. Leg de waterpas op een vlak en lees nauwkeurig de libel, draai hem 180 graden, leg hem op dezelfde plaats en lees de libel weer nauwkeurig. De gegeven afwijking moet in beide richtingen hetzelfde zijn. Zo kalibreer ik ook de machinewaterpassen, het is DE methode voor het controleren en afstellen van je waterpas. En met nauwkeurig de libel aflezen bedoel ik dan ook recht ervoor, anders krijg je een paralax (scheefkijken)

Dit kun je natuurlijk ook met twee waterpassen op elkaar doen, ze moeten immers nog steeds beide hetzelfde aangeven.
 

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Beter jezelf afvragen welke nauwkeurigheid je nodig hebt, en dan pas kijken of het beschikbare meetmiddel voldoet. De genoemde waardes zijn aannames, en geen harde werkelijkheid. De nauwkeurigheid van een waterpas wordt gegeven als een afwijking per lengteeenheid, meestal 0,5mm per meter voor een bouwwaterpas, dan wordt de nauwkeurigheid niet slechter als die langer wordt, wel wordt de afwijking groter. En die is bij 2 meter dan 1 mm! ( Bij mijn Sola wel )

Een waterpas kan heel veel afwijken, als er niet beter nodig is voldoet die toch. Dus waar wil je het voor gaan gebruiken?

En een waterpas is makkelijk zelf te testen. Leg de waterpas op een vlak en lees nauwkeurig de libel, draai hem 180 graden, leg hem op dezelfde plaats en lees de libel weer nauwkeurig. De gegeven afwijking moet in beide richtingen hetzelfde zijn. Zo kalibreer ik ook de machinewaterpassen, het is DE methode voor het controleren en afstellen van je waterpas. En met nauwkeurig de libel aflezen bedoel ik dan ook recht ervoor, anders krijg je een paralax (scheefkijken)

Dit kun je natuurlijk ook met twee waterpassen op elkaar doen, ze moeten immers nog steeds beide hetzelfde aangeven.

Dank, das een prima tip!

Ik wil een nieuwe kopen, zit te denken aan Stabila. Enfin, zit meer welke maar nu het beste lengte is. Ik ga hem gebruiken voor: wanden, keuken, kozijnen, drainage (tuin, afschot), etc. Ik heb al een 180 cm normaal, maar die kan ik mooi dan testen m.b.v. jouw methode.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.