Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Is dit Kornoelje of wat anders?

Ik ben met een beeld bezig uit een stam hout dat ik enkele jaren geleden van mijn hovenier heb gekregen. Volgens hen is dit Kornoelje, dan in boomvorm. Ik heb dat nog eens wat onderzocht en twijfel nu. Wie kan hier wat meer uitsluitsel over geven. De foto’s laten duidelijke de bast zien en wat details van het hout. Wat vooral opvalt zijn de paarse ringen die vlak onder de bast zitten. Het hout is behoorlijk hard merk ik in de bewerking en van de jaarringen krijg ik de indruk van een snelle groeier.

Fons

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      9A022996-F9A2-4F1C-BF01-E6FFCC03F6AB.jpg
Bekeken:   338
Grootte:   23,5 KB
ID:        84728

Naam:      5A5AB734-7699-4AC2-BFEF-EB38C135A6ED.jpg
Bekeken:   330
Grootte:   23,8 KB
ID:        84729

Naam:      66CBA8A9-5601-4B52-8B40-FA200673B21C.jpg
Bekeken:   331
Grootte:   22,8 KB
ID:        84730

Naam:      A5C485B9-7953-4904-8402-6F91A49D51AE.jpg
Bekeken:   331
Grootte:   25,9 KB
ID:        84731

Dan zou het deze kunnen zijn: https://www.vdberk.nl/bomen/cornus-controversa/ Wel een dure jongen geweest...

Fons, stuur eens een berichtje naar Nehosoc.

Ik heb dit hout ook en het is kornoelje. Blauw onder de schors, zwaar en knetterhard.
    Draait heel lekker.
    Laatst gewijzigd door Nico Oosthoek; 06-02-19 om 22:01.

Is inderdaad kornoelje. Compact en hard hout , hoewel het een snelle groeier is. Weinig kleurverschil in vroeg en laathout. Zeer geschikt voor werkstukken met fijne details
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Oké, dus toch Kornoelje, zal wel de boomsoort zijn waar JMe naar verwijst. Het is inderdaad een houtsoort met een fijne structuur en behoorlijk hard, dus een kwestie van de gutsen scherp houden

Dank voor jullie reacties!

Fons

Dit is ook kornoelje, ziet er toch wel anders uit volgens mij.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails 2DDB8EA9-A7FD-44F8-AD6E-A4F393449804.jpg  
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door handig18 Bekijk Berichten
    Dit is ook kornoelje, ziet er toch wel anders uit volgens mij.
    Er zijn vele soorten kornoelje, dit zou Cornus mas kunnen zijn. https://www.vdberk.nl/bomen/cornus-mas/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JMe Bekijk Berichten
    Er zijn vele soorten kornoelje, dit zou Cornus mas kunnen zijn. https://www.vdberk.nl/bomen/cornus-mas/
    Klopt helemaal
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Er is ook een duidelijk verschil in bast tussen relatief jonge scheuten en oudere stammen. Jonge takken hebben een grijze schors met groeven. Oudere stammen zoals op de foto van Handig.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten