Alternatief voor iep

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo,

Ik ben moet voor afwerking van de CV installatie een deur maken. Aangezien wij een paar meubels van iep hebben wil ik dit terug laten komen in de deur.
Maar ik wil eigenlijk geen iep gebruiken. Heb net aantal werkstukken van iep gemaakt, en vind het stinken. Duurt ook erg lang voor de stank er af is.
Dus mijn vraag aan de forum leden met veel houtkennis, is er een andere houtsoort die veel op iep lijkt?

Alvast bedankt voor de reacties

Groet Roelof
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik heb nooit gemerkt dat droog iepen (wat je volgens mij wil gaan gebruiken) stinkt. Nat iepen wel...
Nou ik wel. En mij iep was erg droog. (rond de 8%) Schijnt wel van boom tot boom te kunnen verschillen. Zal wel aan de grond liggen waar ze op groeien of zoiets.

Ik zal eens naar Iroko gaan kijken. Thxs.

Roelof
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Roelof,

Iroko stinkt ook behoorlijk(naar kattenpis) eigelijk niet geschikt voor binnen ik zou gaan voor essen bruinhart een prachtig houtje!

Overigens als iepen gewaterd is heb je weinig last van stank (alleen een beetje bij schuren) door het wateren veranderd de kleur enigszins en sapstroom/inhoudsstoffen worden uitgespoeld

groetnis,

Roeland
 

Edgar

Actieve deelnemer
13 dec 2015
34
0
Ik heb al een jaar of drie iepen schaaldelen in de schuur staan, ik heb er een paar planken van gemaakt die in de keuken hangen, er zit echt geen geur aan. Ik weet niet of dat bij iep voorkomt, maar bij populier heb je vaak ‘natte kern’, dat is een bacterieaantasting die zorgt voor een zure geur, datligt dus niet aan het hout.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Bedankt voor alle reacties.

Blijkbaar heb ik pech gehad met mijn iepen schaaldeel. Ik heb een paar bijzettafeltjes en lijsten gemaakt. En die hebben echt lang behoorlijk gestonken. Kan zijn dat het niet gewatert was, dat weet ik niet meer. Voor mijn gevoel is essen behoorlijk veel lichter van kleur, maar ligt natuurlijk ook weer aan de soort essen. Misschien toch het beste met een stukje wat ik nog over heb naar de houthandel. Dan kan ik het echt goed vergelijken. Naar mijn mening moet het precies bijkleuren, zoniet dan een mooie contrasterende soort nemen.

Roelof
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.