Vaas uit Iep met slaap

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Dit is mijn eerste vaas en gedraaid uit Iep met slaap. De bol is plm 18 cm doorsnee en het geheel is plm 23 cm. De wand is een cm dik of zo. Uithollen gebeurde mbv Woodcut Pro-forme (na de oefening met beker op voet). Om het hout te versterken na het voordraaien is de buitenkant behandeld met Verbeterde Houtolie (verdund).


DSC_6693.jpgDSC_6695.jpg
 

Bijlagen

  • DSC_6701.jpg
    DSC_6701.jpg
    37 KB · Weergaven: 137
  • DSC_6703.jpg
    DSC_6703.jpg
    37,7 KB · Weergaven: 152
  • DSC_6707.jpg
    DSC_6707.jpg
    31 KB · Weergaven: 151
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De vorm is mijn ding niet, maar toch vind ik het een mooi geslaagd werkstuk uit een mooi stuk hout!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Echt een mooi stuk hout. Mooi af gewerkt. Ook ik vind de vorm niet mijn ding. Kijk eens hier op het forum naar de gulde snede http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-6919.html

Hallo Wim, Mathieu,

bedankt.. Wat ontbreekt of is er teveel als je zegt niet mijn ding? Het basis idee was om een bol ronde vorm te maken (en uit te hollen) en er is een voet en een kraagje toegevoegd (verschillende dia) . Het hout is behoorlijk bros dus veel slanker aan de voet of kraag leek mij niet gewenst, maar zou misschien wel beter uitwerken. Het ding heeft nu iets weg van een chinese lampion.

Het viel me bij het olieen op dat hij ondersteboven haast sprekender is dan nu trouwens.

Met de gulden snede kom ik zelf nog niet veel verder om naar dit voorwerp te kijken maar ik zal het nog eens proberen.

Ik heb nog een soortgelijk stuk en wil daar iets van maken dat meer peervormig is (als het weerbarstige hout dat toelaat) met de brede kant van onderen en niet zon geprononceerde voet en kraag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Eerst toch even verduidelijken dat het over persoonlijke smaak gaat, en niet over het werkstuk op zich. Daar is helemaal niets mis mee, integendeel.
Ik ben niet zo een liefhebber van de vorm 'vaas'. Een klassieke vaasvorm heeft voor mij iets oubollig.
Nu is dit ook niet helemaal een vaas, want die is meestal slank (hoger dan ze breed is).
Bij een vorm als deze zou ik de voet veel kleiner (enkele mm) maken of zelfs helemaal weglaten. En de kraag aan de opening zou ik wat meer ronding geven zodoende dat de bolling van het lichaam zacht over gaat naar de kraag.
Maar nogmaals, dat is mijn interpretatie van hoe ik deze vorm zou maken.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
En ik vind de vorm dan weer erg leuk. De rechte randen van de voet en de kraag contrasteren de erg netjes ronde vorm, waardoor die en het hout er m.i. echt uitspringen.
Zoveel mensen zoveel smaken. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.