Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Advies afzuiginstallatie

Goedendag vrienden, ik heb een leuke afzuiginstallatie op de kop getikt.

Tijdens het zagen in mijn garage merkte ik dat ik overal fijnstof had, en omdat ik astma heb is dit niet wenselijk.

Ik heb wel een goede stofzuiger, maar die kan dat niet aan.

Ik heb een huvema afzuiginstallatie op marktplaats gevonden, over enkele dagen zou ik er heen gaan om hem te bewonderen, maar waar moet ik op letten?

Volgens de verkoper doet hij het goed, hij mist wel de zak, maar dat zijn de kosten niet.

Ook zat er een klein scheurtje in de bovenste zak.

En voor de mensen die een afzuiginstallatie hebben, hoeveel geluid maakt zoiets?

En boel vragen waar ik zelf even niet uitkwam, vandaar dat ik het hier post.

Alvast bedankt mensen.

Gr DannyIMG_20190204_163549.jpg

Het zakfilter is niet echt ideaal, maar die kun je vervangen door een microfilter, lijkt me in jou situatie een vereiste. Je moet voor de onderste zakken wel een klemband bij hebben, anders moet je die ook weer apart bestellen. Als je al € 120 voor een filter nodig bent en kun je even afwegen wat de Huvema je tweedehands kost en dat afzetten tegen een nieuwe van HBM voor € 300,-

Succes! Fons

+ 1

M.vr.gr. Jan
    Alleen als je de kritiek van anderen accepteert, kun je leren en beter worden!

Met wat voor zaag zaag je? Ik heb een 3 pk afzuiger, en het geluidsniveau is dusdanig, dat als de stereo er echt duidelijk overheen moet, de buren ook van de stereo mee kunnen genieten. Maar net onder het niveau 'oordoppen op'.

Ha Danny,

Ik zou meteen de zak vervangen door een microfilter en qua lawaai, dat hangt ook af van je buizen etc. Als je toch al aan machinale houtbewerking doet, dan zal de geluidsbelasting van je afzuiger niet de druppel zijn die de emmer voor je buren doet overlopen. Bovendien is zo'n ding best geluidsgeïsoleerd neer te zetten. Let in ieder geval even op de 'propeller' (geen idee of dit model een impeller or waaier of wat dan ook heeft) in de behuizing. Die moet heel zijn (alle schoepen recht) en netjes ronddraaien. Uiteraard is een voldoende lang en deugdelijk snoer een pré. Verder kan er niet zoveel mee misgaan.
    Groeten,
    Hans

Als deze aanloopt zonder trillingen en bijgeluiden dan is er weinig mis mee.
    sometimes you just need a bigger hammer

Ik heb het advies van Fons opgevolgd, ik heb de beste man gebeld en heb er vanaf afgezien.

Het gaat een hbm worden denk ik, maar zit erg veel verschil en keus in.

Ik wil iedereen bedanken die een berichtje heeft achtergelaten.

Bedankt vrienden.

Gr Danny

Succes! Als je nog afwegingen wilt delen over je keuze vraagstuk is het goed om aan te geven voor welke machines je afzuiging nodig bent.

Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Hallo Danny, dat is nu juist het probleem fijnstof zie je niet maar wel als er zonnestralen door je werkplek schijnen en een of meer dagen later zie dan het stof overal op liggen.
    Zelf met een goede afzuiger met microfilter krijg je dat probleem niet weg, het wordt wel veel minder als je ook bij jou goede afzuiger een fijnstof filter aan het plafond hangt zoals die wordt beschreven in dit topic,

https://www.woodworking.nl/showthrea...fijnstoffilter

Binnenkort gaat Kor een kleinere uitvoering maken dus neem eens contact met hem op via een PB.

Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, .

Nou het gaat voor het afzuigen van mijn tafelzaag, en mijn afkortzaag, verder gebeurt alles met de hand.

Bedankt fons en spaander.

Forum Rechten