Welk hout voor tafelblad industriële tafel

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,
Ik ben al maanden niet actief geweest op het forum (dipje)...
Nu wou ik gisteren hout halen om een industriële tafel te maken voor in de living, je weet wel, metalen poot, zwaar tafelblad in eiken... Bij de houthandel waar ik gewoonlijk ga kreeg ik prijs voor rustiek eiken aan 1300euro per kub. Aangekomen bleek het niet om ”balken” te gaan, maar om hout uit bool? Een schel van een boom dus...
Ze hadden ook balken (15cm breed, 4.2cm dik en 3m lang), maar hiervoor vroeg men een 2100 euro per kub voor 2e keus...
Nu de vraag: neem je dan beter een “schel” boom of sorteer je beter de gewenste balken? Ik moet een beetje aan het budget denken, maar heb geen ervaring met zo’n schel van een boomstam... ik veronderstel dat er hier nog veel verlies op zit?
Het zou jammer zijn om uiteindelijk even duur of duurder uit te komen dan met de mooie balkjes...
Of maak je het blad beter dunner met een metalen frame eronder?
Op marketplace zie ik iemand wagonplanken verkopen voor 5euro stuk, is dit eventueel ook een optie?
 

tuoh

Oud hout
Waar denk je dat het verschil in prijs vandaan komt tussen boolhout en gekantrecht hout? Jawel, het afval en het werk, om van boolplanken gekantrecht hout te maken moet nu éénmaal door iemand betaald worden:p
Beide opties zijn uiteindelijk dus even duur voor de eindgebruiker, het verschil in kwaliteit daargelaten.

Belangrijkst van al is het reëele vochtgehalte van het hout.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Als je aan de eiken wagonplanken kan komen voor 5 euro dan zou ik dat zeker doen. Er wordt ook vaak wagondelen van tropisch hardhout aangeboden. Vind ik een stuk minder fraai.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als het boolhout van dezelfde boom komt, is de kleur meer gelijk.
Op een bool zit tussen de 40 & 60 % verlies.
Hoe rustieker hoe groter het verlies.
Vandaar het prijsverschil tussen boolhout en gevierkant hout.
Gevierkant hout moet je gegarandeerd uitzoeken om de kleurverschillen te beperken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.