Bovenfrees, voorkomen splinteren

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Hi,

ik ben een lichtbak aan het maken voor brandschilderwerk. In principe niets meer dan 4 eiken planken van 2 cm dik en 25 cm breed vastschroeven, bodem erin, zilvertape plakken, TLs erin, en glas erop.

Ik wil de randen 1cm infrezen met een of1400 om daar het glas in te laten vallen. Ik werk met een goede 8mm freesbit in stappen van 3mm, volgens alle YouTube filmpjes werk ik in de juiste richting met mijn frees. Echter, het randje splintert als de ziekte. Hele stukken slaan eruit af en toe.

Ik vroeg mij af of iemand een tip heeft om het splinteren tegen te gaan. Ik ben halverwege en ga voor de andere helft een nieuw bitje gebruiken. Het zou zonde zijn als ik een paar planken zo om zeep help.

Het is trouwens nog knap lastig om een stukje echt mooi recht te doen. :)

Dank,
rick
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.614
1.134
Fryslân
Werk je met een geleider? Dan is het niet moeilijk om recht te frezen. Zonder geleider word dit een hele opgave.
Vwb het splinteren, je zou kunnen proberen om de freesrand af te kunnen plakken met schilderstape. En de eerste stap geen 3 mm te pakken, maar eerst 1 mm in te frezen. Daarna diepere stappen
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Eik is daar zeer gevoelig voor. Op een grote freesmachine heb je freeskoppen met voorsnijders, voor een bovenfrees gebruik je beter een spiraalbit, dan is splinteren van de randen verleden tijd.

Ik ga t proberen. Dank!
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Stukken iets langer laten, dan frezen en vervolgens op maat zagen, of een afvalstukje ertegen aan zetten, waarin je doorfreest
 

Rick_B

Actieve deelnemer
23 mrt 2018
37
2
Ik heb een goede spiraalbit gekocht. Nu zie ik t verschil. De eerste proef was “Are you kidding me?! Echt? Zo makkelijk?”

Dank voor de goede tips allemaal.!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.