Besmet met het (houtdraai) virus en nu? Dilemma over slijpen-Help!!

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik ben heel tevreden met mijn Tormek. Nu met cbn wiel omdat de standaard steen snel slijt bij het slijpen van HSS gutsen. Welk systeem je ook kiest als je de techniek beheerst krijg je met alle systemen scherpe beitels. Ik heb in het verleden bij 2 draaiers les gehad de een wette alles af de andere wette zijn gutsen nooit af. Zo is het naar mijn mening ook met hol of vlakke vouw. Maakt niet uit. Hol vind ik prettig want dan kan ik makkelijker met het hand steentje wat bijslijpen (o kon dit maar). Ja de Tormek slijpt langzaam, dat is alleen maar een probleem als je de vouw wil wijzigen. Daar heb ik geen last van. IK koop gewoon een andere guts:p .
Zou ik een krap budget hebben dan zou ik een tweede hands creusen kopen en hier tormek hulpstukken opzetten.
Succes
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik wilde toch even laten weten wat het nu geworden is.
Ik ben toch voor de Sorby Pro-Edge gegaan. Die was bij de Houtdraaierij in de aanbieding (in de luxe uitvoering, dus met een aantal accessoires). Ik heb daar vanmiddag diverse houtdraaibeitels mee staan slijpen (platte beitel 2 stuks, afruwguts en 3 afsteekbeitels).
Dat ging als een zonnetje. Zelfs het wisselen van schuurbandjes ging rap naar mijn idee.;) Ik ben er blij mee.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Dat is een geweldige machine. Ik gebruik naast het standaard platform eigenlijk alleen een hulpstuk om vingernagels te slijpen aan houtdraai gutsen. Ik heb de hulpstukken voor messen maar gebruik die niet zo vaak. Wetten doe ik op een polijst machine van Kurt Koch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.