Advies oplaadbare boor/schroefmachine

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
je weet wel zo een ding welke je iedere dag wel ergens voor gebruikt, ik wel in ieder geval
Anderhalf jaar geleden verhuis en de oude was gewoon op zeg maar, niet kapot maar op na 6 jaar
Metabo was het en hij was beresterk echt een fijn apparaat,
Dus ik dacht ik koop gewoon een nieuwe metabo, 2 accu's 4.0 ah jippie a jee
1 ste dag boor 13 ingeklemd, met geen mogelijkheid meer los te krijgen, teruggestuurd kreeg ik hem gerepareerd retour, zal maar geen naam noemen, maar de boorkop leek wel zand in te zitten
gezegd dAt accepteer ik niet, kreeg ik een nieuwe.
Na 2 dagen zelfde verhaal, weer boor vast, met wat geweld los gemaakt, was het een beetje zat, bout in de boorkop afgebroken, boorkop ook gaar maar werkt nog wel
Nu gisteren met een 30 mm gatenzaag een gat geboord, denk goh dat hout rookt wel heel erg, maar het bleek de boormachine te zijn, poeffffff overleden helaas
Ik heb nog garantie maar ben een beetje klaar met dat kl*****te ding
Dus ik ga wat anders kopen maar veel te koop en waar meer ervaringen als hier.
Het mag best wat kosten als het maar kwaliteit is, laten we zeggen tot 300 , voorkeuren voor goede ligging in de hand, grote accu ,13 mm inspan, krachtig niet te groot

Nou benieuwd wat jullie goed spul vinden

ffh2nb35zfgk.10.54.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bas G

Nieuw lid
21 dec 2015
9
0
Ik heb een blauwe Bosch 18V, exact type zou ik thuis op moeten zoeken. Zeer tevreden over de kwaliteit, kracht, accu duur. En de L-Box past mooi op mijn andere blauwe boxjes. :rolleyes:
Was in set met slagschroevendraaier rond de 500 euro inclusief. Dus zou los onder de 300 moeten uitkomen.
 

FredL

Actieve deelnemer
9 sep 2018
25
0
Ik heb hier o.a. de DCD796. Voor lichter werk zet ik de 2.0a accu er op. Voor wat zwaarder of langdurig gebruik een 5.0a accu.
Voor mij een prima machine.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik heb de Panasonic EY74A2PN2G, koolborstelloos met 2 accu's. Wat een beest! Heb 'm nu een jaar en gebruik 'm overal voor. Heeft net een verbouwing meegemaakt, die hij glansrijk doorstaan heeft. Voor het koppel hoef je het niet te laten, er zijn vast wel krachtiger machines, maar een 100 mm gatenzaag door 30mm vuren is geen enkel probleem. En voor hobbymatig gebruik wellicht wat overkill, maar ik ben van de gedachte uitgegaan dat ik meestal dit vermogen niet nodig heb, maar het is er wel.. Daarnaast wat leuke features, de tough tool IP, extra langzaam draaien voor metaal en een snellader..

https://www.toolnation.nl/panasonic...ne-koolborstelloos-18-volt-3-0-ah-li-ion.html
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Hier pas een Makita ddf484 aangeschaft, samen met een slagschroevendraaier voor zo'n 400 euro. Mooi ding, nog niet heel veel gebruikt maar komt erg degelijk over tot nu toe. Ik heb voor deze gekozen naar aanleiding van een aantal eerdere topics op dit forum, dus ik raad je zeker aan even de zoekfunctie te gebruiken. Wil je weinig uitgeven, dan loopt er volgens mij nog een actie bij Makita dat je een gratis accu krijgt bij een machine zonder accu :)
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik heb twee makita's 18 volt. (Op dit moment loopt er een actie voor gratis accu van 5Ah) Ik vind het geweldige machines. En ik misbruik ze behoorlijk. Ik heb een klopboormachine (DHP480ZJ) en een schroefmachine (DDF083) Persoonlijk vind ik dat ideaal. Niet constant hoeven wisselen tussen boortje en schroefbit.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Heb een Hitachi gekocht enige tijd geleden, 18V machine en net een slagschroevendraaier, koolborstelloos aangeschaft. Ben verbaasd over de kracht en duwt soms m'n hand weg, al kan dat ook aan mijn spijkerige armpjes liggen natuurlijk. Denk dat het vooral even nadenken is of je nog meer accu machines wilt aanschaffen, dan is makita een mooi merk met een breed scala aan accutools. Succes met de keuze. :)
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Als je iets goed en beren sterk wik hebben kijk eens naar milwaukee er zitten goede boomtoppen op en twee accu's bij. De m12 is sterk maar de m18 daar mee boor je echt overal mee doorheen ik gebruik ze met 13 mm boor voor staal en met trappenboren 30 mm dia. Door staal het toerental zakt niet eens
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zoveel mensen, zoveel meningen. Zo'n beetje elk merk behalve Metabo is nu voorbij gekomen:p
Als je als buitenstaander die adviezen leest helpt dat niet heel erg vind ik.

Als ik kijk naar de aannemers die bij ons op werk komen zie ik 90% Makita. Met die Metabo heb je gewoon pech gehad, want het merk heeft dezelfde reputatie als alle andere merken.

Het is wel belangrijk om te weten dat al die merken budget en toplijnen hebben, de prijs geeft meestal wel aan waar je zit.
Kies je voor een goedkopere machine, dan weet je dat die minder sterk zal zijn. Kijk vooral naar de andere accumachines die je al hebt of wil aanschaffen, werken met dezelfde laders en accu's maakt dat je ook alleen body's kan kopen, die een stuk goedkoper zijn. En bij Makita geven ze bij deze body's in de voorjaarsactie ook vaak een gratis accu. Zo heb ik nu twee 18 volt machines, boormachine en heggeschaar, en drie 14,4 volt, boormachine, slagmoersleutel en stofzuiger, de laders zijn identiek voor beide voltages.

Ik gebruik thuis Makita en ben daar zeer over te spreken, op werk gebruiken wij ook Makita.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Durf het haast niet te vermelden:)

Ik vind Metabo een goede machine.
Heb de BST 12 impuls, heb er een stel van liggen en ik gebruik ze al jaren en jaren.
Ze stuiteren wel eens op de grond, ik sla er wel eens mee tegen een spijker of stuk hout.
Van tijd tot tijd een paar nieuwe accu,s en gaan met de handel.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Die BST 12 impuls heb ik ook nog.
Is nu 20 jaar oud en doet het nog prima.
weet echter niet hoe metabo tegenwoordig is, maar vroger was het een van de betere merken.
Heb nog 2 machines, waarvan er 1 nu ca 55jaar oud is en de andere is ca 50jaar.
Ze werken nog steeds goed.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Metabo is een moeilijk merk om in te schatten : sommige machines zijn echt top (Lakfrees, heel wat boormachines) andere zijn heel wat minder (China-achtige afkortzagen enzo...). Heb ook al zin gehad om hier een accu schroefmachine van te kopen: zien er heel goed uit en voelen heel degelijk aan, zouden compatibel zijn met het centrotec systeem van festool, maar zijn een stuk vriendelijker voor de portemonnee. Heb ook goede ervaringen met de klantendienst.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Past het met goede ervaringen dan wel ? :)

Ik hoor/zie ook goede dingen van de accuboormachines van Milwaukee, ik heb zelf alleen ervaring met de slijptol (en die bevalt me uitstekend)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik denk dat het niet onbelangrijk is voor welk systeem accu's je kiest. Het voordeel van een goede keuze maken is dat bijkopen van losse bodies vaak best interessant is. ALs je een leuke set accu's hebt dan kun je voor weinig geld bijkopen. Ik heb vanuit dat perspectief zelf 2 systemen gekozen... Metabo / Mafell omdat Metabo een grote range machines heeft en de accu's ook in de topper MT55 op accu passen. En verder heb ik een aardige set Festool boormachines op accu gekocht met de gratis accu optie die vorig jaar speelde. De festool machines zijn echt wel lekker en sterk. Als je een alle kunnen wilt neem je een PDC18. Klopboor, 3800 toeren boren en beresterk met 4 versnellingen.
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Wat jammer dat je zon slechte ervaring had met Metabo. Ik heb ook een Metabo gehad en was daar heel erg over te spreken. Ik heb het idee dat iedere paar jaar de kaarten wel geschud lijken te zijn in machine land. In de loop der jaren heb ik wel wat machines gehad en allemaal hebben ze goede en minder goede punten.
Hoor de laatste tijd steeds meer klachten over de machines van Metabo om me heen, terwijl mensen wel heel tevreden zijn over de accu’s. De makita die ik heb gehad was een bijzonder goede machine maar daarvan vond ik de accu’s weer matig. De badkamer man die bij ons was die bevestigde dat en is nu overgestapt op Bosch blauw. Ikzelf zit nu op Hilti en dat is oerdegelijk, maar ja is ook gemaakt voor de bouw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.