Besmet met het (houtdraai) virus en nu? Dilemma over slijpen-Help!!

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Even voor de goede orde: ik heb nog niet eens een draaibank, maar probeer voor mezelf een plaatje te maken met wat er straks nodig is om hobbymatig met houtdraaien bezig te gaan.
Ik heb gisteren samen met de echtgenote een workshop houtdraaien gedaan, om te kijken of ik/we dit leuk genoeg vinden. Nou....verkocht dus;). Maar als je wilt houtdraaien heb je wel wat spullen nodig. Oke, een draaibank daar heb ik wel een idee over. Beitels, ook geen discussie. Maar die dingen moet je wel scherp houden. En ik geloof niet dat mijn waterstenen toereikend zijn, net zo min als m’n diamantsteen en strop. Ben bang dat er toch echt een slijpmachine moet komen. En daar hebben we dan het eerste dilemma....droog of nat. Sorby of Tormek? Wat is wijs? Beide systemen kosten zowat hetzelfde als een klein draaibankje. Mijn werkplaatsje is in een niet verwarmde garage. Ik ben niet goed met een gewone bankslijper, te snel verbrande snijvlakken (waarschijnlijk een jeugdtrauma van de mts dat is blijven hangen).

Tot nog niet zo heeeeel lang geleden, wilde ik nog wel eens voor goedkoop gaan. Daar ben ik ondertussen we overheen gegroeid: goed gereedschap is soms het hele werk:eek:.
Wat zijn de plussen en minnenvan de beide slijpsystemen? Ik hoor graag jullie ervaringen en dan met name van de Sorby. Ik heb al eens op een Tormek T8 gewerkt, dus die ken ik wel een beetje. Maar dat geklieder met water staat me een beetje tegen ( geen stromend water in de werkplaats en geen afvoer).
vriendelijke groet.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Goed bezig!
Naast het leren van houtdraaien is het leren slijpen net zo belangrijk of misschien nog wel belangrijker. Al kun je nog zo goed draaien, met een stompe beitel wordt het niets.

Ik heb de ProEdge van Sorby al een jaar of vijf en ik ben er heel tevreden over.
Alles is heel goed instelbaar en werkt perfect. Het m.i. grote voordeel is dat je een vlakke vouw aan je beitel krijgt i.pv. een holle vouw zoals bij de andere slijpsystemen.

Tweede voordeel is het gebruik van de diverse schuurbanden. Om een model aan je beitel te slijpen kan je dat doen met een korrel 60 band en dan geleidelijk naar 120 en 240 gaan of daarna nog fijnen en polijsten met een TriZact band.
Ook voor de PE zijn er nog hulpmiddelen voor het slijpen van messen. Ik heb die en dat gaat ook prima.

Is je budget ruim genoeg dan kies je voor een van beide. Er zullen nog wel een paar reviews komen die vóór de Tormek zullen pleiten.

Is je budget wat bescheidener kies je voor een eenvoudige werkbankslijpmachine of een wat duurdere versie die 1500 tpm draait ipv 3000.
Nog weer duurder een machine met 200 mm stenen ipv 150 mm stenen. deze maakt de vouw wat minder hol
In de meeste gevallen zul je één of wellicht beide stenen moeten vervangen door witte of rose 40 mm stenen.
Je kunt nu ook weer wat hulpmiddelen kopen voor mn het slijpen van je gutsen mbv het Wolverine-systeem of je maakt die jigs zelf.

Hier vind je een beschrijving van alles wat je nodig hebt. Het is wel in het Engels en de maten zijn pre-historisch in duimen: Bekijk bijlage Jean_Michel_sharpening_jigs.pdf

Ik heb deze jaren geleden al gebouwd en goed en leuk mee gewerkt. Nu zijn een aantal beginnende leden van Radius Westfriesland ermee bezig.
Bij een Tormek ben je gebonden aan één slijpsteen of dat nou de originele of een CBN-versie is. De steen draait uiterst langzaam en het duurt een eeuwigheid voordat je beitel scherp is.

