Kibani kettingzaag

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
heeft iemand ervaring met deze zagen vooral de electrische variant lijkt me wel wat voor af en toe het snoeien van mijn knots wilg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als ik een merk Google en geen fabrikantenwebsite kan vinden is er maar één advies: Ver van wegblijven!

Ga voor een instapmodel van Stihl, Husqvarna of Dolmar/Makita. Dat is op elke hoek van de straat te krijgen, inclusief de onderdelen en de service.

Van die rukmerken moet je ook maar afwachten of ze wel veilig zijn, de genoemde topmerken zijn dat zeker.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb een kibani bosmaaier gekocht.

Ik heb er een maandje veel plezier mee gehad, nu is ie dood.

Achteraf gezien had ik moeten doorsparen, maar ik dacht misschien valt het mee.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alles van het merk slecht is, maat ik zou het persoonlijk niet kopen.

Succes nog.

Gr Danny
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Voor het af en toe snoeien van een knotwilg zou ik geen kettingzaag nemen.
Neem een goede en scherpe snoeizaag, werkt ongeveer net zo vlug of vlugger.
Elektrische zaag pakken/snoer pakken/olie tanken/slijpen/naar boom lopen.takken zagen
Snoeizaag pakken/naar boom lopen en zagen, paar halen en tak door.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Toevallig vorig weekend met mijn buurman samen een 3tal knotwilgen met een uitschuifbare kettingzaag (elecrtisch) van de LIDL geknot, en ik moet zeggen dat die er doorheen ging alsof het boter was en er zaten takken bij die een stevige bovenarm teniet deden.
Is alleen beschikbaar als die in de aanbieding is, want ik zie hem niet in de shop.
 

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
75
28
friesland
En vergeet je beschermende kleding niet, handschoenen, zaagbroek, bril, gehoorbescherming. Goede scherpe bomenzaag doet wonderen en veel veiliger

gr

Frank
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Voor 1 keer per jaar een knotwilg snoeien zou ik ook een snoeizaag en takkenschaar halen. Maar wil je persé een elektische kettingzaag, dan zou ik voor een bekender merk als stihl kiezen. Als je daar problemen mee hebt, ga je naar de dealer in de buurt, en bestel je nieuwe onderdelen. Voor een onbekend merk is het maar afwachten of er uberhaupt onderdelen voor zijn te krijgen, en het zal in de meeste gevallen zo zijn, dat de hele machine moet worden opgestuurd via de winkel waar je deze gekocht hebt, terwijl een bekender merk vaak terplaatse gemaakt kan worden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
met de hand zit er toch gauw een uurtje of vier zaagwerk in die willig
De takken zijn tot rond 8 gauw een stuk of 80 en ik zaag ze ook in stukjes van 30 cm voor de vuurkorf:)

(wilg brand prachtig rustig)

maar heeft iemand al een dergelijke zaag gebruikt?
(die ene goedkope sthil vertrouw ik eigenlijk ook niet dat scheelt te veel met de overige zagen die ze maken)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor niet al te dik wilgenhout werkt dit ook goed en snel.

1.jpg

Het heet in het Duits Schweizer Gertel, een Nederlandse naam ken ik niet.
Eens je de slag te pakken hebt werkt dit snel en veilig voor takken tot een centimeter of vijf, al dan niet in twee keer.
Ook zeer geschikt voor het verwijderen van zijtakken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Voor wat het waard is, ik heb onlangs een hele dag met een Kibani benzinezaag gewerkt bij een vriend van me.
Hij heeft de machine nu een jaar of drie naar ik meen te weten en nog geen misslag gedaan.
Duitse kwaliteit en ik snap er geen moer van dat ze voor zo weinig geld zulke kwaliteit op de markt kunnen brengen.
En dat vage gedoe van geen website snap ik ook niet, maar ik kan i.i.g. een oordeel vellen over de 58 cm Kibani.
Kwaliteit voor geen geld.
Trouwens als het gaat om snoeiwerk dan zou ik een top handle nemen, klein en licht.
Wel goed mee omgaan, want doordat de handgrepen erg dicht bij elkaar zitten kunnen er onvoorspelbare dingen gebeuren.
Dus gewoon zorgen voor alle veiligheidsmaatregelen en succes!
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
140
55
bij van cranenbroek heb je voor 60 euro een kettingzaag met blad en ketting van oregeon,
heb die hier nu al een jaar of 5 in gebruik voor het haardhout en er zeker 45 m3 mee weggezaagd zonder dat die een kick geeft
terwijl de stihl van mijn broertje van over de 300 euro na nog geen 8 kuub de geest gegeven heeft.
 

