Advies afzuiginstallatie

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag vrienden, ik heb een leuke afzuiginstallatie op de kop getikt.

Tijdens het zagen in mijn garage merkte ik dat ik overal fijnstof had, en omdat ik astma heb is dit niet wenselijk.

Ik heb wel een goede stofzuiger, maar die kan dat niet aan.

Ik heb een huvema afzuiginstallatie op marktplaats gevonden, over enkele dagen zou ik er heen gaan om hem te bewonderen, maar waar moet ik op letten?

Volgens de verkoper doet hij het goed, hij mist wel de zak, maar dat zijn de kosten niet.

Ook zat er een klein scheurtje in de bovenste zak.

En voor de mensen die een afzuiginstallatie hebben, hoeveel geluid maakt zoiets?

En boel vragen waar ik zelf even niet uitkwam, vandaar dat ik het hier post.

Alvast bedankt mensen.

Gr DannyIMG_20190204_163549.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Het zakfilter is niet echt ideaal, maar die kun je vervangen door een microfilter, lijkt me in jou situatie een vereiste. Je moet voor de onderste zakken wel een klemband bij hebben, anders moet je die ook weer apart bestellen. Als je al € 120 voor een filter nodig bent en kun je even afwegen wat de Huvema je tweedehands kost en dat afzetten tegen een nieuwe van HBM voor € 300,- :confused:

Succes! Fons
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Met wat voor zaag zaag je? Ik heb een 3 pk afzuiger, en het geluidsniveau is dusdanig, dat als de stereo er echt duidelijk overheen moet, de buren ook van de stereo mee kunnen genieten. Maar net onder het niveau 'oordoppen op'.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha Danny,

Ik zou meteen de zak vervangen door een microfilter en qua lawaai, dat hangt ook af van je buizen etc. Als je toch al aan machinale houtbewerking doet, dan zal de geluidsbelasting van je afzuiger niet de druppel zijn die de emmer voor je buren doet overlopen. Bovendien is zo'n ding best geluidsgeïsoleerd neer te zetten. Let in ieder geval even op de 'propeller' (geen idee of dit model een impeller or waaier of wat dan ook heeft) in de behuizing. Die moet heel zijn (alle schoepen recht) en netjes ronddraaien. Uiteraard is een voldoende lang en deugdelijk snoer een pré. Verder kan er niet zoveel mee misgaan.
Groeten,
Hans
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb het advies van Fons opgevolgd, ik heb de beste man gebeld en heb er vanaf afgezien.

Het gaat een hbm worden denk ik, maar zit erg veel verschil en keus in.

Ik wil iedereen bedanken die een berichtje heeft achtergelaten.

Bedankt vrienden.

Gr Danny
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Succes! Als je nog afwegingen wilt delen over je keuze vraagstuk is het goed om aan te geven voor welke machines je afzuiging nodig bent.

Fons
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo Danny, dat is nu juist het probleem fijnstof zie je niet maar wel als er zonnestralen door je werkplek schijnen en een of meer dagen later zie dan het stof overal op liggen.
Zelf met een goede afzuiger met microfilter krijg je dat probleem niet weg, het wordt wel veel minder als je ook bij jou goede afzuiger een fijnstof filter aan het plafond hangt zoals die wordt beschreven in dit topic,

https://www.woodworking.nl/showthread.php?1429-Zelfbouw-fijnstof-filterunit&highlight=fijnstoffilter

Binnenkort gaat Kor een kleinere uitvoering maken dus neem eens contact met hem op via een PB.

Mvg, :).
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Nou het gaat voor het afzuigen van mijn tafelzaag, en mijn afkortzaag, verder gebeurt alles met de hand.

Bedankt fons en spaander.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik denk dat je mij niet goed begrepen heb.

Het begint met het afzuigen bij de bron met een stofzuiger of afzuiger en met een microfilter zoals hiervoor beschreven is al veel beter dan een zak.
Maar dat laat toch nog het schadelijke fijnstof door omdat het filter niet fijn genoeg is.
Daarom is het dragen van een masker met goede filters nog steeds aanbevolen.
Daarnaast is een fijnstoffilter van bv. Kor waarover ik schreef nog steeds nodig om al het rond dwarrelde fijnstof zoveel mogelijk weg te filteren.
Zodat je na enige tijd weer een schone werkplek heb als je met wat anders zonder masker gaat werken.

Mvg, :).
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb het draadje doorgelezen, mooie uitvinding heeft die man gedaan, dit laat ik zeker niet achterwege.

Bedankt voor je bericht.

Danny
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De getoonde machine in de openinspost heeft als ik juist ben (hier heeft ooit hetzelfde model gestaan van een ander merk) slechts een vermogen van 1pk. Is héél weinig. Werkt als hij ongeveer naast de machine staat, maar zit niet veel reserve op. Als je iets koopt zou ik voor meer vermogen gaan....

Opmerkingen over afzuiging in overdruk staan er zat op het forum... Maar in een hobbywerkplaats het is vaak een compromis tussen de ideale situatie en dat wat praktisch haalbaar & betaalbaar is.

Goedkoopst: dergelijke afzuiger & goede verluchting
Wat duurder: aanvullen met microfilter & luchtfiltering
Duurst: afzuiging in onderdruk & luchtfiltering
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Hoi,

Zelf heb ik de HBM 100 Pro (dus met fijnstof microfilter).
Op zich een prima ding, en niet teveel lawaai. Let wel op dat deze 1000M3 kan lucht verplaatsen. ALs je er een slang aan zet is dat uiteraard meteen minder.
Een 200 Pro was een betere keus geweest (achteraf ...).

Maar let ook even op dat je een 100mm apparaat niet aan de stofzuigeraansluiting kan zetten. Dat werkt gewoon niet. De grote afzuigers werken op volume, de bouwzuigers op onderdruk.

Oordoppen en een gelaatsmasker met goed filter is misschien een betere oplossing :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik heb voor mijn EB deze filterzak gekocht van 2 micron: https://www.charnwood.net/products/...iameter-collector-w796-2/category_pathway-417 In essentie is het een spanenzuiger, dus eigenlijk niet geschikt als fijnstofzuiger, maar als je de afstanden kort houdt, lukt het prima

Daarnaast heb ik een Thiens baffle gebouwd (cycloon). Ik heb laatst nog eens gewogen wat er nog in de zak terecht komt en dat is 50 gram redelijk fijn stof in 2 jaar ongeveer. Ik gebruik deze op het moment alleen voor het afzuigen van m'n tafelzaag. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik voor de kap de bouwzuiger gebruik. Gaat net allemaal, maar er komt bijzonder weinig meer de ruimte in. Voor de rest draag ik een stofmasker en met frezen en schuren gebruik ik de bouwzuiger..
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.