Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 25
    Wat dacht je dan van deze: https://www.axminster.co.uk/tormek-t...ge-deal-717949
    Die Tormeks gaan ook als zoete broodjes over de toonbank

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Slik.....ok.
    het zijn natuurlijk appels en peren, maar als ik effe snel die prijzen op een rijtje zet:
    de winnaar is de Tormek, compleet voor houtdraaiers (setprijs)= pakweg € 1100,00
    de Sorby Pro Edge deluxe ( ook met de nodige onderdelen om draaibeitels te kunnen slijpen) een goede € 550,00
    met wat extra schuurbandjes en een verdwaald accesoire € 600,00
    en dan de bankslijper met CBN wiel € 399, daar nog wat Wolverine accesoires bij, kom je ook in de buurt van de € 500 - 550.
    Hier en daar wat prijzen bekeken op de verschillende sites en niet naar speciale aanbiedingen gekeken, ik weet het, een beetje kort door de bocht. Maar puur op dit snelle financiele plaatje gebaseerd, denk ik dat de keuze straks gaat tussen de Sorby Pro-Edge en de bankslijper met CBN wiel. De meerprijs om een Tormek te kunnen kopen steek ik dan liever in een knappe set draaibeitels en wat andere nuttige zaken (gelaatscherm, knappe lamp, etc.).
    Dat wordt sparen......

@ O'Peatey: Ja dat gaat helemaal nergens over, die lachen zich een bult

@EdP: Die bankslijper heeft nog wel meer voordeel tov de tormek, de tormek is een hele langzame slijper, wil je daar eens een beitel op omslijpen kan je gerust een week vrij nemen ! de bankslijper met CBN wiel draait een 800 toeren (als ik me niet vergis) daar kan je rustig een beitel mee omslijpen

Als je goed omgaat met je een CBN wiel is de kans groot dat jij die niet verslijt
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 10-02-19 om 21:33.
    Met een hamer past alles...

De Midi bankslijper draait 1450 tr/min.
    Hoe 'snel' is een Tormek met CBN? Even traag als het gewone wiel of sneller?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Maakt niet uit, originele steen of CBN, 90 tpm. Dat is heeeel laaaangzaaaam.

Om je beitel alleen te slijpen is 90 tpm prima (ik gebruik het ook (clone van de tormek)) maar om een beitel in vorm te slijpen of een beschadiging weg te slijpen heb je er niks aan, dat is echt te langzaam
    Die drechelmeister draait heel fijn met een CBN wiel
    Met een hamer past alles...

EDP,

ik moet de drie grote Tormeks die op mijn werk staan onderhouden. Tormek slijpmachines hebben onderdelen die moeten vervangen worden na verloop na vele uren gebruik. Tormek loopt bijvoorbeeld op nylon bussen en niet op kogellagers. De bussen slijten, en ook de as heeft last van roest. De nieuwere RVS assen blijken wat minder last te hebben van roest, maar ik zal binnenkort weten of ze door het geoxideerde ijzerslijpsel worden gecontamineerd of niet. De plastieken aandrifwielen kraken ook,: ze worden tegenwoordig in metaal gemaakt. Ook de stenen moet ik regelmatig vervangen. Waterbakken gingen stuk. Toegegeven: die drie machines worden intensief gebruikt. Ik heb er ook 2 droge slijpmachines staan. Daar heb ik allen nog maar de stenen moeten verwisselen. In mijn werkplaats staan er ook enkele droge slijpmachines, zelf ik wil geen Tormek, en zeker niet om mijn houtdraaigereedschap op te gaan slijpen. Op geen van de droge slijpmachines heb ik iets anders dan de stenen moeten vervangen en die gaan langer mee dan die van Tormek.

Wil je efficiënt slijpen: ik heb goede ervaringen met de machine van Dehoutdraaierij , de traagdraaiende, droge 200 mm slijpmachine met witte steen en CBN.

Wil je goedkoop gaan , maar ongeveer evengoed, overweeg dan de raad van O Peatey: een 150 mm droge slijper (sneldraaiend is goedkoper) met witte of roze steen erop.Korrel 60 of max korrel 80 voor de stenen. Eventueel een CBN erop zetten.
    De ervaring leert mij dat je toch wel best even naar het vermogen kijkt bij deze configuratie: 250 watt is wat aan de lage kant, ik heb op mijn werk de Creusen werkbankslijpmachine DS4150T ( dat is of was hun instapmodel) met CBN. Dat werkt, maar je hoort het toerental echt wel verminderen. Vanaf 350 Watt zit je, denk ik, als gegoten.

groeten,
    ornament
    http://www.houtsnijden.eu
    Laatst gewijzigd door ornament; 11-02-19 om 00:39.

Maar heel kort door de bocht - een goedkope werkbankslijper met witte steen (da's wel belangrijk, en liefst een brede) is al bruikbaar voor houtdraaien. Als je een sneldraaier hebt (3000 rpm ipv 1500) heb je wat beleid en wellicht een bakje water nodig om je beitel niet te verbranden, maar met HSS beitels of beter voldoet dat best. Een 1500 toeren machine is beter. Als je geld voor een Creusen hebt, nog beter (die kun je overigens nog wel een 2dehands op de kop tikken). CBN wiel - nog beter. Een langzame natslijper zou ik voor houtdraaien nooit kopen... Ik zei het al, kort door de bocht...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Er begint zich iets af te tekenen......dank u voor al deze input. Iets met een CBN wiel lijkt de beste keuze, als ik alle bovenstaande meningen/ervaringen afweeg.
    Standtijd +
    Snelheid van slijpen +
    Kosten +
    Ik zal de goede raad hier gegeven in acht nemen: ongeveer 350W vermogen, bij voorkeur een 200 mm steen, maar 150 mm kan ook en een toerental van 1500 /min of wat lager.....maar niet te laag.
    Voldoende stof tot nadenken. Ik laat weten wat het uiteindelijk geworden is.

Vriendelijke groet,

Ed

150 mm snel of traag is OK.
    De 350 watt heeft op deze machine betrekking.

Bij de 200 mm wordt de trage aangeraden, over de snelle versie ( + 3000 toeren/minuut) werd hiet niet gesproken. Voor het slijpen van houtbewerkingsgereedschap zou ik geen snelle 200mm aanschaffen. De omtreksnelheid is te groot, de kans op oververhitten van steekbeitels , schaafbeitels en dergelijke is te groot. Tenminste als je op stenen slijpt. CBN blijft wat koeler. HSS gereedschap verdraagt wel wat meer dan het klassieke gereedschapsstaal.

groeten
    Ornament

Forum Rechten