Eiken (?) Spanten in oude schuur opknappen

MartijnS

Nieuw lid
10 feb 2019
4
0
Goedemorgen dames en heren Houtbewerkers,

Ik ben Martijn en ik ben nieuw in de wereld van houtbewerking. Heb een achtergrond in de automotive en erg leergierig en graag met mijn handen bezig. Niet erg veel ervaring in het bewerken van hout, wel kleine dingen gedaan als een vensterbankje gemaakt en de nodige kleine constructieve timmerwerkjes.

Kort geleden hebben we een woonboerderij gekocht en nou, hier kan ik los gaan! Het eerste project is dat de paardenstallen ingericht moeten gaan worden en nu het nog leeg is leek het ons een mooi moment om de houten spanten van het dak (1970-1980) flink op te knappen. Deze zijn helemaal donkerbruin/grijs/zwart uitgeslagen. Ik vermoed dat het eik is als ik naar de vlammen etc. kijk en deze vergelijk met de meeste voorbeelden. Ik heb hierover 2 vragen;

- Hoe het beste schoon te maken? Een hebben we er geschuurd maar dat is echt enorm veel werk en tussen sommige delen kun je nog steeds niet goed bij komen. Toch laten stralen of b.v. met hogedrukreiniger beheerst proberen?

- Als ze schoon zijn, hoe kunnen we ze dan het beste behandelen (olie / beits / lakken?) om ze de komende jaren weer strak te houden en is er ook een manier om ze zo veel mogelijk vuilafstotend te maken of eenvoudig te reinigen?

Ik heb 2 foto's bijgevoegd, deze zijn helaas niet van denderende kwaliteit maar de Pro's onder jullie kunnen er misschien wel genoeg uit op maken :)IMG_20190120_171920.jpgIMG_20190204_185134.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Welkom op het forum.

Met het opknappen van een boerderij kun je gelijk een hoop ervaring opdoen.

Gelijk een paar vragen:
Wat wil je met de schuur gaan doen dat je de spanten helemaal schoon wil maken?
Kun je een foto van dichtbij maken, een jaren 70/80 schuur als deze met productiespanten zijn zeer waarschijnlijk niet van eiken?

Voor het schoonmaken zou ik het eens proberen met oxaalzuur, kun je in een pot kopen en op maximaal 10% oplossing met water aanmaken. Hier kun je een stukje mee proberen. Het is te krijgen bij de Cokerije:

https://hout-olie.nl/contents/nl/d371_oxaalzuur.html
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik vermoed dat het hout gewoon verkleurd en stoffig/vies is.... schuren is dan een prima optie
Een machine met grotere uitslag kan sneller gaan of een bandschuurmachine, voor de moeilijke hoekjes een andere machine
Hogedruk reiniger moet je echt niet doen daarmee beschadig je het hout en spuit je belangrijke zaken die het hout in goede staat houden er uit (oliën bijv)

Afwerken kan met van alles, lak geef een gladere laag die makkelijk(er) af te nemen is
Beits trekt dieper in, is in mindere maten te reinigen (is minder glad)

Lakken is wel een dingetje, dat moet je goed doen (voorbereiden en afwerken) afhankelijk van de soort lak zie je er alles in (ok spanten hangen hoog dus valt minder op)
bij de eerste lak beurt kunnen vezels recht op gaan staan, het voelt dan aan alsof er zand korrels in je lak zitten

indien het weer in de balken zit of vlekken is dit met ontweringswater vaak nog wel (deels) te herstellen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik denk niet dat je met olie moet gaan werken.
Als je het naturel wilt houden is een 2k product zoal skylt een mooie oplossing
eventueel eerst een beetje kleuren met een waterbeits bijvoorbeeld van cepe

als je de balken donkerder maakt is een keer goed schoon blazen en daarna afnemen met een allesreiniger waarschijnlijk wel voldoende
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is maar een gedachte hoor, maar het is niet zo dat het dak er binnen een paar jaar toch af moet omdat er asbest platen opliggen, hoop ik voor je?
Ik ben ook een voorstander van olie, lekker gemakkelijk, dus ik zou ze afborstelen en in de olie zetten, en de kleuir gewoon accepteren. Er is vast nog genoeg te klussen...
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Lijken meer op stalen platen op het dak. Met schuren kom je niet tussen de balken in, een behandeling die op alle vlakken hetzelfde is geeft het mooiste/rustigste resultaat. Zou zelf niet verder gaan als schoonmaken, olieën is niet echt noodzakelijk, het hout verdonkert toch wel weer en blijft in principe droog. Tegen houtworm en boktor helpt olie toch niet, daar hoef je het niet voor te doen.

