Wat is een goede tafelcirkelzaag

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hier een Dewalt DW745 type4, met een 1400 watt Starmix, die dus beide geen softstart hebben, gaat het goed op een zekering. Heb hier nog patroonlastscheiders, daar zit nog een smeltzekering in. Of een automaat dit trekt weet ik pas als de groepenkast is vervangen, die staat dit jaar op de nominatie.

tot en met 3x25 betaal je het zelfde vastrecht tarief, daarna gaat het omhoog
3x25 hoofd, dan heb je 3x20 afgezekerd naar je klusruimte, dat is 14kw als ik me niet vergis ??? daar kan je heel wat machines op draaien

Ik lees nog een reactie van @toxiq over de automaten van Hendrick, maar achter 3x25A hoofdzekeringen mogen alleen 16A groepen ivm met selectiviteit.

Ook het gebruik van een C-karakteristiek zekering/automaat is in een huisinstallatie niet toegestaan. Zijn beide vastgelegd in de NEN1010 norm.

Dat je het zelf thuis anders doet is dus eigen verantwoordelijkheid, in de nieuwe situatie zal ik waarschijnlijk ook een C-karakteristiek voor de schuur gaan toepassen. Selectiviteit kun je beter niet mee rommelen, daar is de netbeheerder niet blij mee, bovendien bestaat het risico dat de hoofdzekering tegen kosten vervangen moet worden, omdat door de afwezigheid van selectiviteit de hoofdzekering er alsnog uit vliegt.

De zaagmachine zelf bevalt prima, maar op termijn zie ik liever een zware combi in de schuur staan. De Dewalt vervuldt nu echter prima de taak van een onmisbare hulp bij serieus kluswerk, waarbij ik niet meer afhankelijk ben van handelsmaten hout. Met een goed blad levert die strak werk, het is een prima oplossing ook voor meubelmaken, de invalzaag staat er bij mij overigens wel naast, is bij plaatmateriaal wel een must.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Hier een Dewalt DW745 type4, met een 1400 watt Starmix, die dus beide geen softstart hebben, gaat het goed op een zekering. Heb hier nog patroonlastscheiders, daar zit nog een smeltzekering in. Of een automaat dit trekt weet ik pas als de groepenkast is vervangen, die staat dit jaar op de nominatie.



Ik lees nog een reactie van @toxiq over de automaten van Hendrick, maar achter 3x25A hoofdzekeringen mogen alleen 16A groepen ivm met selectiviteit.

Ook het gebruik van een C-karakteristiek zekering/automaat is in een huisinstallatie niet toegestaan. Zijn beide vastgelegd in de NEN1010 norm.

Dat je het zelf thuis anders doet is dus eigen verantwoordelijkheid, in de nieuwe situatie zal ik waarschijnlijk ook een C-karakteristiek voor de schuur gaan toepassen. Selectiviteit kun je beter niet mee rommelen, daar is de netbeheerder niet blij mee, bovendien bestaat het risico dat de hoofdzekering tegen kosten vervangen moet worden, omdat door de afwezigheid van selectiviteit de hoofdzekering er alsnog uit vliegt.

De zaagmachine zelf bevalt prima, maar op termijn zie ik liever een zware combi in de schuur staan. De Dewalt vervuldt nu echter prima de taak van een onmisbare hulp bij serieus kluswerk, waarbij ik niet meer afhankelijk ben van handelsmaten hout. Met een goed blad levert die strak werk, het is een prima oplossing ook voor meubelmaken, de invalzaag staat er bij mij overigens wel naast, is bij plaatmateriaal wel een must.

Ik heb onlangs ook eens uitgevlooid hoe het zit met selectiviteit. Mijn conclusie: wanneer je zelf de hoofdzekeringen kunt bedienen (wanneer je dus automaten hebt in plaats van verzegelde smeltpatronen), kun je prima 20A in je meterkast plaatsen en 16A in je schuur. En als je dan toch de netbeheerder laat langskomen, krijg je waarschijnlijk vanzelf automaten.

Heb je 2 automaten achter elkaar, dan gaat het waarschijnlijk sowieso wel goed, omdat de karakteristieken op elkaar lijken. Is de hoofdzekering nog een smeltpatroon, dan heb je twee verschillende karakteristieken, die elkaar wel eventueel kunnen raken.

