Staal en eiken in de badkamer

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Eigenlijk topic van Lasforum maar wilde het hier ook even delen want er zit genoeg hout in ;)


Paar maanden geleden op lasforum een TIGmachine gewonnen, voor wie ook op dat forum zitten zal dat wel bekend zijn.
Omdat ik druk bezig was met de badkamer kon ik er in het begin niet heel veel mee spelen, was al 4 maanden aan het klussen en het werd tijd om op te schieten.

Maar voor het badmeubel kon ik eindelijk flink aan de gang:

_DSC1942 1.jpg

Eerst stalen frame gelast:
DSC_0670.jpg

Die netjes in de olie gezet en daarna gespoten met een donkere staalblauwe kleur.

Blad en deurtjes gemaakt uit een oude eiken tafel die mijn ouders weg deden:
DSC_0674.jpg

DSC_0677.jpg

Knopjes zijn meteen de sluitingen, zijn 3d geprint

De wielen van de barn-door komen ook uit de 3d printer (speciaal bronsgevuld draad)
DSC_0683.jpg

Al het eiken heb ik in de Royl 2K gezet wat het volledig waterafstotend maakt. Ideaal spul (wel bij 1 laag houden want de 2e laag word al niet meer opgenomen)
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Mooi meubel geworden en mooie badkamer.
Heb je de lamp ook zelf gemaakt?

Ja, hij staat niet helemaal op de foto, aan de andere kant zitten ook nog ledlampen.
Een E-27 fitting past precies in de binnendraad van een 1 1/4"NPT. Mocht iemand ook zoiets willen maken (en een inch is niet hetzelfde als een inch bij die draadfittingen, rare engelsen)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ontzettend gaaf !

wat ik niet snap, frame eerst in de olie daarna gespoten, kun je dat toelichten ?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Haha ja klinkt wat raar inderdaad, ik had het over Owatrol olie, dat dringt in het staal en brengt een roestwerende film aan. Deze laag is meteen een goede grondlaag om te verven.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Steekt dat wieletje nu zo'n stuk boven het blad uit??
Kun je misschien een foto plaatsen van het meubel in z'n geheel?

Wel mooi zo die muurafwisseling en kleuren...
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Owatrol werdt vroegah ook wel eens gebruikt als alternatief om verf te verreiken ipv te verdunnen. het wordt beter smeerbaar maar heeft niet de negatieve eigenschappen van verdunnen.
Mag niet van de grote merken, past niet binnen de marketing strategie, maar werkt nog steeds verdraaid goed!

je moet dat meubel bijna aarden haha.

ziet er goed uit!
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Steekt dat wieletje nu zo'n stuk boven het blad uit??
Kun je misschien een foto plaatsen van het meubel in z'n geheel?

Wel mooi zo die muurafwisseling en kleuren...

Lastig zonder groothoekcamera in relatief kleine badkamer ;)

DSC_0684.jpg

Maar dit is de rechterkant, de wielen zijn inderdaad hoger.
Aan de voorzijde zit een ronde buis/stang waar je je handdoek overheen kan hangen, daar loopt ook dit deurtje overheen.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Ja, hij staat niet helemaal op de foto, aan de andere kant zitten ook nog ledlampen.
Een E-27 fitting past precies in de binnendraad van een 1 1/4"NPT. Mocht iemand ook zoiets willen maken (en een inch is niet hetzelfde als een inch bij die draadfittingen, rare engelsen)

Op zich niets raar aan de Engelsen ,die hebben de inch en schroefdraadmaat 1 1/4 " is dan ook geen inch maat ,maar een duims maat. Inch is engels en wij werken met duims maten
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Maar verder best wel gelukt ,heel mooi
Blijft alleen jammer die drukknoppen voor een toilet
Ik ben er zelf ook nog niet uit hoe ik dat straks ga aanpakken
Heb het idee om straks de achterwand van ons hangtoilet iets naar voren te halen door er een eiken schaaldeel achter te plaatsen van cm of 5 dik zodat dat paneel erin gefreest kan worden en er alleen nog 2 kleine rvs stiftjes ui komen om op te drukken
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Maar verder best wel gelukt ,heel mooi
Blijft alleen jammer die drukknoppen voor een toilet
Ik ben er zelf ook nog niet uit hoe ik dat straks ga aanpakken
Heb het idee om straks de achterwand van ons hangtoilet iets naar voren te halen door er een eiken schaaldeel achter te plaatsen van cm of 5 dik zodat dat paneel erin gefreest kan worden en er alleen nog 2 kleine rvs stiftjes ui komen om op te drukken

Helemaal mee eens, we hebben expres de allergoedkoopste drukknoppen genomen want ik wil inderdaad zelf iets gaan maken. Ik wacht alleen nog op inspiratie :)
Ben wel blij dat deze extra lage inbouwframes ook kleinere bedieningspanelen hebben, sommige panelen zijn nog 2x zo groot!

Op zich niets raar aan de Engelsen ,die hebben de inch en schroefdraadmaat 1 1/4 " is dan ook geen inch maat ,maar een duims maat. Inch is engels en wij werken met duims maten

Ze gebruiken wel inch, maar het was ooit de binnendiameter. Maar omdat fabrikanten gingen bezuinigen en de pijpen steeds een dunnere wanddikte gaven, paste de koppelingen niet meer op de pijpen. Toen hadden ze besloten dat buitendiameter veel handiger is, en hebben wat ooit de binnendiameter was, gebruikt om de buitendiameter te standariseren. Dus 3/4" was ooit 100 jaar geleden een pijp met een binnendiameter van 0.75 inch
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.