AlainDM

Nieuw lid
9 mrt 2018
10
2
Als het maar voor één knotwilg is zou ik voor een handsnoeizaag kiezen, en verder kan ik me alleen maar scharen achter het feit dat als je een kettingzaag wil kopen , je best voor een kwaliteitsmerk kan gaan . Kettingzagen zijn geen speelgoed , er gebeuren nog steeds ongevallen mee door onachtzaam gebruik en onvoldoende kennis van de gebruiker al dan niet met dodelijke afloop. Wat hier net aangehaald werd betreffende de stihl die al na 8 kuub de geest gaf: in de verkeerde handen kan je een zaag van 800 euro ook in enkele uren om zeep helpen. Verder is een technisch mankement nooit uit te sluiten, maar bij een merk als stihl dat bij een merkverdeler werd aangekocht kan je er toch terecht voor herstelling al dan niet onder waarborg...
Die goedkope (meestal chinese) rommel blijf ik ver van weg. Zelf heb ik al vele jaren een Makita(dolmar) van een lokale gekende tuinmachinehandel die al heel wat uurtjes in de bossen gewerkt heeft en me nog nooit in de steek heeft gelaten. Verder hangt veel van de eigenaar af : na elk gebruik reinig ik de zaag met perslucht, word de ketting gevijld(niet geslepen) indien nodig en de olie bijgevuld.

DSC_1286.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Zero-Fox als je er een lang blad ? 90CM? dan moet je er een zwaardere kettingzaag achter zetten met goed vermogen. Meestal kan je met kleine kettingzagen wel wat grotere bladen erop zetten maar niet zo heel veel groter :)
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik zoek zelf een kettingzaag om met een frame planken van stammen te zagen. Zou jouw genoemde een lang blad aankunnen?


Een stam tot planken zagen met een kettingzaag? Dat lijkt leuk maar werkt niet.
Als je een stam schulpt met een kettingzaag, dan zaag je feitelijk vol-kops hout met die ketting. En dat gaat kl*te.

Lang geleden kocht ik voor 3500 gulden een superzware Festo kettingzaag-op-voet, zeg maar: een enorme handcirkelzaagmachine maar dan met een halve meter zaagketting eronder. Het leek mij handig voor het zagen van eiken spanten en zo, maar het bleek een kreng om mee te werken. Bij het schulpen moest er extreem hard tegenaan gedrukt worden, terwijl de voortgang hopeloos was.
"Gelukkig" is de machine na een tijdje overleden, waarna ik hem met gemengde gevoelens is de oud-ijzerbak gedeponeerd heb.

Kortom: ga niet met een kettingzaag planken zagen. Dat kan 100 keer beter met een lintzaag. (Of laat het doen).
Wim.
 

Zero-Fox

Nieuw lid
28 nov 2019
23
0
Omg Doetinchem
Zero-Fox als je er een lang blad ? 90CM? dan moet je er een zwaardere kettingzaag achter zetten met goed vermogen. Meestal kan je met kleine kettingzagen wel wat grotere bladen erop zetten maar niet zo heel veel groter :)

Wat gebeurt er als je zaag niet zwaar genoeg is? Gaat ie dan stuk? Of gaat ie steeds vast lopen?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Ik zoek zelf een kettingzaag om met een frame planken van stammen te zagen. Zou jouw genoemde een lang blad aankunnen?

ik heb dit wel eens gedaan met een stihl 026 met 35cm blad. Karretje gefabriceerd om de zaag te geleiden.

Was heel leuk om een keer te doen, maar heb je eigenlijk een veel dikkere kettingzaag voor nodig, zeker als er een langer blad op komt.

Daar komt bij de de zaag best wel lang achtereen op hoog vermogen draait, daar moet hij ook tegen kunnen (hobby zaag gaat dit niet lang volhouden) (en afstelling iets aanpassen)
Als ik dit vaker zou willen doen met een langer blad zou ik een Stihl 060 of vergelijkbaar iets nemen.
Als je het gaat proberen, je hebt ook een andere slijping nodig van je ketting omdat je in langsrichting zaagt ipv dwars. Toen bij een zaakje in de buurt laten slijpen voor een paar euro.

planken zagen 1.jpg
planken zagen 2.jpg
 

Zero-Fox

Nieuw lid
28 nov 2019
23
0
Omg Doetinchem
Een stam tot planken zagen met een kettingzaag? Dat lijkt leuk maar werkt niet.
Als je een stam schulpt met een kettingzaag, dan zaag je feitelijk vol-kops hout met die ketting. En dat gaat kl*te.

Lang geleden kocht ik voor 3500 gulden een superzware Festo kettingzaag-op-voet, zeg maar: een enorme handcirkelzaagmachine maar dan met een halve meter zaagketting eronder. Het leek mij handig voor het zagen van eiken spanten en zo, maar het bleek een kreng om mee te werken. Bij het schulpen moest er extreem hard tegenaan gedrukt worden, terwijl de voortgang hopeloos was.
"Gelukkig" is de machine na een tijdje overleden, waarna ik hem met gemengde gevoelens is de oud-ijzerbak gedeponeerd heb.

Kortom: ga niet met een kettingzaag planken zagen. Dat kan 100 keer beter met een lintzaag. (Of laat het doen).
Wim.

Maar toch heb ik het mensen zien doen... Een veel ook... Uiteraard wel steeds wiggen ertussen zodat het zwaard niet klemt... Maaarrrr ik ben een leek, dus ik weet ook niet waar ik over praat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.