Info frees machine / boven frees machine/tafel

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Beste forumleden,

Ik heb een Electra beckum TF 100 op het oog, maar ik heb nu ook een festool 1010 boven frees en tafel waar hij in kan.

kan iemand mij vertellen wat de voordelen b.v. zijn van de TF 100 of soortgelijke tov mijn festool.

ik zie wel dat je andere frezen kunt kopen op de tf100 die je op de festool niet kunt plaatsen..

graaf info hier over.
 

Bijlagen

  • image;s=644x461.jpg
    image;s=644x461.jpg
    18,4 KB · Weergaven: 370

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Dat is wel een heel ander soort machine. Jouw bovenfrees kan je ook in je hand houden, dat lukt met deze niet ;-)

Nee, zonder dollen; hier kan je veel grotere frezen op plaatsen voor veel zwaardere werkzaamheden, wat mij betreft zouden de twee naast elkaar bestaan en is het niet zozeer een of/of keuze.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Ok snap m idd,, maar zou ook graag eens horen wat je er meer mee kunt zeg maar,, wanneer pak je nou, of heb je grotere frezen nodig?

een leuk randje ergens langs frezen kan natuurlijk prima met de 1010, maar is voor mij als zeg maar leek hier op, nog niet helemaal duidelijk. of wanneer groei je ui de 1010 in de tafel en heb je echt die andere tafel met vaste motor nodig.

graag met evt foto's natuurlijk of een verwijzing naar een artiekel of filmpje



Dat is wel een heel ander soort machine. Jouw bovenfrees kan je ook in je hand houden, dat lukt met deze niet ;-)

Nee, zonder dollen; hier kan je veel grotere frezen op plaatsen voor veel zwaardere werkzaamheden, wat mij betreft zouden de twee naast elkaar bestaan en is het niet zozeer een of/of keuze.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dit is een vertikale freesmachine met een as van 30 (of 50) mm voor het frezen van profielen en sponningen.
Zoals al gezegd is dit een totaal andere machine dan een bovenfrees. Ze dient voor het zware freeswerk zoals sponningen van ramen.

1.jpg

Dit is een freeskop die op zulk een machine gebruikt wordt.
Let wel op: een verticale freesmachine is een vingerdief. Deze machines zijn straffen fouten van de gebruiker genadeloos af.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ok, dus hij is meer voor deuren en ramen,, maar de modellen frezen 8mm b.v. heb je dus niet met deze tafel.

begrijp idd dan beter dat je mischien ze allebij goed kunt gebruiken.

verder iemand nog een idee? liefst foto er bij wat je meer maak met een frees machine
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Niet alleen voor ramen en deuren.... Alle mogelijke profileerwerk... Kastdeurtjes.... ook kleinere profielen...

Als je het wil vergelijken met een bovenfrees: de topie is de grote broer & professionele variant van de bovenfrees in een tafeltje.

Voordelen: Meer vermogen. Betere stofafzuiging. Stabieler. Mogelijkheid om met aandrijver te werken (veiliger, constante doorvoer, regelmatig freesbeeld). Veel groter bereik (al snel 15 cm boven de machinetafel). Grotere frezen mogelijk. etc.

Nadelen: zowat gevaarlijkste machine in je werkplaats (laat je de eerste keer begeleiden door iemand die het kent of ga naar een avondschool ofzo...)(grotere diameter van de freeskoppen maakt dat er veel meer kracht mee gemoeid is als er iets mis gaat in vergelijking met een bovenfrees in een tafel), frezen zijn duur in vergelijking met bovenfrezen (al is dat relatief: profielmessen voor een universele beitelkop zijn goedkoop, maar hier kan je enkel massief mee bewerken)

In sommige topie's kun je ook gewone bovenfrezen bevestigen, maar het toerental ligt hier vaak meestal te laag voor.

Getoonde machine in openingspost is een lichte hobbymachine.

Wat je maakt? Alles wat je maar kan bedenken... Kijk eens naar en catalogus van freeskoppen en universele freesmessen, dan kan je je het zowat bedenken....

Bovenfrees blijft zoal eerder vermeld nodig: uit de hand werken met de machine...

Heb lang alle drie gehad: bovenfrees uit de hand, bovenfrees in tafel en topie. De bovenfrees in de tafel is er recent niet meer (om plaats te besparen: huidige topie kan hetzelfde).
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Als je graag foto hebt: laatst afgewerkte kast, alle profileerwerk (profielen stijlen & regels en profieltje van kader waar deuren inliggen) is op een topie gedaan met universele freeskop (goedkope mesjes). Als ik foto's over het maken moest terugvinden zal ik ze nog posten in ander topic.
 

Bijlagen

  • badkamerkast.jpg
    badkamerkast.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 287
Laatst bewerkt:

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
bedankt voor je duidelijke uitleg, dit zijn idd sereuze koppen idd... kan me ook voorstellen dat je bij zwaarder werk deze machine wel beter kunt gebruiken..

zeker als je veel profielen wil frezen.

met welke machine heb je de deurtjes gemaakt? mooi resultaat !!!
 

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Heb enkele weken geleden een zelfde machine gekocht met doorvoerapparaat. Wil hem gaan gebruiken voor mes- en groefverbindingen en paneeldeurtjes. Heb zelf een onderstel gemaakt zodat ik de machine wat makkelijk kan verplaatsen. Bij HBM een freeskop gekocht om het uit te gaan proberen. De eerste resultaten zijn prima.
20190210_232418 (002).jpg




















Knipsel.jpg
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
met welke machine heb je de deurtjes gemaakt? [/QUOTE zei:
Profielen van de deuren zijn gefreesd met deze: https://www.woodworking.nl/showthre...ie-zaag-casadei-drijfkracht&highlight=casadei
Was zeker niet de beste topie: grootste probleem was dat je de snelheid niet kon regelen.

Om daarna een jaar of twee in de voorraad te liggen en recentelijk verwerkt te zijn tot het getoonde resultaat :rolleyes:

Heb een paar foto's teruggevonden. Het was, zie ik nu, wel met een duurdere freeskop. Gelijkaardig profiel bestaat echter ook in de goedkope wegwerpmessen.

IMAG0394.jpg
IMAG0395.jpg
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Ziet er idd mooi uit,

heb je al voorbeelden om te laten zien?

weet niet waar je vandaan komt

Heb enkele weken geleden een zelfde machine gekocht met doorvoerapparaat. Wil hem gaan gebruiken voor mes- en groefverbindingen en paneeldeurtjes. Heb zelf een onderstel gemaakt zodat ik de machine wat makkelijk kan verplaatsen. Bij HBM een freeskop gekocht om het uit te gaan proberen. De eerste resultaten zijn prima.
Bekijk bijlage 84854




















Bekijk bijlage 84855
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Bedankt voor de tip , dat setje ga ik ook maar eens bestellen
Eind van de week kan ik ook zo'n machine ophalen , iets ouder
Wielen ook een idee , al zit ik zelf te denken om een soort van eiken palletje te maken zodat ik hem weg kan zetten met de palletwagen

Heb enkele weken geleden een zelfde machine gekocht met doorvoerapparaat. Wil hem gaan gebruiken voor mes- en groefverbindingen en paneeldeurtjes. Heb zelf een onderstel gemaakt zodat ik de machine wat makkelijk kan verplaatsen. Bij HBM een freeskop gekocht om het uit te gaan proberen. De eerste resultaten zijn prima.
Bekijk bijlage 84854




















Bekijk bijlage 84855
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.