Douglas balken/planken met eiken zichtwerk?

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Heren,

Het plan is om een 2 pers. bed te gaan bouwen met nachtkastjes. Het hoofdbord en de ladefronten wil ik van eiken schaaldelen maken, voor de ruwe rand zeg maar.
Ontwerp technisch zijn dat natuurlijk de onderdelen die het meeste de aandacht zullen trekken. De ombouw van het bed en kastjes zal donker worden gebeitst, mogelijk bijna zwart. Kosten technisch zit ik eraan te denken om daarom voor de ombouw / planken douglas te gebruiken. Sterk zat natuurlijk.
Zijn er zaken die ik over het hoofd zie?

Dank,

De inspiratie:

Screenshot 2019-01-28 at 22.26.16.jpg
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Prachtig ontwerp met die twee planken aan hoofdzijde in ander materiaal. Ik zou persoonlijk alleen 1 aanpassing maken: De pootjes niet diagonaal naar buiten laten gaan, ik heb zo'n idee dat je hier heel vaak je kleine teen aan gaat stoten.
 

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Prachtig ontwerp met die twee planken aan hoofdzijde in ander materiaal. Ik zou persoonlijk alleen 1 aanpassing maken: De pootjes niet diagonaal naar buiten laten gaan, ik heb zo'n idee dat je hier heel vaak je kleine teen aan gaat stoten.

Ja dat is inderdaad iets wat ik ook van plan ben. Ontwerp van de poten heb ik nog niet helemaal rond maar zeker niet zo ver naar buiten :)
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Eiken heeft toch ook geen mooie tekening, is vooral redelijk rustig wat tekening betreft. Je zou ook kunnen denken aan grenen of red cedar? Dit heeft een uitgesproken tekening, indien aanwezig zijn de harszakken duidelijk zichtbaar (kan je op selecteren) en ook niet kostbaar.

Ik vind douglas planken niet geweldig werken, het splijt heel snel en wordt vaak te vochtig aangeboden waardoor het binnenshuis wil gaan scheuren.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.754
144
Rotterdam
Eiken komt in vele kwaliteiten, van heel rechtdradig tot vol met kwasten en krullen en stralen.
Gewoon een kwestie van goed zoeken bij verschillende leveranciers. Er zijn bijvoorbeeld ook eiken schaaldelen die ze vooral buiten gebruiken, die hebben een erg ruwe uitstraling.

Voor de ombouw zou je essen kunnen nemen. Dat is erg sterk en hard. En na het zwart verven zie je toch de nerf nog heel goed.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Precies wat Raymond zegt, eiken kun je zo wild krijgen als je zelf maar wilt. Wat betreft de ombouw zou ik geen douglas gebruiken. Nog afgezien van de hars is het ook nog eens tamelijk zacht. Als je pen-gat verbindingen wilt toepassen voor de liggers en de poten, zal dat vermoedelijk niet al te stabiel worden. Gewoon eens rondkijken bij de houthandel en dan tref je snel genoeg een aansprekende houtsoort waarvan de prijs je de kop niet zal kosten. Overigens, een mooi ontwerp.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Eik geen mooie tekening waagik te betwijfelen juist.
Effe zoeken en je vind de mooiste tekeningen

Red cedar lijkt me voor de poten niet echt sterk
 

NexusNL

Actieve deelnemer
7 nov 2017
31
1
Omg Eindhoven
Dank voor de antwoorden heren. Wat mij betreft ga ik zo goed als zeker niet voor Douglas. Goedkoop wordt het nooit.
Volgende stap is mijn eigen ontwerp een stap verder brengen, dit zorgt altijd voor interessante vragen. Waaronder; hoe dit moeten de planken zijn van zo'n formaat object?

De balken wilde ik op 40 x 40 houden. Planken ook 40 dikte??
Een alternatief is bijv 20 plankdikte en een lat aan de binnenkant, waar ook de bedbodem op zal rusten van 20 x 20

Tekening update, met nachtkastje als er nog budget over is (is er niet..)

Screenshot 2019-03-10 at 21.58.56.jpg Screenshot 2019-03-10 at 21.59.17.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.