Veerconstructie in plank

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Even kijken of ik dit duidelijk uitgelegd krijg zonder plaatjes:

Ik wil een plank tussen 2 wanden ophangen, maar dan zonder gaten te boren en het moet makkelijk te verwijderen zijn. Dit wordt een klein plankje in een badkamer tussen een bad en een uitstekend wandje in. Het heeft niks te houden, dus een simpele klemconstructie moet al voldoen.

Het moet wel licht uitgevoerd blijven, ik denk zelf aan een veerconstructie onder de plank die met een opgedikte rand uit het zicht blijft. Alleen vraag ik me af of hier al oplossingen voor bestaan... Ik kan zelf een paar veren inboren en wat bedenken, maar als er al een basiselement voor te koop is doe ik dat net zo graag.

Heeft iemand hier ideeen over? En als mijn gewauwel hierboven nog veel te onduidelijk is hoor ik het ook graag! ;)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Is lijmkit een optie? Makkelijk te verwijderen zonder schade en lijmresten kan je van de tegels halen met een scherp mes.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Je zou een sleuf in de zijkant van de plank kunnen maken. Aan de voorkant enkele centimeters laten staan zodat de ophanging onzichtbaar is. Aan het bad en het wandje een stukje vierkant aluminium vastmaken (met kit of montagekit). Als het erg licht is zou je zelfs kunnen denken aan dubbelzijdig plakband wat gemakkelijk te verwijderen is. Je kunt de plank dan over de aluminium vierkanten schuiven en er ook gemakkelijk weer afhalen.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Als het echt niets moet kunnen dragen, en de zijwanden waar het tussenkomt zijn uit hout, kan je het ook met een lamello doen. 2 Lamello's aan elke kant in de muur frezen en erin lijmen, met je lamello-machine een groef trekken in beide zijkanten van je schapje zover dat je de groef vanvoor net niet ziet, en er dan mooi over schuiven.
Als het geen houten muren zijn kan je dit eventueel ook doen hoor, maar dan kan je eventueel eerder met een boutje werken en de groef in de zijkant van je plak zo dik maken als de kop van de boutjes.
Een zwaluwstaart-balke bevestigen aan de twee muurtjes en daar je plankje over schuiven is ook een optie als je voldoende dikte hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.