Wat voorbeelden van combinaties: https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Wat zijn nu de verschillen, je ziet door de bomen het bos niet meer.

Dewalt DWE7491 Zaagtafel - 2000W - 250 x 30mm - DWE7491-QS
Dewalt DWE7492 Zaagtafel - 2000W - 250 x 30mm -
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
QS staat geloof ik welke stekker er aan zit, zo is -UK een engelse stekker.
Verder is het gewoon een update. Zo staat er op mijn 745 TYPE 4

In feite zijn er maar 2 modellen.
 

gadgetfan

Nieuw lid
3 apr 2018
2
0
Goede avond,
Ik wil hier ook wel even op in steken. Mijn oude zaagtafel heeft het van het weekend begeven en gezien de leeftijd en een paar tekortkomingen wil ik niet gaan repareren maar een andere kopen. Krachtstroom is aanwezig en heeft wel een lichte voorkeur...ik heb gezien dat het bij veel nieuwe zagen niet of nauwelijks uitmaakt mbt de prijs. Mijn budget is wel een stuk lager als dat van de topic starter.....ongeveer de helft. Want 500 euro vind ik eigenlijk wel meer dan genoeg. Mijn oude zaagtafel was zeker geen hoogvlieger maar ik had er in de loop der jaren de nodige aanpassingen aan gemaakt waardoor ik er lekker mee kon klussen. Zo had ik een infeed tafel gemaakt aan de linkerkant die tot 80 cm kon uitvouwen en kon ik aan de rechterkant tot 68cm zagen met geleiding, verder een outfeed aan de achterkant tot ruim een meter uitvouwbaar. Ik heb een aantal "zaagslede's" gemaakt waarmee ik met de grootste zelfs wel een plaat van 75cm overdwars kon afzagen. Het vervelende vond ik de gammele langsgeleider, ruimte (waarschijnlijk slijtage) op de motoras en geen werkzame afzuigaansluiting (was allemaal al kapot en eraf gesloopt toen ik de zaag 2e hands kocht). Het betrof trouwens van origine een Einhell tks 15/250 uv.

Ik gebruik de zaag vooral voor het zagen van platen osb, underlayment en multiplex, verder regelmatig balkjes van vuren, maranti en soms eiken.

Mijn voorkeur gaat uit van een stationair apparaat en zoals ik al aangaf is krachtstroom een optie. Zelf heb ik deze gevonden maar heb de zaag nog niet in het echt gezien en de zaag lijkt vooral aan de rechterkant amper 25cm te kunnen zagen met geleider :

scheppach ts 310

Deze koop je voor net geen 400 euro op 220v of 380v

Iemand ervaring met deze zaag of wellicht een andere optie in gedachte?

mvg Richard
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Allereerst is het goed om ervaringen uit te wisselen.en natuurlijk de zijsprongen die worden gedaan, het begint met een zaagtafel en na verloop van tijd hebben we het over selectiviteit, krachtgroepen etc. Wat ik inmiddels heb geleerd, vaak kun je snel een keuze maken , maar soms moet je een andere methode gebruiken, elimineren.dan kun je niet meteen een keuze maken ,maar streep je mogelijkheden weg, zoals bij het oplossen van complexe storingen.
Ik heb op dit moment nog geen keuze gemaakt vwb een zaagtafel, dat komt voornamelijk omdat ik nogal druk ben met een nwe keuken. Maar, 1 van mn slechte eigenschappen, ik ben bezig met een project en denk al aan het volgende project, tja
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Voor 500 euro op 400V lijkt me Marktplaats de aangewezen optie! Krachtstroom machines gaan daar toch wat minder hard, terwijl er zat degelijke machines voorbij komen.
 

Sproo

Nieuw lid
27 aug 2018
15
0
Hi Luinge,

Heb je soms een foto van je incra set-up met de Dewalt 7491?
Een specifieke reden waarom je voor de dewalt bent gegaan en niet voor bv. de Makita 2704 of Bosch GTS 10 XC?

