Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10
    Junior Member
    Ingeschreven
    Nov 2017

Douglas balken/planken met eiken zichtwerk?

Heren,

Het plan is om een 2 pers. bed te gaan bouwen met nachtkastjes. Het hoofdbord en de ladefronten wil ik van eiken schaaldelen maken, voor de ruwe rand zeg maar.
    Ontwerp technisch zijn dat natuurlijk de onderdelen die het meeste de aandacht zullen trekken. De ombouw van het bed en kastjes zal donker worden gebeitst, mogelijk bijna zwart. Kosten technisch zit ik eraan te denken om daarom voor de ombouw / planken douglas te gebruiken. Sterk zat natuurlijk.
    Zijn er zaken die ik over het hoofd zie?

Dank,

De inspiratie:

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Screenshot 2019-01-28 at 22.26.16.jpg
Bekeken:   336
Grootte:   22,9 KB
ID:        84846
    Van dik hout...

Prachtig ontwerp met die twee planken aan hoofdzijde in ander materiaal. Ik zou persoonlijk alleen 1 aanpassing maken: De pootjes niet diagonaal naar buiten laten gaan, ik heb zo'n idee dat je hier heel vaak je kleine teen aan gaat stoten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Douglas wil nog wel eens hars bloeden. Dus heel goed kijken (en voelen en ruiken) bij het uitzoeken.

Zoals hierboven gezegd ,zou ik douglas eerst goed nakijken op hars.
    Zou ik voor beuk gaan

Junior Member
    Ingeschreven
    Nov 2017
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chilltuup Bekijk Berichten
    Prachtig ontwerp met die twee planken aan hoofdzijde in ander materiaal. Ik zou persoonlijk alleen 1 aanpassing maken: De pootjes niet diagonaal naar buiten laten gaan, ik heb zo'n idee dat je hier heel vaak je kleine teen aan gaat stoten.
    Ja dat is inderdaad iets wat ik ook van plan ben. Ontwerp van de poten heb ik nog niet helemaal rond maar zeker niet zo ver naar buiten
    Van dik hout...

Junior Member
    Ingeschreven
    Nov 2017
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J v Veldhuizen Bekijk Berichten
    Zoals hierboven gezegd ,zou ik douglas eerst goed nakijken op hars.
    Zou ik voor beuk gaan
    Goed, daar had ik niet aan gedacht. Ik twijfel nog over dat Douglas niet echt een mooie tekening heeft ivm eiken. Hars dus.
    Van dik hout...

Eiken heeft toch ook geen mooie tekening, is vooral redelijk rustig wat tekening betreft. Je zou ook kunnen denken aan grenen of red cedar? Dit heeft een uitgesproken tekening, indien aanwezig zijn de harszakken duidelijk zichtbaar (kan je op selecteren) en ook niet kostbaar.

Ik vind douglas planken niet geweldig werken, het splijt heel snel en wordt vaak te vochtig aangeboden waardoor het binnenshuis wil gaan scheuren.
    Laatst gewijzigd door svenskapelsin; 12-02-19 om 22:03.

Eiken komt in vele kwaliteiten, van heel rechtdradig tot vol met kwasten en krullen en stralen.
    Gewoon een kwestie van goed zoeken bij verschillende leveranciers. Er zijn bijvoorbeeld ook eiken schaaldelen die ze vooral buiten gebruiken, die hebben een erg ruwe uitstraling.

Voor de ombouw zou je essen kunnen nemen. Dat is erg sterk en hard. En na het zwart verven zie je toch de nerf nog heel goed.
    Groeten, Raymond

Precies wat Raymond zegt, eiken kun je zo wild krijgen als je zelf maar wilt. Wat betreft de ombouw zou ik geen douglas gebruiken. Nog afgezien van de hars is het ook nog eens tamelijk zacht. Als je pen-gat verbindingen wilt toepassen voor de liggers en de poten, zal dat vermoedelijk niet al te stabiel worden. Gewoon eens rondkijken bij de houthandel en dan tref je snel genoeg een aansprekende houtsoort waarvan de prijs je de kop niet zal kosten. Overigens, een mooi ontwerp.

Eik geen mooie tekening waagik te betwijfelen juist.
    Effe zoeken en je vind de mooiste tekeningen

Red cedar lijkt me voor de poten niet echt sterk

Forum Rechten