Frees loopt los

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Hoi,
Ik heb het probleem dat mijn freesjes soms loslopen tijdens het frezen.
Al draai ik de wartel erg vast toch komt hij soms los.
Zou die spie bus(?) versleten zijn?
Groet Koen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een Black&Decker fressmachine die ik jaren geleden bij de Praxis kocht. Bij nader onderzoek bleek dat deze een spantang met 1/2 inch maatvoering had:confused: Het was indertijd een leuke aanbieding met een bijgeleverde set freesjes. Alleen had ik niet door dat de 12 mm freesjes niet goed genoeg vastgeklemd werden...... Na ontdekking gebruik ik de 1/2 inch freesjes en heb ik een 8mm spantang bij B&D nabesteld. Nu werkt het goed. Advies: check de maat van je spantang eens!

Succes! Fons
 
Laatst bewerkt:

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Een frees in een bovenfrees mag niet de volle lengte in de spantang , maar iets terugtrekken en dan vastdraaien .
Of er zit een braam op je spantang , had ik zelf ook een paar weken geleden .

Succes Willem
 
Laatst bewerkt:

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Hoi,
Het is een Hitach M12V van een jaar of 10-15
freesjes komen uit zo'n voordeelsetje en ook van ecotools, 8mm.
Ik zal hem eens demonteren en goed schoonmaken.
Maar kan zo'n spie bus versleten raken?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als je de freesjes vastzet als een sluisdeur gaat de spantang er wel aan. Als er een klap mee is gemaakt of er zijn meerdere keren freesjes uitgekomen is dat verre van bevoordelijk voor de staat van de spantang (het is geen spiebus!).

Ik kan maar één advies geven, nieuwe spantang en moer bestellen. Met loslopende frezen loop je het risico op ongelukken en schade aan de machine.

En goedkope freesjes zitten vaak onder het vet, maak die altijd even schoon met wasbenzine of remmenreiniger.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Nu weet ik dat de Bosch GOF1600 een gruwelijke ontwerp fout heeft waardoor freesjes niet goed vast te zetten zijn, maar dat is makkelijk op te lossen.
Loopt de moer van de spantang ergens tegen aan, waardoor deze niet verder vast te draaien is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.