Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Bovenfrees, voorkomen splinteren

Hi,

ik ben een lichtbak aan het maken voor brandschilderwerk. In principe niets meer dan 4 eiken planken van 2 cm dik en 25 cm breed vastschroeven, bodem erin, zilvertape plakken, TLs erin, en glas erop.

Ik wil de randen 1cm infrezen met een of1400 om daar het glas in te laten vallen. Ik werk met een goede 8mm freesbit in stappen van 3mm, volgens alle YouTube filmpjes werk ik in de juiste richting met mijn frees. Echter, het randje splintert als de ziekte. Hele stukken slaan eruit af en toe.

Ik vroeg mij af of iemand een tip heeft om het splinteren tegen te gaan. Ik ben halverwege en ga voor de andere helft een nieuw bitje gebruiken. Het zou zonde zijn als ik een paar planken zo om zeep help.

Het is trouwens nog knap lastig om een stukje echt mooi recht te doen.

Dank,
    rick

Werk je met een geleider? Dan is het niet moeilijk om recht te frezen. Zonder geleider word dit een hele opgave.
    Vwb het splinteren, je zou kunnen proberen om de freesrand af te kunnen plakken met schilderstape. En de eerste stap geen 3 mm te pakken, maar eerst 1 mm in te frezen. Daarna diepere stappen

Probeer het eens vanaf de andere kant te beginnen
    Met een hamer past alles...

Eik is daar zeer gevoelig voor. Op een grote freesmachine heb je freeskoppen met voorsnijders, voor een bovenfrees gebruik je beter een spiraalbit, dan is splinteren van de randen verleden tijd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Eik is daar zeer gevoelig voor. Op een grote freesmachine heb je freeskoppen met voorsnijders, voor een bovenfrees gebruik je beter een spiraalbit, dan is splinteren van de randen verleden tijd.
    Ik ga t proberen. Dank!

Stukken iets langer laten, dan frezen en vervolgens op maat zagen, of een afvalstukje ertegen aan zetten, waarin je doorfreest

Forum Rechten