Als het een werkschuur blijft, hoeft het ook geen showroomkwaliteit te zijn. Zou de ruimte eerder volzetten met de gereedschappen voor de werkzaamheden.

Wat foto's van de boerderij geven dan wel een indruk wat je van plan ben.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De spanten zijn grenen. Eik heeft geen duidelijk zichtbare knopen en werd niet gebruikt als gezaagde balken.
Ik zou gewoon de hele schuur met de tuinslang afspuiten (inclusief onderkant dak en muren) om alle rotzooi te verwijderen.
Dan kan je de balken eventueel behandelen.
En zoals Jurriaan zegt: als het asbest houdende platen zijn (maar mij lijken het metalen dakplaten) niet wachten met het verwijderen. Asbestcement golfplaten verweren aan de onderkant en laten dan asbestvezels los.
 

MartijnS

Nieuw lid
10 feb 2019
4
0
Bedankt voor jullie adviezen!

In de schuur worden paardenstallen gebouwd en omdat het dan vol komt te staan maar de spanten wel zichtbaar blijven zouden we die wel even flink op willen knappen. Het dak bestaat nu uit metalen profiel platen met zo'n anticondens vilt. Dit werkt helaas maar heel beperkt dus we zijn al bezig om de mogelijkheden te bekijken om deze te vervangen voor ecopanelen. Niet in de laatste plaats omdat deze ook een betere isolerende werking hebben. Bovendien hoor je de regen op deze platen tot in de slaapkamer...

Omdat het schuren ondanks de hoeveelheid werk wel een mooi resultaat geeft - de balken zijn ook nog een ruw bezaagd, dan wel door ouderdom nogal ruw geworden- denk ik dat we daar voorlopig maar mee door gaan.

Groeten Martijn
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Zou ik ook doen ,gewoon schuren
En zeker die platen eraf ,zal hele vooruitgang zijn als sandwichpanelen erop liggen
Wij hadden ze op vorige stal ook met alleen vilt en dat bleef toch vochtig binnen vooral op vlas
Huidige stallen helaas nog asbest ,maar wordt ook sandwich
Zou er wel weer een lichtstraat in doen zoals je nu hebt ,of lijkt dat zo

Maatje van me heeft bamboe schotten voor de stalwand en deur genomen en dat ziet er goed uit en heel stevig.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Martijn,
Wij hebben een schuur met oude gebinten en die zijn wel gladder afgewerkt dan deze balken (althans, ik vermoed dat het om van die ruwbezaagde vuren balken gaat). Wij hebben ze schoongemaakt met een stofzuiger en daarna een vochtige doek. Ik zou al teveel water vermijden bij dergelijk droog hout, want voor je het weet zich er overal schimmel. Qua afwerking zou ik ze schuren (maar dat hoeft op die hoogte wellicht niet eens) en dan in de olie zetten. Dat hebben wij gedaan en wij vinden het er mooi uitzien. Succes hiermee en sandwichpanelen zijn onovertroffen, maar wel aardig aan de prijs.
Groeten,
Hans
 

MartijnS

Nieuw lid
10 feb 2019
4
0
Een paar weken verder;

Een paar bundels schuurbanden, een dozijn mondkapjes, kratje bier en 345 keer de steiger op en af bouwen (want 2 delen gaan niet onder de spant door) mag het resultaat er zijn. Mijn god wat een k** werk maar toch blij dat we door gezet hebben. Inclusief de huis gemaakte hoefijzer lampen en led floodlights in het dak begint het er aardig op te lijken. Nu kan binnenkort de metselaar aan de gang met de stalwanden. Bedankt voor jullie adviezen!

IMG_20190224_085746.jpgIMG_20190224_085754.jpgIMG_20190301_214131.jpgIMG_20190301_214208.jpg
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Een paardenstal bouwen waarvan je over 10 jaar nog steeds zegt "Wauw" :)

Mooie was en poetsplaats erin met zadelkamer ?

20160416_145421736_iOS.jpg

Simpel idee wat ik voor onze paardjes heb gemaakt , voor de wasplaats
Heel simpel met poten van oud bed te maken ,paar duimen en wat eiken hout
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.