Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22
    Member
    Ingeschreven
    Jan 2016

Besmet met het (houtdraai) virus en nu? Dilemma over slijpen-Help!!

Even voor de goede orde: ik heb nog niet eens een draaibank, maar probeer voor mezelf een plaatje te maken met wat er straks nodig is om hobbymatig met houtdraaien bezig te gaan.
    Ik heb gisteren samen met de echtgenote een workshop houtdraaien gedaan, om te kijken of ik/we dit leuk genoeg vinden. Nou....verkocht dus. Maar als je wilt houtdraaien heb je wel wat spullen nodig. Oke, een draaibank daar heb ik wel een idee over. Beitels, ook geen discussie. Maar die dingen moet je wel scherp houden. En ik geloof niet dat mijn waterstenen toereikend zijn, net zo min als m’n diamantsteen en strop. Ben bang dat er toch echt een slijpmachine moet komen. En daar hebben we dan het eerste dilemma....droog of nat. Sorby of Tormek? Wat is wijs? Beide systemen kosten zowat hetzelfde als een klein draaibankje. Mijn werkplaatsje is in een niet verwarmde garage. Ik ben niet goed met een gewone bankslijper, te snel verbrande snijvlakken (waarschijnlijk een jeugdtrauma van de mts dat is blijven hangen).

Tot nog niet zo heeeeel lang geleden, wilde ik nog wel eens voor goedkoop gaan. Daar ben ik ondertussen we overheen gegroeid: goed gereedschap is soms het hele werk.
    Wat zijn de plussen en minnenvan de beide slijpsystemen? Ik hoor graag jullie ervaringen en dan met name van de Sorby. Ik heb al eens op een Tormek T8 gewerkt, dus die ken ik wel een beetje. Maar dat geklieder met water staat me een beetje tegen ( geen stromend water in de werkplaats en geen afvoer).
    vriendelijke groet.

Goed bezig!
    Naast het leren van houtdraaien is het leren slijpen net zo belangrijk of misschien nog wel belangrijker. Al kun je nog zo goed draaien, met een stompe beitel wordt het niets.

Ik heb de ProEdge van Sorby al een jaar of vijf en ik ben er heel tevreden over.
    Alles is heel goed instelbaar en werkt perfect. Het m.i. grote voordeel is dat je een vlakke vouw aan je beitel krijgt i.pv. een holle vouw zoals bij de andere slijpsystemen.

Tweede voordeel is het gebruik van de diverse schuurbanden. Om een model aan je beitel te slijpen kan je dat doen met een korrel 60 band en dan geleidelijk naar 120 en 240 gaan of daarna nog fijnen en polijsten met een TriZact band.
    Ook voor de PE zijn er nog hulpmiddelen voor het slijpen van messen. Ik heb die en dat gaat ook prima.

Is je budget ruim genoeg dan kies je voor een van beide. Er zullen nog wel een paar reviews komen die vóór de Tormek zullen pleiten.

Is je budget wat bescheidener kies je voor een eenvoudige werkbankslijpmachine of een wat duurdere versie die 1500 tpm draait ipv 3000.
    Nog weer duurder een machine met 200 mm stenen ipv 150 mm stenen. deze maakt de vouw wat minder hol
    In de meeste gevallen zul je één of wellicht beide stenen moeten vervangen door witte of rose 40 mm stenen.
    Je kunt nu ook weer wat hulpmiddelen kopen voor mn het slijpen van je gutsen mbv het Wolverine-systeem of je maakt die jigs zelf.

Hier vind je een beschrijving van alles wat je nodig hebt. Het is wel in het Engels en de maten zijn pre-historisch in duimen: Jean_Michel_sharpening_jigs.pdf

Ik heb deze jaren geleden al gebouwd en goed en leuk mee gewerkt. Nu zijn een aantal beginnende leden van Radius Westfriesland ermee bezig.
    Bij een Tormek ben je gebonden aan één slijpsteen of dat nou de originele of een CBN-versie is. De steen draait uiterst langzaam en het duurt een eeuwigheid voordat je beitel scherp is.

Zoals je ziet is de keuze reuze en is er iets voor eenieders portemonnee.

Het is ook wat je zelf goed vind werken natuurlijk. Ik zou mijn oude krachtstroom slijpmachine met 300 mm stenen tegen niets ruilen.
    Dat heerlijke 'VVVVOOOEMMMM' geluid als ik de bakelieten knop van de schakelaar indruk is gewoon heerlijk.

Ik heb verschillende machines gehad maar uiteindelijk deze aangeschaft in combinatie met de Wolverine hulpstukken:
    https://dehoutdraaierij.nl/shop/slijpen/slijpmachine/
    Niet goedkoop maar zijn geld waard.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ik heb een ander systeem maar ik kan wel beamen dat dit een heerlijke machine is die prachtig loopt
    Geen geklooi met water, zalig...
    Met een hamer past alles...

Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Heren, dank zover.
    @ O Peaty: inderdaad, dat platte vlak op de beitels spreekt me bijzonder aan. Ook het kunnen toepassen van schuurbandjes met verschillende korrelgrootte klinkt goed. Op mijn huidige slijpsystemen (waterstenen, dan wel de diamant steen en strop) werk ik ook van grof naar fijn en tot slot polijsten op de strop. Het scheert goed.
    @ Matthieu: dank voor de tip, ik heb weer iets geleerd. Ik had nog niet van die CBN stenen gehoord. Weer iets om in overweging te nemen.

Zo een cbn schijf (op die machine) is meen ik 200mm, het stukje dat je slijpt van je beitel een mm of 3 tot 6mm ?
    De holling die in je beitel komt is te verwaarlozen, op een vouw van 3mm komt dat overeen met een holling van 0.011 mm, voor 6mm is dat dus 0.022mm
    Iets zegt me dat je daar echt geen fluit van merkt

Ik slijp op een Tormek met CBN en dat bevalt me goed. Alleen gewone houtbeitel vind ik er niet prettig op slijpen en doe dat op mijn creuzen.
    Ik heb een demo gezien op een ProEdge en vond dat met het verwisselen van de banden te omslachtig en te lang duren.
    Als ik nu voor de keuze zou staan ging ik absoluut voor de machine hierboven ook al genoemd, n.l. https://dehoutdraaierij.nl/shop/slijpen/slijpmachine/
    Maar zo heeft ieder zijn eigen idee over het slijpen.

Een schuurband wisselen bij de ProEdge is in 10 sec gebeurd.

Er is inmiddels een nieuw en soortgelijk systeem, ontwikkeld en vermarkt door Axminster: https://www.axminster.co.uk/axminste...-system-103474
    Deze is duidelijk afgeleid (creatief gekopieerd) van de PE. Hij is gloednieuw en nog maar net in de markt.
    Gebruikerservaringen zijn er nog niet, maar die zullen wel spoedig volgen in The Woodturner.

Goeie genade, 455 euro voor een motor, lagers, een paar rollen en een spansysteem...

Forum Rechten