Tv meubel afwerking

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Goedemiddag,

Voor een kennis wil ik graag een tv meubel maken, ongeveer 2m breed en 40cm diep. Dit moet strak en wit worden, dus ik dacht aan 18mm mdf, of is multiplex beter?
De poten en het blad zullen ongeveer 10cm dik worden, hiervoor dacht ik aan 2 platen met daartussen wat schotjes voor de stevigheid. Nu lees ik vaak dat je hout aan beide kanten op dezelfde manier moet afwerken om kromtrekken tegen te gaan. Geldt dat voor het maken van een soort box ook? Of kan ik hem dan helemaal in elkaar zetten en hem vervolgens lakken?
tv meubel.jpgtv meubel 2.jpg

Alvast bedankt.
 

lucky_paolo

Actieve deelnemer
22 jan 2019
30
0
Multiplex is een sterker materiaal (kruislings gelaagd hout) dan MDF (samengeperste vezels).
Ik denk dat MDF voldoende sterk is voor deze constructie.

Wat je in ieder geval kan doen is alles in de grondverf zetten. Dat verminderd het effect al als je erna slechts een zijde in de lak zet.
Als je het materiaal geen mogelijkheid biedt tot kromtrekken met voldoende schotjes die het hout op zijn plaats houden denk ik dat aan een zijde lakken niet voor kromtrekken zorgt.

Succes. Paul
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Multiplex is idd wat sterker, maar niet harder. Persoonlijk zou ik MDF kiezen voor dit project. Eerst de blokken in elkaar met voldoende tussenribben, daarna pas lakken. Als er ook kops MDF gelakt gaat worden zou ik kiezen voor MDF V313 (groene, vochtwerende plaat) of een diepfreeskwaliteit. Dat schildert mooier.
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt (kindermeubel, 240 breed, 50 diep) van 18mm MDF met een vuren frame erin zodat het ook als bank te gebruiken is. MDF in verstek gezaagd, dan is het daarna heel strak af te werken (2x gronden en vaak lakken).
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Thnx voor de adviezen, ik had inmiddels bij de bouwmarkt mdf 18mm met een lakdraagfolie in maten laten zagen. Die wil ik nu op precieze maat in verstek gaan zagen om de kopse kanten te voorkomen. Denk dat het niet nodig is om beide kanten van de plaat dan te gronden als deze laakdraagfolie erop zit?

@NRGd, heb je de verstekken met een zaagtafel of cirkel/invalzaag gezaagd?
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Handcirkelzaag met zelfbouw geleider. Heb ook gewoon alleen buitenkant geverfd, binnenkant blank gelaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.