Zoals je ziet is de keuze reuze en is er iets voor eenieders portemonnee.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is ook wat je zelf goed vind werken natuurlijk. Ik zou mijn oude krachtstroom slijpmachine met 300 mm stenen tegen niets ruilen.
Dat heerlijke 'VVVVOOOEMMMM' geluid als ik de bakelieten knop van de schakelaar indruk is gewoon heerlijk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een ander systeem maar ik kan wel beamen dat dit een heerlijke machine is die prachtig loopt
Geen geklooi met water, zalig...
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Heren, dank zover.
@ O Peaty: inderdaad, dat platte vlak op de beitels spreekt me bijzonder aan. Ook het kunnen toepassen van schuurbandjes met verschillende korrelgrootte klinkt goed. Op mijn huidige slijpsystemen (waterstenen, dan wel de diamant steen en strop) werk ik ook van grof naar fijn en tot slot polijsten op de strop. Het scheert goed:p.
@ Matthieu: dank voor de tip, ik heb weer iets geleerd. Ik had nog niet van die CBN stenen gehoord. Weer iets om in overweging te nemen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo een cbn schijf (op die machine) is meen ik 200mm, het stukje dat je slijpt van je beitel een mm of 3 tot 6mm ?
De holling die in je beitel komt is te verwaarlozen, op een vouw van 3mm komt dat overeen met een holling van 0.011 mm, voor 6mm is dat dus 0.022mm
Iets zegt me dat je daar echt geen fluit van merkt
 
Ik slijp op een Tormek met CBN en dat bevalt me goed. Alleen gewone houtbeitel vind ik er niet prettig op slijpen en doe dat op mijn creuzen.
Ik heb een demo gezien op een ProEdge en vond dat met het verwisselen van de banden te omslachtig en te lang duren.
Als ik nu voor de keuze zou staan ging ik absoluut voor de machine hierboven ook al genoemd, n.l. https://dehoutdraaierij.nl/shop/slijpen/slijpmachine/
Maar zo heeft ieder zijn eigen idee over het slijpen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Een schuurband wisselen bij de ProEdge is in 10 sec gebeurd.

Er is inmiddels een nieuw en soortgelijk systeem, ontwikkeld en vermarkt door Axminster: https://www.axminster.co.uk/axminst...eluxe-variable-speed-sharpening-system-103474
Deze is duidelijk afgeleid (creatief gekopieerd) van de PE. Hij is gloednieuw en nog maar net in de markt.
Gebruikerservaringen zijn er nog niet, maar die zullen wel spoedig volgen in The Woodturner.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Slik.....ok.
het zijn natuurlijk appels en peren, maar als ik effe snel die prijzen op een rijtje zet:
de winnaar is de Tormek, compleet voor houtdraaiers (setprijs)= pakweg € 1100,00
de Sorby Pro Edge deluxe ( ook met de nodige onderdelen om draaibeitels te kunnen slijpen) een goede € 550,00
met wat extra schuurbandjes en een verdwaald accesoire € 600,00
en dan de bankslijper met CBN wiel € 399, daar nog wat Wolverine accesoires bij, kom je ook in de buurt van de € 500 - 550.
Hier en daar wat prijzen bekeken op de verschillende sites en niet naar speciale aanbiedingen gekeken, ik weet het, een beetje kort door de bocht. Maar puur op dit snelle financiele plaatje gebaseerd, denk ik dat de keuze straks gaat tussen de Sorby Pro-Edge en de bankslijper met CBN wiel. De meerprijs om een Tormek te kunnen kopen steek ik dan liever in een knappe set draaibeitels en wat andere nuttige zaken (gelaatscherm, knappe lamp, etc.).
Dat wordt sparen......:rolleyes:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@ O'Peatey: Ja dat gaat helemaal nergens over, die lachen zich een bult

@EdP: Die bankslijper heeft nog wel meer voordeel tov de tormek, de tormek is een hele langzame slijper, wil je daar eens een beitel op omslijpen kan je gerust een week vrij nemen ! de bankslijper met CBN wiel draait een 800 toeren (als ik me niet vergis) daar kan je rustig een beitel mee omslijpen

