Verkrijgbaarheid meubeldroog Yellow poplar omgeving Belgisch Limburg?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik zou op korte termijn een schuifdeur willen maken voor in een woonkamer. De houtsoort gaat Yellow poplar worden, maar ik kan het niet droger vinden dan winddroog (18-24%)

Is er iemand die weet heeft van een houthandel waar ze het wel gaan/kunnen hebben rond de 10-12%? Liefst zo kort mogelijk bij Belgisch Limburg.

Ik hoor het graag!
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik zou op korte termijn een schuifdeur willen maken voor in een woonkamer. De houtsoort gaat Yellow poplar worden, maar ik kan het niet droger vinden dan winddroog (18-24%)

Is er iemand die weet heeft van een houthandel waar ze het wel gaan/kunnen hebben rond de 10-12%? Liefst zo kort mogelijk bij Belgisch Limburg.

Ik hoor het graag!

Brems in Halen, noemt echter niet meer Brems maar Cras. Enkel voor iets grotere hoeveelheden. Zit in 'verpakkingen' van b.v. 2m³. Ze doen die open, en halen er uit wat je nodig hebt, maar niet voor 2 planken... Je moet een 'verdieping' uit het pak afnemen denk ik. Ik heb hier overlaatst 0.8m³ gekocht. Is 'KD' Kilnn Dried. Heb geen echt goede houtvochtmeter, maar wil het morgen wel eens nameten (met een toestel van de witte producten). Je betaalt een toeslag omdat je geen ganse verpakking afneemt, maar het was hier met die toeslag een stuk goedkoper dan andere houthandels.

Martens (keten, o.a. vestiging in Leuven), heeft het ook (al dan niet op bestelling, dan komt het uit een andere vestiging), ook kleine hoeveelheden mogelijk. Was wel een stukje duurder.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb twee jaar geleden een partij bij Cras in Beringen gekocht.
Het was voor deuren van te maken, maar dat project is niet door gegaan (en gaat niet door).
Een gedeelte geschaafd op 45 ligt in mijn werkplaats. De rest (28 x 150) ligt onder mijn carport.
Mocht je interesse hebben om een gedeelte over te nemen tegen een schappelijke prijs, laat je het maar weten.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Bedankt voor de tip van Martens! Met Cras Beringen heb ik de laatste dagen zitten mailen, maar ze hebben enkel winddroog tulpenhout. Ondanks dat ze 12% aangeven via hun website.

Misschien toch het zelfbouw droogoven-plan maar terug uit de koelkast halen :rolleyes:

Kan je mij je gsm-nr. even sturen via PM, Mathieu? Ik kan het helaas niet meer terugvinden.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik moest wat multiplex hebben, dus toch langs Cras gegaan. Bleek het tulpenhout rond de 14-15% te zitten, dus ik heb het uiteindelijk toch maar van daar meegenomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.