Kibani kettingzaag

Zero-Fox

Nieuw lid
28 nov 2019
23
0
Omg Doetinchem
ik heb dit wel eens gedaan met een stihl 026 met 35cm blad. Karretje gefabriceerd om de zaag te geleiden.

Was heel leuk om een keer te doen, maar heb je eigenlijk een veel dikkere kettingzaag voor nodig, zeker als er een langer blad op komt.

Daar komt bij de de zaag best wel lang achtereen op hoog vermogen draait, daar moet hij ook tegen kunnen (hobby zaag gaat dit niet lang volhouden) (en afstelling iets aanpassen)
Als ik dit vaker zou willen doen met een langer blad zou ik een Stihl 060 of vergelijkbaar iets nemen.
Als je het gaat proberen, je hebt ook een andere slijping nodig van je ketting omdat je in langsrichting zaagt ipv dwars. Toen bij een zaakje in de buurt laten slijpen voor een paar euro.

Bekijk bijlage 92310
Bekijk bijlage 92311

Dat is een leuk systeem! Wat ik gezien heb zijn frames die op de bovenkant van de stam rusten nadat de eerste zaagsnede gemaakt is. Voor de eerste snede gaat het net iets anders, maar hetzelfde principe... En ik had inderdaad gezien dat er een andere ketting voor te krijgen is die gemaakt is voor de nerf richting. Ik zal mij eens (nog meer) verdiepen een geschikte zaag... En qua hoeveelheid valt het wel wat ik achtereen zou moeten doen... De stammen die ik nu heb zijn iets langer dan 1m en de dikste is op het dikste punt 45cm. Dus een zwaard van 90cm is meer vooruit denken dan nu noodzakelijk. Maar ik denk dat een zwaard van 50cm net niet genoeg ruimte heeft om hem in een geleider te bevestigen... Maar als ik een beetje weet naar welke zaag het aan zou kunnen, dan kan ik gericht opzoek naar een goede 2ehands

- - - Updated - - -

1) niet voldoende vermogen om de langere ketting door het hout te krijgen
2) onvoldoende smering, omdat de kettingzaag er van uitgaat dat er niet zo'n lang blad op zit
3) kettingzaag niet geschikt voor een stevigere ketting (.404" bijvoorbeeld)

Hmm... Makes sense...
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Deze had ik gemaakt om een grote stam te kunnen zagen die ik niet kon vervoeren.
De foto's zijn van testen achter het huis. De grote stam is achteraf niet doorgegaan.
Mijn conclusie was dat dit ideaal zou zijn om op locatie te kunnen zagen in handbare stukken, maar als je het gewoon bij
huis wilt doen dat het veel efficienter zou zijn om een lintzaag te maken.
Vergis je niet in hoeveelheid brandstof die je verstookt om dit soort snedes te maken.

Als je er ooit mee verder wilt, kan wel wat foto's sturen van hoe ik het karretje bedacht heb.
Was een systeem waarbij je 2 stukken aluminium in de kopse kant van de stam kunt schroeven en dan een lange geleider daar overheen waar het karretje overheen rijdt.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Wat gebeurt er als je zaag niet zwaar genoeg is? Gaat ie dan stuk? Of gaat ie steeds vast lopen?


Er kunnen verschillende dingen gebeuren.
Ik heb zelf ooit de kleinste elektrische Stihl-kettingzaag gehad. Heerlijk machientje, lekker handzaam. Natuurlijk heb ik er een langere zaag opgezet (want dat kon ik niet laten). Daardoor raakte de aandrijftrein zwaarder belast, wat tot gevolg had dat een groot kunststof tandwiel opeens geen tanden meer had. Dat tandwiel heb ik vervangen, maar niet veel later brak de as van het anker af, precies op de plek waar die as is afgevlakt voor het tandwieltje. Einde verhaal.

Ik gebruik nu al járen de zwaarste elektrische Stihl, tot volle tevredenheid. Mooie sterke machine die toch handzaam is. Met een iets te grote zaag, "natuurlijk".

Als je een grote zaag in je machine zet, dan wordt de machine veel zwaarder belast. Het is (technisch gezien) een vervelende belasting, want stotend en trillend. Daardoor kan de machine inwendig kapot gaan (zie bovenstaand verhaal), of doorbranden.

Een ander probleem is de afvoer van de spanen. Bij elke verspanende bewerking is de afvoer van de spanen het grootste probleem.
Hoe langer de zaagketting, hoe lastiger het wordt om de toegenomen hoeveelheid spanen af te voeren. De zaag kan er in "stikken".

Het derde probleem is, dat de aandrijving is gemaakt voor een bepaalde zaaglengte. Als je er een langere zaag op zet, is de beschikbare hoeveelheid kracht per snijtand kleiner. Daardoor zul je minder voortgang kunnen maken, en zullen de afzonderlijke tanden minder diep kunnen snijden. Dat resulteert in fijner stof, snellere afstomping en zwaardere belasting van machine en machinebediener.

Ten slotte: een langer zaagblad wordt ook instabieler, het zal meer gaan zwabberen. En ook de bevestiging ervan aan de machine krijgt er meer van langs.

Mijn advies: zet gerust een "iets" langer zaagblad op je machine, maar nooit meer dan dat "iets". En houd je zaag vlijmscherp.
Wim.
 

Zero-Fox

Nieuw lid
28 nov 2019
23
0
Omg Doetinchem
Er kunnen verschillende dingen gebeuren.
Ik heb zelf ooit de kleinste elektrische Stihl-kettingzaag gehad. Heerlijk machientje, lekker handzaam. Natuurlijk heb ik er een langere zaag opgezet (want dat kon ik niet laten). Daardoor raakte de aandrijftrein zwaarder belast, wat tot gevolg had dat een groot kunststof tandwiel opeens geen tanden meer had. Dat tandwiel heb ik vervangen, maar niet veel later brak de as van het anker af, precies op de plek waar die as is afgevlakt voor het tandwieltje. Einde verhaal.

Ik gebruik nu al járen de zwaarste elektrische Stihl, tot volle tevredenheid. Mooie sterke machine die toch handzaam is. Met een iets te grote zaag, "natuurlijk".

Als je een grote zaag in je machine zet, dan wordt de machine veel zwaarder belast. Het is (technisch gezien) een vervelende belasting, want stotend en trillend. Daardoor kan de machine inwendig kapot gaan (zie bovenstaand verhaal), of doorbranden.

Een ander probleem is de afvoer van de spanen. Bij elke verspanende bewerking is de afvoer van de spanen het grootste probleem.
Hoe langer de zaagketting, hoe lastiger het wordt om de toegenomen hoeveelheid spanen af te voeren. De zaag kan er in "stikken".

Het derde probleem is, dat de aandrijving is gemaakt voor een bepaalde zaaglengte. Als je er een langere zaag op zet, is de beschikbare hoeveelheid kracht per snijtand kleiner. Daardoor zul je minder voortgang kunnen maken, en zullen de afzonderlijke tanden minder diep kunnen snijden. Dat resulteert in fijner stof, snellere afstomping en zwaardere belasting van machine en machinebediener.

Ten slotte: een langer zaagblad wordt ook instabieler, het zal meer gaan zwabberen. En ook de bevestiging ervan aan de machine krijgt er meer van langs.

Mijn advies: zet gerust een "iets" langer zaagblad op je machine, maar nooit meer dan dat "iets". En houd je zaag vlijmscherp.
Wim.

Thanks! Dat is een helder verhaal!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.