Wat is een goede tafelcirkelzaag

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Hallo allen
Ik ben op zoek naar goede tafelcirkelzaag, toepassingsgebied is hobby/thuisprojecten, ik hoef er mn boterham niet mee te verdienen. Echter ik ben wel van mening dat een aantal zaken degelijk moeten zijn
Bijv het bed ( zo noem je het deel van een metaalfreesbank waarop je je machineklem spant) uiteraard begrijp ik dat de sky the limit, er is een relatie tussen kwaliteit en prijs. Nu weet ik dat hier mensen zijn die veel meer "houtervaring" hebben als ik, daarom leg ik hier de vraag neer, alvast bedankt voor de input
Vr gr Bert
 

bert65

Actieve deelnemer
13 okt 2013
59
6
Stadskanaal
Ik dacht tot aan 1000 euro, ja search heb ik gedaan en lees posit. Berichten over de Bosch, ik heb de HBM machines ook gezien , zien er goed uit maar zijn ze dat ook?.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Als de DeWalt in je budget zit dan zul je daar nooit spijt van krijgen.

Maar aankoopadvies is altijd een lastige vraag want ieder forumlid heeft een andere goede aanrader:eek:
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.068
491
Moordrecht
Ik ben altijd voor de overmaat, dus ik zou dan voor de DW7491 gaan, die kan wat breder zagen en heeft wat meer vermogen.

Ik heb zelf een DW 745 type 1, waar ik meer dan tevreden over ben, maar soms kom ik de breedte tekort...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Moet het een nieuwe zijn en hoeveel ruimte heb je
er komen met enige regelmaat mooie gebruikte machines te koop
Dikwijls zijn die wel 3fase

3fase aanleggen kost in de meeste gevallen rond de 210 euro https://www.liander.nl/verzwaren-aansluiting-consument
Is wel een extra investering, maar de kans dat je voor een mooie prijs een geweldige zaagtafel vind is daarmee een stuk groter
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.068
491
Moordrecht
Zijn er 2 inderdaad, kwalitatief het zelfde maar de duurdere heeft meer bereik en het mes is makkelijker los te halen (of is dat bij de 745 inmiddels ook zo? )

Hoe werkt dat dan bij de 7491? Bij mijn 745 type 1 is het een moertje een slag los draaien, die moer indrukken (geveerd) en je trekt 'm eruit. Niet heel erg moeilijk toch?
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Bij de 7491 is t 1 hendel.....hendel uittrekken, spanklem open.....mes wisselen......hendel loslaten.

Ik heb ook een 7491......erg blij mee....
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
3fase aanleggen kost in de meeste gevallen rond de 210 euro (Toxiq)

Ben het helemaal met Toxiq eens; heb de laatste 2 jaar 2x 380 aan laten leggen voor 200 a 300 Euro (3x 16 traag). Je kunt daarna in je schuur bij elk app de beslissing nemen of 220 of 380 fijn/noodzakelijk is.
Overigens is het meestal het starten van de machine (de piekspanning) het meest belastende moment. Nieuwsgierig naar wat de stoppenkast aan kon de vlakvandiktebank, de harvey zaagtafel de felder AF 14 en de Jet afzuiger aangezet en toen wat geschaafd of gezaagd. Geen centje pijn op die 3x 16 A traag :<)
Succes met al je beslissingen, gr, Hendrick
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Geen centje pijn op die 3x 16 A traag :<)
Succes met al je beslissingen, gr, Hendrick

tot en met 3x25 betaal je het zelfde vastrecht tarief, daarna gaat het omhoog
3x25 hoofd, dan heb je 3x20 afgezekerd naar je klusruimte, dat is 14kw als ik me niet vergis ??? daar kan je heel wat machines op draaien
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hoi,

Ik heb ook een DW7491 en ben er nog steeds zeer content mee. De zaag is zeer precies af te stellen. Samen met een Incra haal je zeer grote precisie. De breedte is ook fijn als je af ten toe eens een plaat moet zagen. Genoemde mes wissel is heel handig. Ik heb er net beuken schaaldelen van 6,5cm zitten schulpen, alsof het boter is (Wel een schulp blad er in natuurlijk)
Nadelen: Geen softstart dus hoge aanloopstroom. Kan wel eens problemen geven als je het combineert met een stofzuiger of afzuiging. Veel herrie.

Suc6 met de keus

Roelof

 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.068
491
Moordrecht
De aanlooppiek kan je opvangen met een verlengsnoer, of met de slaveschakeling van een stofzuiger. Beide fungeren dan als buffer. Mijn spanenzuiger zit in een op afstand bediend stopcontact, zodra de boel loopt, zet ik die aan.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.068
491
Moordrecht
Niet als deze op dezelfde groep zit als de keuken.. :) Ook met een C-zekering wil de boel er nog wel eens uit klappen. Binnenkort gaat de pui eruit en kan ik de boel omleggen naar een andere groep.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
3fase aanleggen kost in de meeste gevallen rond de 210 euro (Toxiq)

Ben het helemaal met Toxiq eens; heb de laatste 2 jaar 2x 380 aan laten leggen voor 200 a 300 Euro (3x 16 traag). Je kunt daarna in je schuur bij elk app de beslissing nemen of 220 of 380 fijn/noodzakelijk is.
Overigens is het meestal het starten van de machine (de piekspanning) het meest belastende moment. Nieuwsgierig naar wat de stoppenkast aan kon de vlakvandiktebank, de harvey zaagtafel de felder AF 14 en de Jet afzuiger aangezet en toen wat geschaafd of gezaagd. Geen centje pijn op die 3x 16 A traag :<)
Succes met al je beslissingen, gr, Hendrick

De kosten van het aanpassen naar 3-fases is een beetje afhankelijk van de regio, maar rond €250 incl. BTW. Maar dan moet je nog de meterkast aanpassen, krachtstroomkabels trekken en 380V-stopcontacten aanleggen. De totale kosten zijn dus een stuk(je) meer dan enkel de €250 voor de netbeheerder en zijn vooral afhankelijk van de situatie en hoeveel je zelf wilt/kunt doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.