Hoi,

Ik heb ook een DW7491 en ben er nog steeds zeer content mee. De zaag is zeer precies af te stellen. Samen met een Incra haal je zeer grote precisie. De breedte is ook fijn als je af ten toe eens een plaat moet zagen. Genoemde mes wissel is heel handig. Ik heb er net beuken schaaldelen van 6,5cm zitten schulpen, alsof het boter is (Wel een schulp blad er in natuurlijk)
Nadelen: Geen softstart dus hoge aanloopstroom. Kan wel eens problemen geven als je het combineert met een stofzuiger of afzuiging. Veel herrie.

Suc6 met de keus

Roelof

 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hi Luinge,

Heb je soms een foto van je incra set-up met de Dewalt 7491?
Een specifieke reden waarom je voor de dewalt bent gegaan en niet voor bv. de Makita 2704 of Bosch GTS 10 XC?

Kan dit weekend wel een foto maken, maar wat is er bijzonder aan de Incra icm 7491?
Mijn keuze was vooral het vermogen (2000W), de zaagtafelbreedte rechts. Volgens mij waren er nog een paar details verschillen, maar dat weet ik niet meer precies. Is ook alweer iets van 3 jaar geleden. De Incra gbruik ik, na aanschaf van een kapex, niet zoveel meer.

Groet Roelof
 

Sproo

Nieuw lid
27 aug 2018
15
0
De incra gebruik je volgens mij dan als parallelaanslag , waarbij je de standaardaanslag verwijderd hebt? Hoe kan de Kapex (afkortzaag) dan een vervanging zijn voor de Incra?

Ik heb zelf een Festool CS50 zonder aanslag, zonder zaagbescherming, etc. dus ik twijfel of ik de CS50 zelf in een werkbank moet inbouwen met een externe aanslag (bv de Incra) of dat ik gewoon een nieuwe tafelzaag moet kopen zoals de Dewalt of de Makita omdat de Festool nogal klein uitvalt als je er geen verbreding bij koopt.

Kan dit weekend wel een foto maken, maar wat is er bijzonder aan de Incra icm 7491?
Mijn keuze was vooral het vermogen (2000W), de zaagtafelbreedte rechts. Volgens mij waren er nog een paar details verschillen, maar dat weet ik niet meer precies. Is ook alweer iets van 3 jaar geleden. De Incra gbruik ik, na aanschaf van een kapex, niet zoveel meer.

Groet Roelof
 
Laatst bewerkt:

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
De incra gebruik je volgens mij dan als parallelaanslag , waarbij je de standaardaanslag verwijderd hebt? Hoe kan de Kapex (afkortzaag) dan een vervanging zijn voor de Incra?

Ik weet niet hoe anderen de parallelaanslag gebruiken, maar voor mij was het vooral afkortwerk, zowel recht als onder een hoek. Dat heeft de Kapex overgenomen.
 

Sproo

Nieuw lid
27 aug 2018
15
0
Even een kleine update: ik heb de festool CS50 van de hand gedaan en ervoor gekozen om een nieuwe Dewalt DWE7492 zaagtafel te kopen.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Wrs heb je ook naar de DeWalt 745 gekeken (en misschien wel naar de Makita's. Wat heeft de doorslag gegeven voor de 7492? Wil je daar iets over zeggen? Groet, Hendrick
 

Sproo

Nieuw lid
27 aug 2018
15
0
Wrs heb je ook naar de DeWalt 745 gekeken (en misschien wel naar de Makita's. Wat heeft de doorslag gegeven voor de 7492? Wil je daar iets over zeggen? Groet, Hendrick

deTafelvanHendrick, daar kan ik kort over zijn: Ik hou nogal van bigger en better als ik iets koop dus het hoger vermogen en de 20 cm extra breedte in zaagcapaciteit deden het voor mij.
Ik heb de 7491 zien staan in de winkel en de 'Rack and pinion' techniek van de langsgeleider werkte heel nauwkeurig naar mijn mening. In een andere winkel zag ik een Makita tafel en daar was ik bv. minder te spreken over bv. het makkelijk aflezen van de zaagbreedte op de schaal.
Momenteel loopt er een mooie actie voor de tafel, met het onderstel en een trespa zaagblad voor 699€ exclusief btw dus daarom heb ik heb de knoop doorgehakt :)

Heeft er iemand trouwens ervaring met een dergelijk Trespa zaagblad (DT4345-QZ)? Voor welke type materialen gebruik je dit dan best nog?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.