Als je goed omgaat met je een CBN wiel is de kans groot dat jij die niet verslijt
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De Midi bankslijper draait 1450 tr/min.
Hoe 'snel' is een Tormek met CBN? Even traag als het gewone wiel of sneller?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Om je beitel alleen te slijpen is 90 tpm prima (ik gebruik het ook (clone van de tormek)) maar om een beitel in vorm te slijpen of een beschadiging weg te slijpen heb je er niks aan, dat is echt te langzaam
Die drechelmeister draait heel fijn met een CBN wiel
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
EDP,

ik moet de drie grote Tormeks die op mijn werk staan onderhouden. Tormek slijpmachines hebben onderdelen die moeten vervangen worden na verloop na vele uren gebruik. Tormek loopt bijvoorbeeld op nylon bussen en niet op kogellagers. De bussen slijten, en ook de as heeft last van roest. De nieuwere RVS assen blijken wat minder last te hebben van roest, maar ik zal binnenkort weten of ze door het geoxideerde ijzerslijpsel worden gecontamineerd of niet. De plastieken aandrifwielen kraken ook,: ze worden tegenwoordig in metaal gemaakt. Ook de stenen moet ik regelmatig vervangen. Waterbakken gingen stuk. Toegegeven: die drie machines worden intensief gebruikt. Ik heb er ook 2 droge slijpmachines staan. Daar heb ik allen nog maar de stenen moeten verwisselen. In mijn werkplaats staan er ook enkele droge slijpmachines, zelf ik wil geen Tormek, en zeker niet om mijn houtdraaigereedschap op te gaan slijpen. Op geen van de droge slijpmachines heb ik iets anders dan de stenen moeten vervangen en die gaan langer mee dan die van Tormek.

Wil je efficiënt slijpen: ik heb goede ervaringen met de machine van Dehoutdraaierij , de traagdraaiende, droge 200 mm slijpmachine met witte steen en CBN.

Wil je goedkoop gaan , maar ongeveer evengoed, overweeg dan de raad van O Peatey: een 150 mm droge slijper (sneldraaiend is goedkoper) met witte of roze steen erop.Korrel 60 of max korrel 80 voor de stenen. Eventueel een CBN erop zetten.
De ervaring leert mij dat je toch wel best even naar het vermogen kijkt bij deze configuratie: 250 watt is wat aan de lage kant, ik heb op mijn werk de Creusen werkbankslijpmachine DS4150T ( dat is of was hun instapmodel) met CBN. Dat werkt, maar je hoort het toerental echt wel verminderen. Vanaf 350 Watt zit je, denk ik, als gegoten.


groeten,
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar heel kort door de bocht - een goedkope werkbankslijper met witte steen (da's wel belangrijk, en liefst een brede) is al bruikbaar voor houtdraaien. Als je een sneldraaier hebt (3000 rpm ipv 1500) heb je wat beleid en wellicht een bakje water nodig om je beitel niet te verbranden, maar met HSS beitels of beter voldoet dat best. Een 1500 toeren machine is beter. Als je geld voor een Creusen hebt, nog beter (die kun je overigens nog wel een 2dehands op de kop tikken). CBN wiel - nog beter. Een langzame natslijper zou ik voor houtdraaien nooit kopen... Ik zei het al, kort door de bocht...
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Er begint zich iets af te tekenen......dank u voor al deze input. Iets met een CBN wiel lijkt de beste keuze, als ik alle bovenstaande meningen/ervaringen afweeg.
Standtijd +
Snelheid van slijpen +
Kosten +
Ik zal de goede raad hier gegeven in acht nemen: ongeveer 350W vermogen, bij voorkeur een 200 mm steen, maar 150 mm kan ook en een toerental van 1500 /min of wat lager.....maar niet te laag.
Voldoende stof tot nadenken. Ik laat weten wat het uiteindelijk geworden is.

Vriendelijke groet,

Ed
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
150 mm snel of traag is OK.
De 350 watt heeft op deze machine betrekking.

Bij de 200 mm wordt de trage aangeraden, over de snelle versie ( + 3000 toeren/minuut) werd hiet niet gesproken. Voor het slijpen van houtbewerkingsgereedschap zou ik geen snelle 200mm aanschaffen. De omtreksnelheid is te groot, de kans op oververhitten van steekbeitels , schaafbeitels en dergelijke is te groot. Tenminste als je op stenen slijpt. CBN blijft wat koeler. HSS gereedschap verdraagt wel wat meer dan het klassieke gereedschapsstaal.


groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.